A tömegközlekedési üzemeltetők legnagyobb problémája, hogy hogyan próbálják elvezetni az infrastruktúra korlátai mellett azt a reggeli csúcsforgalmi időszakot, amikor egyszerre akar mindenki utazni. Ez a jellemzően 1-1,5 óra kiemelkedő hatással van a hálózat- és szolgáltatásfejlesztésre mindenhol, ez az az időszak, amikor a járművek a minimális követési időközzel futnak és mégis tele van minden. Ismerős a hármas metróról vagy a körútról?
Annak érdekében, hogy a szolgáltató valamennyire kontrollálni tudja a közlekedést, több városban a világon bevezették a csúcsidőn kívüli jegyek rendszerét. Ezek a jegyek csak csúcsidőn kívül használhatóak, jellemzően reggel kilenc után. de cserébe olcsóbbak. Az árkülönbség segített is átrendezni a forgalmat, akinek nem volt fontos elindulnia a munkába igyekvő tömeggel együtt, az átütemezte az utazását, cserébe takarékoskodott.
Csúcsidő Szingapúrban (fotó: www.straitstimes.com)
Közbevetőleg megjegyzendő, hogy nem a jegyárral, hanem más központi szabályozással már Magyarországon is próbálkoztak ezzel, ehhez az egyes iskolák időben eltolt becsengetése vagy a műszakváltások eltolása a nagyobb gyárakban volt szükséges, sokszor negyedórás eltolás is megfelelő kiegyenlítést jelenthet.
Szingapúrban - ahol a város növekedését a metróhálózat növekedés nem követte le, ezt most pótolják kiterjedt építkezésekkel - még tovább léptek. 2013 júniusában elindítottak egy egyéves kísérletet, annak érdekében, hogy a csúcsidei utazások száma csökkenjen, a reggeli időszakban egyenletesebb legyen a forgalom. A kísérlet alapja a 2013 márciusi utasszámlálás volt, amely szerint a belváros környéki 16 állomáson 99500-an szálltak le, ebből 32 ezren az utolsó negyedórában, háromnegyed kilenc és kilenc között. Ezzel szemben reggel 7 és 8 között ugyanezeken az állomásokon mindössze 36 ezren szálltak le. A csúcsórában közel háromszor annyian utaztak, mint egy órával előtte.
A 2013 márciusi számlálás eredménye (forrás: Land Transport Authority)
A júniusban elindult kísérlet alapján minden utas, aki ezeken az állomásokon száll ki (Szingapúrban be és kifelé is le kell húzni a jegyet a kapuknál) 7:45 előtt, az ingyen utazhatott, míg 7:45 és 8 óra között 50%-os kedvezményt kap a jegyárából.
A forgalom szempontjából úgy tűnik bevált a dolog, a korábban a csúcsórában utazó utasok 7%-a döntött úgy, hogy korábban utazik, spórolva ezzel. A program hosszabbítását is bejelentették, 2015 júniusáig működik tovább ebben a formában a rendszer, az érintett állomások száma pedig 16-ról 18-ra nőtt. (lista) Az érintett cégek képviselőit pedig bátorítják, hogy minél több helyen engedjék meg az alkalmazottak számára a flexibilis munkakezdést.
A magyar városokban a csúcs egyébként 8 óra előtt van, nem kilenckor mint Szingapúrban.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.