PTinfo

PTinfo

Milyen villamosa lesz Londonnak?

2011. április 25. - mestska

Már több, mint tíz éve, hogy Londonban - igaz csak a periférián - megjelent ismét a villamos. A megnyitáskor még talán maguk a londoniak sem gondolták volna, hogy a Croydont és Wimbledont érintő vonalaknak ilyen sikere lesz. A megnyitó utáni évben mért 18,6 milliós utasszám mára 27,8 millióra nőtt, miközben a szerelvények követési ideje nem változott jelentősen.

Villamos London szélén (fotó: trams.wikia.com)

A vonalat ma is az a 24 darab Bombardier Flexity kocsi szolgálja ki, ami már a kezdetekben rendelkezésre állt. A növekedő utasszám, a biztonságos járműkiadás egyre növelte új járművek beszerzésének igényét. Kezdetben négy extra járműről volt szó, a TfL végül januárban elindított eljárása már 10 extra kocsi beszerzését tartalmazta. Az új - helyesebben új vagy használt -  járműveket a tervek szerint már az idei nyár végén beállítanák.

Mivel 10 darab új járművet egyik villamosgyártó sem képes ennyi idő alatt legyártani a nulláról -  vagy ha mégis, azért a londoniak magas árat fizetnek, így a londoniak felvették a kapcsolatot az éppen új villamosüzemet építő Edinburgh-gel is. A skótok nem állnak valami jól az építéssel: az eredetileg megcélzott átadási dátum idén július volt, ma már 2014-ről beszélnek, mindezt a költségek közel megduplázódásával. Az ok a kivitelező és a megrendelő közötti vita.

Edinburghban az infrastruktúrának mindössze 28%-a készült el máig, ugyanakkor viszont az új üzemre a kocsiszállítást megnyerő CAF az eredeti terveknek megfelelően lassan elkészül mind a 27 megrendelt járművel. Villamosok tehát vannak, villamospálya azonban nincs, itt jönnek képbe a londoniak. 

Egy CAF kocsi már Edinburgh-ben (fotó: wikipedia)

Jelen pillanatban úgy néz ki ugyanis, hogy az eredetileg Edinburgh számára gyártott, kétirányú, 42 méteres szerelvények (milyen jók lennének több budapesti vonalra) közül 10 a brit fővárosban köthet ki. Mivel várhatóan az előbb-utóbb bekövetkező edinburghi villamosnyitás után sem lesz szükség mind a 27 járműre, így a londoniak hosszútávú kölcsönben gondolkodnak. Persze, ahogy a jelenlegi helyzet áll, még az is lehet, hogy véglegesen Croydonban kötnek ki a spanyol kocsik.

A kocsik vásárlásához/bérléséhez a Transport for London és Croydon biztosít összesen 3,5 millió fontot. Az új tuják a legforgalmasabb egyes számú, Croydon és Elmers End között közlekedő viszonylatra kerülnének, öt perces követést biztosítva a vonalon csúcsidőben.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr382854495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

premium salmon 2011.04.25. 19:52:42

Edinburgh-ban sajnos politikai gondok is vannak a villamossal – Salmond első miniszter megkérdőjelezte a projekt néhány elemét. Így szokott kezdődni a visszatáncolás egy döntéstől, de legalábbis a küzdelem a megmaradásért, miközben rohan az idő.

London és Croydon kerülete közben jól járhat a kész CAF tujákkal, de a belső teret át formálni. Az ugyanis az Airport–Port viszonylat spéci utazóközönségét szolgálja, ezért van a sok ülés, a többszintes koffertárolók - amint ez a honlapon található gyenge fotón látható.

NAR 2011.04.25. 21:56:41

Jól látom, hogy a londoniak nem csinálnak presztízskérdést abból, hogy mindenképpen új villamos kell nekik, jó használt is? Náluk meg a szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkező városok is újat akarnak...

premium salmon 2011.04.25. 23:12:28

@NAR:
Szerintem sajnos ennél sokkal rosszabb a hazai helyzet: nem hogy használtat, de új "keleti" villamost sem akarnak látni sem a rátarti Kálvinista Rómában, sem a Szinva partján.

Mi más vezérelné a kiírókat, amikor a régióbeli gyártókat (egy kivétellel) még a részvételből is rendre kirekesztik? Legutóbb Debrecen a most Nagyszombaton(!) közzétett 6.(!) próbálkozásában követte e hagyományt…

Szeged nem volt finnyás, szeptemberben meg is kapja első korszerű, lengyel járművét – ráadásul nagyon méltányos áron.

Petyhüdt Petymeg a dinamikus kritikus 2011.04.26. 10:13:20

@premium salmon: én úgy emlékszem, hogy pár éve nagyon örült mindenki Miskolcon a bécsből ócskavas áron beszerzett ősrégi villamosoknak. Nem tudom, hogy közelekednek-e még, de szépek voltak, bájosak és meglepően finoman, simán közlekedtek a síneken.

