PTinfo

PTinfo

Kínai hév vonatoknak örülnek Buenos Airesben

2014. december 22. - mestska

Amikor klasszikus, nagy metróhálózatokról beszélünk, akkor mindenkinek London, Párizs, New York, Moszkva netán Tokió jut eszébe, pedig van egy dél-amerikai város, ami legalább ekkora múlttal rendelkezik, több, mint 100 éves a metróhálózata, 1913-ban nyitották meg, úgy, hogy már a XIX. század végén tervezték az építést. Buenos Aires - merthogy Argentína fővárosáról van szó - egész Dél-Amerika, sőt, az egész déli félteke legelső metróját építette.  A buenos airesi metróhálózat bővítésére alapozva (igaz bostoni eredetű feldolgozásként) még film is készült, Moebius-metró címmel. 

buenos_aires_mitrecsr1.jpg

Kínai vonat Buenos Airesben (forrás: Florencio Randazzo)

És ezzel még nincs vége, hiszen a buenos airesi metróhálózat mellett ott van az elővárosi hálózat is, ami a maga 813 kilométerével a világ legnagyobbjai közé tartozik, 445 millió utas használja évente. A hálózat meglehetősen vegyes kiépítésű, 1000, 1435 és 1676 mm-es nyomtávú vonalak is vannak. (térkép)

buenos_aires_mitrecsr5.jpg

Kanyargás (forrás: Florencio Randazzo)

Attól függetlenül ugyanakkor, hogy a hálózat mekkora, az elmúlt évtizedekben komoly forráshiánytól szenvedett mind a metró, mind a hév hálózat, a tavalyi évig például arról is "híres" volt a város, hogy a világ legöregebb metrókocsijai itt közlekedtek. Hasonló gondokkal küzdött az elővárosi rendszer is, jópár ötven éve feletti szerelvénnyel, így nem csoda, hogy a Kínából folyamatosan érkező új szerelvényeknek igencsak örültek a helyiek.

buenos_aires_mitreerkezes.jpg

buenos_aires_sarmientocsr2.jpg

buenos_aires_sarmientocsr3.jpg

A szerelvényeket hajóval hozták. A felső képen a Mitre, az alsó kettőn a Sarmiento vonal vonatai láthatóak (fotók:  prensa.argentina.arSkyscrapercity/Joral)

Bár a kínaiak a vonalak többségére szállítanak kocsit, két vonalcsoportot emelnék ki most, amelyek jellegükben bármelyik európai városban is megállnák a helyüket. A két vonalcsoport -  a Sarmiento és a Mitre vonalcsoportól beszélünk - közös jellegzetessége, hogy mindkét vonalon magasperonos kialakítás van, szintbeni beszállítás történik, az áramfelvétel pedig harmadik sínről történik, a vonalak tehát sokkal inkább hasonlítanak a mi metróinkra jellegüket tekintve, mint a héveinkre jelenlegi kialakításukban.

buenos_aires_mitrecsr4.jpg

buenos_aires_mitrecsr6.jpg

Fut, szalad a kicsi hév (forrás: Florencio Randazzo)

A Sarmiento vonal belső szakasza Once és Moreno között az egyik legforgalmasabb buenos airesi elővárosi vonal, tízperces közlekedés van rajta, a vonal nyomtávja 1676 mm. A vonal Morenótól kifelé is folytatódik, ott azonban már csak dízelüzem van, jóval ritkább követéssel.

buenos_aires_sarmientoold1.jpg

 

buenos_aires_sarmientocsr1.jpg

Régi és új a Sarmiento vonalon (fotók: Skyscrapercity/Joral)

A vonalon 2012-ben nagyon súlyos baleset volt, az Once állomásra beérkező, tömött reggeli szerelvény fékhibák nem tudott megállni és 26 kilométer/órás belerohant a vágány végén lévő ütközőbakba. A vonaton körülbelül 1200-an utaztak, a balesetnek 51 halálos áldozata és mintegy 700 sebesültje volt. A baleset eredményeképpen az addig havi 8-9 millió utast szállító vonalon jelentősen csökkent az utasszám és a bevétel. 

A Sarmiento vonalra 25 darab, egyenként kilenckocsis vonatot rendeltek 2013-ban, az első kocsik idén júliusban kezdtek forgalomba állni, őszre pedig a teljes flotta utasokat szállított már.

A Mitre vonalcsoport (a nevét Argentína egyik XIX. század végi elnökéről, Bartolomé Mitréről kapta) a Sarmiento vonallal ellentétben három fő ággal rendelkezik, melyből kettő a belső öt megállót közös szakaszon fonódik. A fonódó szakaszon negyedórás közös követés van, míg a harmadik ágon 14 perces ütemben járnak a vonatok.

buenos_aires_mitrecsr2.jpg

buenos_aires_mitrecsr3.jpg

buenos_aires_mitrecsr7.jpg

Az új kínai vonatok belső tere (fotók:  Florencio Randazzo,  Skyscrapercity/Joral)

A Mitre vonalcsoportra 30 darab, egyenként hatkocsis vonatot rendeltek, a gyártó ugyanaz,mint a Sarmiento vonalcsoport esetén, a kínai CSR Qingdao Sifang. A Mitre vonalra rendelt szerelvényekből az első 12 vonat november végén állt forgalomba.

buenos_aires_mitreold.jpg

buenos_aires_mitreold2.jpg

Régi és új a Mitre vonalcsoporton (fotók: Skyscrapercity/Joral)

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.  

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr127002485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uzrksghfskbuzs (törölt) 2014.12.23. 00:47:26

Mindig ámulok a dél-amerikai városokon. Valahogy az van az emberben, hogy ezek ilyen harmadik világbeli államok, őserdővel, dzsungellel, vadállatokkal. Közben meg a legtöbb város nagyságrendekkel különb, mint szeretett fővárosunk.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.12.27. 18:00:39

@hungeri: a spanyol források sem egyértelműek, a vezető fékhibára panaszkodott, de ez nem derül ki abból a fedélzeti kamerából, ami rögzítette az esetet (videó fenn van a neten), de a rádión se szólt be a vezető. Ami biztos, hogy a korábbi állomásoknál sem tartotta be a peron melletti sebességeket.

spag · http://railzone.nl 2015.01.11. 12:49:25

Szia, fyi az elso jopar linked vmiert nem mukodik. Amugy szep nemzeti szinu vonatok :)

mestska · http://cities.blog.hu 2015.01.11. 18:25:52

@spag: azt én sem tudom, miért volt ez, de javítottam, köszi.
süti beállítások módosítása