Az előző posztból kiderült, Debrecen új villamosokat vásárolna, hálózatának bővítéséhez, és a múltidéző Bengálik lecserélése érdekében. A járművek legalább 70%-ban alacsonypadlósak kellenek, hogy legyenek, írja elő a tender, ami itthon, ahol például Budapesten nem is olyan rég még az ötvenéves UV konstrukció volt a legalacsonyabb padlómagasságú jármű, mindenképp a modernség - és esélyegyenlőség - irányba tett lépés.
Az alacsonypadlót sokan hóbortnak tartják, esélyegyenlőségi humbugságnak, holott a saját tapasztalatom az, hogy pl. a nagykörúti utascsere gyorsabb lett mindenki számára.Szerintem klassz dolog, klasszabb, mint emelgetni a babakocsit, vagy kizárni a kerekesszékeseket az utazásból.Egyszerűen mindenki számára könnyebb vele az élet.
Felmerülhet a kérdés, hogy csak mi állunk ezen a területen ilyen rosszul, vagy a környező, hasonló helyzetű országok is? Vajon hány város az, ahol alacsonypadló szempontjából a debreceni tendernek megfelelő jármű van? Érdemes talán ezt a listát végignézni.
Egyes - elsősorban cseh és szlovák - városok alacsonypadlós középrész beépítésével kisérleteztek sok régebbi kocsijaikon, ez azonban felemás megoldást eredményezett. Egyrészt az utólag beépített modulhoz tartozó jellemzően egy ajtón valóban könnyebb a beszállás, bárki tudja használni, másfelől azonban, a különféle gépészeti, statikai, és más problémák miatt középre beépített alacsonypadlós szekció a járművet szinte kettévágta, az egyik feléből a másikba csak meredek lépcsőzéssel lehet átjutni. Az ilyen jellegű járművek tágas választéka, különféle megoldásai miatt a poszt most ezzel nem foglalkozik, csak a már gyárilag legalább 50%-ban alacsonypadlós járművekkel.
Lengyelország 14 villamosüzeméből kilencben találunk legalább 50%-ban alacsonypadlós járművet.
- Bydgoszcz 119 kocsijából 2, PESA 122N típusú járműve 100%-ban alacsonypadlós. Mindkét kocsi 2008-ban került a vállalathoz, részben annak köszönhetően a, hogy a PESA gyár a városban működik.
- Elblągban 74 járműből 6db 100%-ban alacsonypadlós, PESA 121N gyártmányú. A járművek 2006-tól kezdve kerültek a városba.
- Gdańskban két alacsonypadlós járműtípust is találunk a 212 darabos kocsiállományban. A 4 darab Konstal NGd99 már az Alstommal közös koprodukció, 70%-ban alacsonypadlósak, 1999-2000-ben gyártották őket, míg a 3 darab Bombardier NGT6 már 2007-es beszerzés, az alacsonypadló azonban itt is 70%-ban áll rendelkezésre.
- A Katowice központú sziléziai villamosüzemben a 349 járműből 17 darab, 73%-ban alacsonypadlós járművet találunk, a már Alstommal közösen gyártott Konstal 116Nd-t.
- Krakkóban a 441 jármű közül 50 darab 100%-ban alacsonypadlós, mindegyik a Bombardier NGT6 valamelyik szériája, a gdanskihoz hasonlóan 70%-ban alacsonypadlósak.
- Łódźban kétfajta, 100%-ban alacsonypadlójú jármű áll rendelkezésre. A Bombardier még 2002-ben szállította le Cityrunner típusát a városnak, összesen 15 darabot, míg az elővárosi vonalakra 10 darab PESA 122N készül(t) 2008-ban. A városban a kocsipark mintegy 520 darabos.
- Poznan sokáig Kánaánnak tűnt a magyar villamosbarátok számára, egyrészt a kocsipark sokszínűsége, másrészta Tátra villamosok egyik utolsó sorozata, az RT6N1 következtében Az ebből Poznannak szállított, 63%-ban alacsonypadlós járművek mellett 14 db, 2003-2004 között rendelt, 100%-ban alacsonypadlós Combino is fut a városban, az összesen 340 jármű között. Az itthon is ismert járművek mellett érdekes színfolt a helyi Cegielski gyár 1 darab, 118 N Puma gyártmányú kocsija, melyben 67% az alacsonypadló aránya
- Varsó 876 járműből ma kevés az alacsonypadlós kocsi, ne feledjük azonban, hogy a világ legnagyobb, folyamatban lévő villamostendere épp Varsóban zajlik, a tét 186 jármű. A varsói villamosképet jelentősen átalakító beszerzésig azonban a varsóiak csak a 29 darab, 61%-ban alacsonypadlós Konstal 116N, illetve a 15 darab PESA 120N (100% alacsonypadló) járművön utazhatnak legalább felerészt alacsonypadlós járművön.
- Wrocławban a 2006-2007-ben érkezett, 65%-ban alacsonypadlós, 17 darab Skoda 16T éri el a fenti kritériumot, ez azonban csak kis hányada a 407 darabos járműparknak.
(Az első képen egy wrocławi Skoda, a másodikon egy katowicei Konstal116Nd, a harmadikon egy poznani Combino látható a helyi gyorsvillamoson)