Brüsszel: Hagyományos metróval nem lehet két percre csökkenteni a követési időt, állítják Brüsszelben, így a növekvő utasigény után rohanva kénytelenek kiépíteni az automata metrót. Ezzel tudnék vitatkozni ugyan, de tény, hogy Brüsszelben zöld utat kapott az 1-es és 5-ös metróvonalak (a belvárost kelet-nyugati irányban átszelő két vonal) automatizálása. A teljes projekt költségét 629 millió euróra (170 milliárd forintra) becsülik, amelynek az automata rendszernek és a peronfalaknak a kiépítésén túl része egy új remíz építése, valamint 43, még 1976-ban gyártott szerelvény lecserélése. A projektet 2015-18 között szeretnék megvalósítani.
Hamburgi villamos - nem lesz belőle semmi? (fotó: www.strassenbahn-hamburg.de)
Hamburg: Európa egyik legnagyobb villamosmentes városa Hamburg. Az elmúlt két évizedben egyre erősödött a nyomás, hogy visszaépüljön az 1978-ban megszüntetett hálózat egy része. Úgy tűnt, a terveket siker koronázza, és a következő években megnyílhat az első vonal. Ennek úgy tűnik vége, a februári választásokon az eddig kormányzó CDU hatalmasat bukott, a kormányzó szerepet az SPD vette át. Álláspontjuk szerint a buszhálózat és a meglévő kötöttpályás hálózat fejlesztése magasabb szolgáltatási szintet tud biztosítani, ráadásul költséghatékonyabb. Várhatóan a hamburgi villamos terveit elkaszálja tehát az új vezetés.
Lyon: Február 18-án megérkezett Lyonba az első Citadis-Dualis járgány abból a 24-ből, melyet még az SNCF rendelt 2007-ben. A rendelés 31 járműről szólt eredetileg, a 24 mellett fennmaradó hét jármű Nantesba került. (A jövőt jelzi, hogy összesen 200 járműre szóló keretmegállapodás van)
Még a németországi teszteken (forrás: urbanews.fr)
Bár tram-trainnek hívják, a klasszikus értelemben nem beszélhetünk erről, a járművek nem érik el a város meglévő villamoshálózatát, lényegében a vonatokat váltják ki. A három vonalból álló leendő hálózat Lyon Saint-Paul pályaudvarról indul nyugati irányba (térkép), Sain-Bel, Lozanne Brignais felé. Az átalakítás kapcsán jelentős változtatások történtek, kiépült a felsővezeték hálózat, átépült az állomások egy része, kétvágányúvá vált a pályák egy szakasza. Bár az első etapot Sain-Belbe már idén szeretnék megnyitni, erre a munkálatok elhúzódása miatt nem biztos, hogy sor kerül.
Madrid: December 20-án debütált a madridi hatos metróvonalon az új 8400-as sorozatú CAF kocsik első hét példánya. A hatkocsis, 109 méter hosszú szerelvényekből összesen harminc fog érkezni, kiváltva a hetvenes évek közepén gyártott, a vonalon eddig közlekedő 5000-s sorozatot.
Érdekesség, hogy az új kocsik kétáramneműek, képesek kezelni a vonal jelenlegi 600 voltos feszültségét épp úgy, mint a tervezett állapot 1500 voltját. (A madridi metrón három áramnem van).
A kocsiban az esélyegyenlőség minden feltételét igyekeztek megteremteni: az ajtóknál rámpa épp úgy van, mint Braille-írás a kocsiban. A gyengénlátók kedvéért különösen figyeltek a színek kontrasztjára. A kerékpár és metró átjárhatóságát erősítendő minden szerelvényben két helyet a bringások számára tartanak fenn.
A fennmaradó kocsik még idén megérkeznek a vonalra.
Nantes: Előbb szó volt Lyonról, hogy megérkezett az első Dualis a városba, így mindenképp fontos megemlíteni azt is, hogy két hónappal korábban, január elején Nantes is megkapta az első tujáját a leendő clissoni tram-train vonalára. A vonal Lyonhoz hasonlóan elsősorban a vonatokat váltja ki, közös szakasz a meglévő villamoshálózattal nem lesz. (térkép)
Videó az új vonalról (forrás: paysdelaloire)
Bár már tavaszra igérik az elindulását, a jármű érkezésének időpontját is figyelembe véve ez meglepő lenne.
Płock: A 126 ezres lengyel, Visztula menti város Hamburghoz hasonlóan szintén villamost tervezett, bár az ötletről én 2009-ben, sőt, lehet, hogy csak 2010-ben hallottam először. Annyira előreszaladtak a tervezésben, hogy 2010 novemberében a tender is megjelent, amely a villamosvonal és remíz építésén túl a járművek beszerzését is tartalmazta.
Combino nem lesz Płockban (forrás: www.rynek-kolejowy.pl)
A 10,2 kilométer hosszú, 19 megállós vonal építésére januárig lehetett jelentkezni, a novemberi választások eredménye azonban elsodorta a tenderkiírást, amelyet januárban vissza is vontak. Az új polgármester szerint a villamos megépítése, a 350 milliós költség számos egyéb fejlesztés törlését tenné szükségessé a városban, így nem tudja a város bevállalni.
Valószínű egyébként, hogy az egész villamos csak egy politikai blöff volt.
Port Louis: A szingapúri üzemeltető SMRT a maléi városvezetéssel történő egyezsége alapján részt vesz a tervezett mauritiusi light vonal előkészítésében. A Curepipetől Port Louisig tartó vonal villamosszerű lenne, 24,9 kilométer hosszal, de mindössze 13 állomással. A 31 kocsival kiszolgált üzem napi utasforgalmára 93 ezer főt irányoznak elő.
Nem ez lenne az első szigetecske az Indiai-óceánban, amely light rail vonalat tervez. Korábban szó volt Réunionról is, ahol EU támogatással, 1,6 milliárdos luxusberuházást terveztek. A rendkívül költséges beruházásból végül nem lett semmi, kíváncsi vagyok, Mauritius meg tudja valósítani álmait. A tippem egy határozott nem.