Már több, mint tíz éve, hogy Londonban - igaz csak a periférián - megjelent ismét a villamos. A megnyitáskor még talán maguk a londoniak sem gondolták volna, hogy a Croydont és Wimbledont érintő vonalaknak ilyen sikere lesz. A megnyitó utáni évben mért 18,6 milliós utasszám mára 27,8 millióra nőtt, miközben a szerelvények követési ideje nem változott jelentősen.
Villamos London szélén (fotó: trams.wikia.com)
A vonalat ma is az a 24 darab Bombardier Flexity kocsi szolgálja ki, ami már a kezdetekben rendelkezésre állt. A növekedő utasszám, a biztonságos járműkiadás egyre növelte új járművek beszerzésének igényét. Kezdetben négy extra járműről volt szó, a TfL végül januárban elindított eljárása már 10 extra kocsi beszerzését tartalmazta. Az új - helyesebben új vagy használt - járműveket a tervek szerint már az idei nyár végén beállítanák.
Mivel 10 darab új járművet egyik villamosgyártó sem képes ennyi idő alatt legyártani a nulláról - vagy ha mégis, azért a londoniak magas árat fizetnek, így a londoniak felvették a kapcsolatot az éppen új villamosüzemet építő Edinburgh-gel is. A skótok nem állnak valami jól az építéssel: az eredetileg megcélzott átadási dátum idén július volt, ma már 2014-ről beszélnek, mindezt a költségek közel megduplázódásával. Az ok a kivitelező és a megrendelő közötti vita.
Edinburghban az infrastruktúrának mindössze 28%-a készült el máig, ugyanakkor viszont az új üzemre a kocsiszállítást megnyerő CAF az eredeti terveknek megfelelően lassan elkészül mind a 27 megrendelt járművel. Villamosok tehát vannak, villamospálya azonban nincs, itt jönnek képbe a londoniak.
Egy CAF kocsi már Edinburgh-ben (fotó: wikipedia)
Jelen pillanatban úgy néz ki ugyanis, hogy az eredetileg Edinburgh számára gyártott, kétirányú, 42 méteres szerelvények (milyen jók lennének több budapesti vonalra) közül 10 a brit fővárosban köthet ki. Mivel várhatóan az előbb-utóbb bekövetkező edinburghi villamosnyitás után sem lesz szükség mind a 27 járműre, így a londoniak hosszútávú kölcsönben gondolkodnak. Persze, ahogy a jelenlegi helyzet áll, még az is lehet, hogy véglegesen Croydonban kötnek ki a spanyol kocsik.
A kocsik vásárlásához/bérléséhez a Transport for London és Croydon biztosít összesen 3,5 millió fontot. Az új tuják a legforgalmasabb egyes számú, Croydon és Elmers End között közlekedő viszonylatra kerülnének, öt perces követést biztosítva a vonalon csúcsidőben.