Kazanyról, Tatárföld székhelyéről mostanság leginkább az orosz bajnokságot megnyert, a nagymúltú moszkvai csapatokatm és a tavalyi UEFA-kupa győztes szentpétervári Zenitet egyaránt megelőző városi focicsapatról, a Rubin Kazanyról hallani híreket. Pedig a városban a közlekedés iránt érdeklődők számára is van érdekesség. Az 1,1 milliós városnak kiterjedt villamos, és trolihálózata van, metróüzeme pedig Oroszország legújabbja.
A kazanyi metró terve már a két világháború között felmerült, a tényleges mai hálózat terve csak 1983-ban lett kidolgozva. A három vonalas hálózati terv a szovjet metróüzemek karakterisztikáját hordozza magában, három, egymást a belvárosban háromszög alakban metsző vonal, a külvárosokba kifutó végekkel. Az építkezés végül a szovjet gazdasági problémák, majd az ország szétesése miatt nem valósult meg, a terveket csak a kilencvenes évek közepén elevenítették fel, melyaz alapkő 1997-es letételéhez vezetett.
Financiális problémák miatt az építkezés lassan haladt. 2003-ban végül Moszkvából és Szamarából, majd Almatiból is metróépítő csoportok érkeztek a munka befejezése érdekében. 2004-ben összesen 8 fúrópajzs üzemelt, a kiásott, egymástól független alagútszakaszok hossza pedig 13 volt. A metró első, öt megállónyi szakaszát végül 2005-ben adták át.
2008. karácsonyán a metró újabb szakasszal bővült. December 29-én adták át a Proszpekt Pobjedi (Проспект Победы - Győzelem sugárút) elnevezésű megállót, egy megállónyi hosszabbítást kialakítva ezzel déli irányba.
A metró következő szakaszának átadása 2009. decemberében várható, ezúttal északi irányba. A hosszabbítás eredetileg az első ütemben kellett volna megvalósuljon, de a Kazanyka folyó keresztezése, és az ebből fakadó nehezebb geológiai viszonyok azonban végül megakadályozták ezt. Habár a metró hossza csak egy megállónyit (Kozja Szloboda - Козья слобода) nő, a folyót alulról, 22 méter mélyen keresztező vonal így is összekapcsolja a belváros vízparton kialakult két oldalát. A vonalat az elkövetkező években tovább építik, a jelenlegi tervek szerint 2010-ben éri el a belváros északi határán fekvő távolsági vasúti pályaudvart.
A vonalakon egyébként a Vagonmas és a Skoda koprodukciójában kifejlesztett szerelvények (81-553.3/554.3/555.3) közlekednek. 2009-ben újabb 5 szerelvény érkezik a városba, ezúttal a 81-740/81-741 sorozatból, biztosítva a hosszabbítások kapcsán felmerült járműszükségletet.
(Az első két képen a Proszpekt Pobjedi, a harmadikon a Kozja Szloboda állomás látható)
Az orosz nevek esetleges rossz magyar átírásáért elnézést, szivesen fogadok bármilyen észrevételt.