A mocskosul belterjes, förtelmesen korrupt debrecenről inkább nem mondok semmit.

bekov 2011.04.26. 10:20:54

nem értem ezeket az angolokat... miért nem fúrnak egy 14. metrót... vagy 15.-diket, ki birja már számolni...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.26. 10:22:44

@bekov:

mert ezt az utasmennyiséget a villamos is elviszi.

Peetee 2011.04.26. 10:26:27

London közlekedése parádés, most például minden hétvégén túrják a metrót, és van hogy 3-4 vonalat is lezárnak egyes szakaszokon vagy teljes hosszában. Mi Márciusban voltunk kint, akkor egyik hétvégén a Circle és a District volt lezárva aztán a Waterloo, Circle és a Picadily. Ennek ellenére a városlátogatásunkban összesen kb. 30percet vesztettünk, pedig 3 napig nem tudtunk a szállástól 100méterre lévő High Street Kensington állomást használni. 5 perc alatt a bejárattól 5méterre már készen is volt egy ideiglenes buszmegálló, ahova 3percenként jött 1 busz, amivel 3 perc alatt 2 másik meghállót elértünk, így nem volt okunk a panaszra.
A külvárosban (os zónáig is kimentünk kétszer is) is élhető időközzel jönnek a szerelvények és még akkor is 40percen belül a belvárosban voltunk, amikor úgy szálltunk ki ismerősünk autójából: Nyugi, itt jár valami vonat/busz, majd megoldjuk".
Tényleg hibátlan, csak kicsit szokni kell. a 4-5. napon már rutinból jöttünk mentünk mindenhol, és állítólag az olimpiára készen lesznek mindennel. ha valóban minden fog tudni egyszerre teljes kapacitással üzemelni ,el is hiszem h, nem lesz probléma majd!

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.26. 10:26:30

@premium salmon:

Szerintem nem mind a 27 szerelvény olyan kialakítású, nem lehet? Viszonylatfüggőek lehetnek.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.26. 10:27:44

@Peetee:

van egy átfogó, évek óta zajló metrófelújítási programjuk. Szerintem annak a része volt ez is.

- Rendi - 2011.04.26. 11:19:06

@bekov: "nem értem ezeket az angolokat... miért nem fúrnak egy 14. metrót..."

Lehet, hogy arrafelé nem szokás villamos helyett metrót építeni.

@post: Csinosak a CAF szerelvények, el tudnám képzelni ezeket ide a ház elé a 3/62-es vonalra :]

lamed 2011.04.26. 11:21:32

Vajon hogy oldják meg a jegy ellenőrzést? Gondolom a villamoson nincs elsőajtós felszállás. Megelégednek a szúrópróbaszerű ellenőrzésekkel?

xstranger 2011.04.26. 11:42:23

@- Rendi -: Arrafele nem nagyon lehet furni, mert nem jo a talaj, nezd csak meg mennyi metro van a Temzetol delre.

UltraTotálBrutál (törölt) 2011.04.26. 11:43:08

@lamed: Ha az emlékeim jól csalnak, akkor ott is, az ahány ajtó annyi ellenőr taktikát követték. Igaz, nem így sumákolva, az ajtó becsukást követően zseből karszalagot előpattintós, lesből lecspó itthoni módszerrel. Ráadásul elég sűrűn egyenruhás rendőr is volt velük. Soha senkit nem láttam hőbörögni vagy problémázni, pedig hosszú ideig jártam arra napi szintem East Croydon és Wimbledon között. Ott már akkor 2004 tájékán jól működött az pre-paid típusú Oyster card, amire előre befizetett összeget diszkont áron lehetett utazásra váltani. Az ellenőr meg a nála lévő PDA-szerűséggel ellenőrizte on-line...

xstranger 2011.04.26. 11:44:02

@lamed: meg, amugy csuklosbuszon is fel lehet hatul szallni.

kerdesek05 2011.04.26. 13:03:51

tujáknak hívják?
mióta terjedt el ez a tuja szó villamosra?:)

kispestipeti 2011.04.26. 13:05:00

Alapvetően nagyon jó, hogy van ennyi londoni saját tapasztalaton alapuló példázódás. De az sajnálatos, hogy a közösségi közlekedés tervezésével, szervezésével dolgozgató döntéshozók nem ismerik ezeket a tapasztalatokat. Vagy el sem merem képzelni; ismerik ők is, de nem érdekük a jót itthon is hasznossá tenni. Mert ami Londonban, Berlinben, Bécsben, stb. működik, az miért ne működhetne nagyon hasonlóan Budapesten, Debrecenben, Miskolcon is? Nehéz valódi észérveket találni arra, hogy Magyarországon miért sikerül minden evvel kapcsolatos tervet, kivitelezést olyan nagyon elrontani?

schmittpál 2011.04.26. 13:21:45

Edinburgh-val [edinboróval]

degeco 2011.04.26. 13:32:18

@schmittpál: 1es, leulhecc!
az Edinborough lenne - a varos nevenek regi alakja

schmittpál 2011.04.26. 13:45:45

@degeco: valóban nem [boró], inkáb [baraa] vagy ilyesmi, nehéz átírni, de semmiképp sem [burg], legalábbis eszerint: en.wikipedia.org/wiki/Edinburgh . De pl máshol meg: ˈednˌbərə.

fourgee 2011.04.26. 13:59:45

@NAR: "Jól látom, hogy a londoniak nem csinálnak presztízskérdést abból, hogy mindenképpen új villamos kell nekik, jó használt is? Náluk meg a szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkező városok is újat akarnak..."

