De persze nem csak ők, hanem mindenki aki eddig Brüsszelben megszokás alapján közlekedett. Mától (április 4.) kezdve ugyanis a város metróhálózata gyökeresen átalakul a korábban ismerthez képest. A belső körgyűrű ugyanis új szakasszal bővült, április 2-án hivatalosan is átadták a Delacroix és a Gare de l'Ouest közti szakaszt. Ez pedig azt vonja magával, hogy az előzetes terveknek megfelelően a metróhálózat egyes vonalai teljes metamorfózison mennek át, megváltoznak az útvonalak, megváltozik a számozás.
A STIB, a brüsszeli közlekedési vállalat külön honlappal készült az eseményre, ahol az új, és a régi hálózat vonalai egyaránt megtekinthetőek, természetesen három nyelven. A cég a saját honlapján külön részt szentel a metró átalakulása kapcsán a módosuló busz-, és villamosvonalaknak is, de felkerült a teljes hálózat térképének új variánsa is. Ma a metró amúgy ingyenesen használható, hogy bárki kipróbálhassa a metróhálózat új elrendezését
De nézzük, miből is áll ez a nagy változás.
A brüsszeli metróhálózatot (most tekintsünk el a villamosalagutaktól) eddig három viszonylat alkotta:
- Az egymással a tágabb belváros alatt fonódva haladó, északnyugat-délkelet, és kelet-délnyugat irányú nagy X-et alkotó 1A, és 1B vonal,
- valamint a belváros körül háromnegyed körben közlekedő 2-es vonal
Az új rendszer a bezáruló körnek köszönhetően sokkal összetettebb. A kialíktáskor szempont volt a követési egyenletesség, ezt a belvárosban 3 percben, a külső önálló szakaszokon 6 percben határozták meg. Ennek betartása érdekében a viszonylatok átfedésbe kerültek egymással:
- Az új 1-es vonal (betűjelzés nélkül) az 1B keleti szakaszától kiindulva a belváros alatt halad át, végállomása a Gare de l'Ouest
- Az új 2-es vonal a bezáruló körnek köszönhetően Simonistól Simonisig járnak. Mivel a két végállomása a vonalnak külön szinten helyezkedik el, így a vonatok körbe-körbe közlekedés helyett Simonist elérve visszafordulnak.
- Az új 5-ös vonal a korábbi 1A vonal délkeleti ágáról kiindulva, a belváros alatt azonos pályán közlekedve az új es vonallal, éri el a Gare de l'Ouest-et, majd onnan tovább folytatja útját az egykori 1B vonal délnyugati szakaszát feltárva.
- A 6-os vonal Heyselből kiindulva a korábbi 1A vonalát használja, majd Simonis (Leopold II) állomást elérve az új kettes metró vonalát sűríti, végigjárva annak teljes útját.
A 3-as, és 4-es szám a villamosokhoz került, de érdmes ezeket is megjegyezni, mert április 6-ától kezdve a belváros alatt észak-déli irányban húzódó villamosalagútban mindössze ez a két viszonylat fog közlekedni.
Az új vonalak fejlesztéséhez új járművek is dukálnak, pár nappal a megnyitó előtt kötöttek szerződést a CAF-al újabb 6 szerelvény (+7 opció) leszállítására a 2004-ben rendelt 15 mellé. A szerelvények 2011-től állnak várhatóan forgalomba.
Aki egyébként azt hiszi, hogy ekkora mértékű átrendezés bármelyik városban megvalósítható, kis fejlesztéssel, az téved, ehhez legtöbbször hiányoznak az összekötő vágányok, vagy ha vannak is, azok kapacitása, kiépítési sebessége csak időszakos, műszaki közlekedés céljára alkalmas.
Budapesten pl. ugyan van egy összekötő vágány a Deák téren, a Bazilika alatt köti össze egy hurok segítségével a hármas és kettes metrót, ez azonban olyan meredek, és szűk sugarú, hgy csak komoly sebességkorlátozzással haladhat át szerelvény.