A dél-amerikai posztok a blog legkevésbé népszerű bejegyzései a kommentek, és az olvasottsági adatok alapján. A pár darab, hozzászólást nem generáló poszt között a ez a kontinens képviselteti magát a legnagyobb arányban, legyen szó Brasiliáról, Buenos Airesről, vagy épp Rióról. De én csak azért én rendületlenül (na jó, kihagyásokkal) posztolom őket, érdekesek, és szerintem nincs olyan messze az az idő, amikor ezek a városok a mainál intenzívebben kezdik építeni kötöttpályás üzemeiket.
Aktuális alanyunk, Caracas, Venezuela fővárosa, ahol Chávez elnök január 9-én a 3-as metró újabb három megállóját adta át. A megállók újak, de a vonal nem. A vonalat ugyanis 2006-ban már átadták La Rinconadaig, a most megnyitott közbenső megállók nélkül. (térkép) A végállomás fontossága, hogy így megteremtődött a szintén 2006-ban megnyitott Caracas-Cua elővárosi vonalra az átszállás lehetősége. (az elővárosi vonalat évi hétmillió utas használja)
A most átadott három állomás, Los Jardines, Coche, és Mercado feladata a közbenső, lakótelepi részek kiszolgálása. A kivitelezés 1,35 millió dollárba került, a várható utasszám napi 260 ezer fő. (az elővárosi vasút utasaival együtt)
A metróra fontos szerep hárul Caracasban: a völgyekbe mélyen benyúló városban a metró jelenti a gerincvonalakat, az új szakasz, és az elővárosi vasút révén is az autóforgalom csökkenését várják, várták. (ne feledjük: Venezuela kőolajtermelő ország)
Pár apróság még az állomásokhoz: mindhárom új megállóban liftek, és vakvezető burkolat található, és amit még inkább kiemelnék: beléptetőkapu.
Pár éve, amikor a BKV bevezette a metrómegállók beléptetéskori ellenőrzését, valamelyik külföldi szakmai fórumon olvastam, hogy biztos nagyon olcsó lehet a munkaerő itt Budapesten, hogy nem beléptetőkapus rendszer van, hanem emberi ellenőrzés. Az első hetekben az ellenőrzést sikerrel adták el, mára azonban szerintem bebizonyosodott, hogy mennyit ér: lényegében egy lejárt uszodabérlettel is át lehet menni. Egyszerűen megdöbbentő számomra, hogy olyan szinten állunk Budapesten, hogy ekkora közpénzherdálás miatt nincs azonnal szerződésbontás, és hogy miért nem lett rég kiépítve a beléptetőrendszer a humán beléptetésre elköltött pénzből.
Biztosan lényegesen olcsóbb nálunk a munkaerő, mint Venezuelában....
A fotókat railfan készítette.