Londonban jövőre olimpia lesz, az underground vonalakat folyamatosan újítják fel, több vonalra új kocsikat vettek (pedig még a régi metrók is jók azokon), az overgroundot is felújították, meg London keleti felén új vonalat éptették, az overground kocsikat teljesen kicserélték (a régiekben a világítást "Made in Hungary" feliratú fénycsövek szolgáltatták :) ).

Ha használt villamost is vesznek, akkor sem lehasználtat, ahogy azt nálunk csinálják. Más ugye egy 20 ezer kilométert futott autót megvenni olcsóbban és más egy 200 ezer kilométert futott autót. Utóbbitól ugye sokan menekülnek. A londoni villamosvonalhoz meg annyit még, hogy amikor utaztam rajta, a peron meg a villamos padlója egy szintben volt, akkor már több éve futott. Nálunk azt mondták hogy nem gond hogy eltérés van a peron meg a Combino között, majd ahogy fut, úgy "beáll". Persze, azóta is van különbség, nálunk ezt sem tudták megoldani. Nem azt mondom hogy nem tudok felszállni a villamosra ha pár miliméter eltérés van, de ha ilyen drága peronokat építenek és ilyen drága villamosokat vesznek külföldről, akkor igenis, legyen pontosan egymáshoz építve a kettő!

Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2011.04.26. 14:04:50

@kerdesek05: miért, ki hívja villamosnak a tujákat? :)

Szegeden alig valaki hívja villamosnak a villamost, legalábbis 25 év alatt.

A tuja egyébként eredetileg az ütközőjét jelentette, a tujázás meg az ezen való utazást. Aztán az egész villamosból tuja lett.

premium salmon 2011.04.26. 14:06:55

@mestska:
Úgy tudom, minden tuja a kikötő és a légikikötő között közlekedik és útba ejtik a belvárost. Amúgy a CAF első szép - és máig tán legszebb villamosa a skótoké, de erről már írtam :-)

premium salmon 2011.04.26. 14:11:27

Summa: szerintem mindenki jól jár a baszk villamosokkal: London, Edinburgh, a CAF, az utasok, még a villamosok is: évekig tartó ácsorgás helyett nemsokára már "szolgálhatnak" :-)

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2011.04.26. 15:25:34

@schmittpál: inkább "edinbra" a köznyelvben, de a nagyon elitek meg az airport shuttle busz automatája "edinbara"-ként használja, de amúgy mindenki "edinbra"-t mond, szóval én is a -val mellett vagyok. Magyarul pedig edinboró, ami szintén val.

a villamos jól néz ki, itt áll a princess street-en, be lehet menni megnézni, de a sínek már rosdásodnak...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.26. 16:02:21

@premium salmon:

az egy ideiglenes bevezető állapot lenne, később több viszonylatot terveztek, ha jól tudom, így rendelték meg a 27 kocsit.

forgóhinta 2011.04.26. 16:16:25

Sziasztok!

Szerintetek a Cross River Tram linkből lesz valami (Brixton/Peckhem – Camden) ?

Artie 2011.04.26. 16:16:46

@Kiszámoló: De pont a lényeget nem írtad, hogy miért: mert a villamos "hátuján" utazol így.:)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.26. 18:53:58

@forgóhinta:

korábban posztoltam róla, akkor Boris johnson épp kihúzatta a fejlesztési elképzelésekből:

cities.blog.hu/2009/01/29/borisz_fejszeje

ez alapján egy ideig biztos nem lesz.

cso zsi 2011.04.26. 21:10:48

@kerdesek05: @Kiszámoló: A "tuja" a villamos hátu(l)ja. Az ütközőn állva, a járattáblába kapaszkodva "ingyen" lehetett utazni. (drága volt az 50, 60 filléres, 1 forintos jegyár.) Egyébként veszélyes volt, ezért tiltva is volt. Akkoriban szinte csak zártpályás volt az üzem, talpfákkal, ágyazatkővel. Nem a sebesség volt a gond. A 60-as évek végén, 70-esek elején még a Váci úton kipróbáltuk, miről is beszéltek apáink.

Dennai 2011.05.01. 15:41:06

Szepek ezek a CAF(at) villamosok, de pesten nem tudnanak kozlekedni 2.65 mesek, kicsit szelesek lennenek.

Dennai 2011.05.01. 16:23:51

Hohohoho... www.tfl.gov.uk/corporate/media/newscentre/archive/19601.aspx

A harom meghivott pajazo: City of dinburgh/CAF,
Stadler (Stadler Pankow GmBH) and
Pesa (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.Holding)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.05.01. 16:26:13

@Dennai:

hohohó! Köszönöm! Bevallom én nem kerestem rá a shortlistre.

Nagyon kicsi esélyt adok nekik, de mekkora lenne már, ha a PESA nyerne :D
süti beállítások módosítása