Taipei metróhálózatáról nem sokat hallani itthon, de ha röviden akarjuk jellemezni a hálózatépítésüket, akkor azt lehet mondani, hogy pont olyan gyors, mint az anyaországban :) Tajvan székhelyének a metróhálózatát 1988-ban kezdték el építeni, az első vonalat 1996-ban nyitották meg. Mára a hálózat hossza (lásd a térképet itt) 75,8 kilométerre nőtt, a napi utasszám pedig átlépte az 1,2 millió főt.
A taipei metró első vonala igazából nem is nevezhető igazi metrónak, már ami a kapacitást illeti. Míg ugyanis az első, Muzha Line-nak nevezett vonalon kétkocsis, darabonként 13,78 m hosszú kocsik közlekednek, addig az azóta átadott másik négy vonalon háromkocsis szerelvények járnak, a kocsik hossza egyenként pedig 23,2 méter. Utóbbiak szélesebbek is: míg a barna színnel jelölt vonal VAL rendszerű, gumikerekes járművei alig szélesebbek 2,5 méternél, a többi vonal hagyományos, sínen guruló kocsijai 3,2 méter szélesek.
A járműpark egyébként más Távol-keleti városokhoz hasonlóan meglehetősen vegyes, már ami a gyártót illeti: a VAL-kocsik között találunk Matrat, és Bombardiert, a többi vonalon pedig Kawasakit és Siemenst.
A VAL vonal lesz egyébként a következő, ahol hosszabbítás történik, 2009 júniusában a vonal 11 állomással, és 14,8 kilométerrel lesz hosszabb. A hosszabbítás része a Taipei metróhálózat második kiépítési ütemének. Ennek keretében a vonalhálózat újabb, több, mint 100 kilométerrel bővül, (lásd a térképet itt) kiszolgálva immár Taipei, összességében négymilliós népességgel rendelkező elővárosait is.
Szintén a második ütem részeként valósul meg a Circular Line első üteme is. A 15,5 kilométer hosszú első szakasz Taipei elővárosait fűzi fel, az először megvalósulthoz hasonlóan VAL rendszerben, teljesen automata vonatirányítással. Pár napja dőlt el, hogy a vonali infastruktúra egy részének kiépítését, valamint a járművek szállítását egyaránt az Ansaldo csoport végezheti. A teljes megrendelés összesen 334 millió euró értékű, ebből 114 millió esik a 17 darab, 4 kocsis szerelvény leszállítására.
Az új metróvonal első szakaszának átadását 2015-re tervezik, a teljes, körgyűrűt alkotó vonal kiépítése (mely további két szakaszban történik majd meg) 2026-ra várható.
(A fotó a meglévő Muzha Linet ábrázolja)