Új metróüzemet avattak Indiában október 20-án. A Mi metrónk* (Namma Metro) névre hallgató vonalat Bangaloreban, India 5. legnagyobb városában adták át, ahol a 8,5 millió lakoshoz nem ártott már rendes városi kötöttpályás közlekedés. Persze a most átadott szakasz nem feltétlen jelent sok utas számára megfelelő elérést, hiszen csak egy hat megálló hosszú, a magyar ember számára kimondhatatlan Baiyappanahalli külső végállomástól a Gandhi Roadig terjedő, a városközpontot nem is érintő vonalszakaszt adtak át. (térkép) Jól mutatja a becsült utasszám is ezt: mindössze 25 ezer utast várnak naponta.
Az első nap (fotók: churumuri.wordpress.com)
A bangalore-i metróépítés érdekesen van szakaszolva, hiszen először a külső, könnyenmegépíthető, lábakon vezetett vonalszakaszokat adják át, a belvárosi, az épülő két vonal közötti átszállást, a központi busz és vasútállomáshoz csatlakozást csak később oldják meg. Bár 2012-ben három szakasz átadását is tervezik, az eredmény olyan lesz, mintha a hármas metró mélyvezetésű szakaszát nem építették volna meg, azaz csak a Lehel illetve Nagyvárad tértől kifelé járnának a szerelvények.
Állomás kívülről és belülről (fotók: www.paklinks.com, www.karnatakanews.com, www.thehindu.com)
A bangalore-i metrót eredetileg 2005-ben szerették volna elkezden építeni, azonban a város és Karnataka állam nem tudott megegyezni a hozzájárulásokat illetően. Az alapkő letétel végül 2006 júniusában történt meg, eddigre az indiai kormány is döntött a 11600 crore-nyi rúpiába kerülő (kb. 500 milliárd forint) projektről, ami összesen 42,3 kilométer metró (térkép) kiépítését jelenti. A most átadott szakasz ebből 60 milliárdot emésztett fel.
Metrózhatunk végre! (fotók: www.deccanherald.com, www.thehindu.com)
A vonalon a korábbi posztnak megfelelően az indiai Bharat Earth cég által gyártott metrókocsik futnak, amelyet a Mitsubishivel és a Rotemmel közösen készítettek el. Az első ütemben (az említett 42,3 kilométer) átadandó vonalakra összesen 150 kocsit rendeltek, amelyek a képek tanulsága alapján háromkocsis szerelvényekbe rendezve közlekednek majd. Az áramfelvétel harmadik sínen keresztül történik, a vonatok normál nyomtávúak.
Rendezetlen viszonyok a viadukt alatt (fotó: churumuri.wordpress.com)
Az utasigényeknek megfelelően nem is járnak túl sűrűn a kocsik még, a reggeli és esti időszakot leszámítva 10 perces követés van egész nap.
*A Mi metrónkat úgy tűnik komolyan gondolják, az átadásról szóló beszámolók tele voltak a munkásosztály tagjairól, azok gyerekeiről készült fotókkal, ahogy várnak vagy utaznak a metrón. Ahogy egy fórumon írta valaki: "It is great to see the children of labourers getting media coverage (and not just politicians)"