PTinfo

PTinfo

Irány Böfingen

2009. április 26. - mestska

Ulm sokkal inkább a világ legmagasabb templomáról (162 méter), mint villamosüzeméről híres. Utóbbi ugyanis a számos német villamosüzem között is a legkisebbek közé tartozik, a hálózat mindössze egy vonalból áll. 2009 márciuásáig az egy szem vonal hossza sem volt túl számottevő, mindössze 5,5 kilométer.

A 120.000-s Győr nagyságú város persze korábban nagyobb hálózattal rendelkezett, a villamosok átjártak a szomszédos, ám a Duna túlpartján, és Bajorországban fekvő Neu-Ulmba is. 

Neu-Ulm ismételt bekapcsolása a városi hálózatba egy új villamosvonallal már a 90-es években felmerült, az érintett terület lakosai végül nemmel szavaztak a villamos megépítéséről. Ekkor indult el azonban egy másik projekt is, a meglévő vonal északkeleti meghosszabbítása a 11.000 lakosú városrész, Böfingen felé. A város 2000-ben döntött a 4,6 kilométer hosszú vonal megépítéséről, az alapükövet 2007. augusztusában rakták le. Az új vonal részletes nyomvonalterve itt tekinthető meg.

Az új vonalat 2009. március 21-én adták át végül a forgalomnak, ezzel az első vonal, és a teljes hálózat hossza 10,2 kilométerre növekedett, azaz a hosszabbítással lényegében megduplázódott a hálózat. Az új vonalszakasz vonalvezetése két szempontból is érdekes: itt található az ulmi villamosvonal legnagyobb megállótávolsága (1,5 km), és itt található a német villamosüzemek egyik legmeredekbb szakasza is: 300 méteren keresztül 77 ezrelékes lejtőn haladnak a Combinok, melyekből két új példányt szerzett be a város a hosszabbítás kapcsán. Ezeknek egyelőre  - a meglévő 8-al ellentétben - még nincs neve. Ulmban ugyanis a villamosok a forgalmi számukon kívül nevet is kapnak, egy-egy, a városhoz köthető hírességről, így van villamos, ami Einsteinről, és van, ami Sophie Schollról kapta a nevét.

A jelenlegi elképzelések alapján úgy tűnik, ismét nekiveselkedik a város a Neu-Ulmba vezető vonal megépítésének egyébként, meglátjuk mennyi sikerrel. A vonal átadását 2015-re tervezik mindesetre, odáig tehát van pár év megpuhítani a lakosokat.

A fényképek a tramgesichten.de oldalról származnak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr321087074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ubk 2009.04.26. 12:24:31

Na ez jó cikk!

Ha a legmeredekebb vonalszakasz is itt van, akkor a kétkedők remélem mostmár elhiszik, hogy a Combino fel tud kapaszkodni az Alkotás úton...:-)
De jól is néznek ki ebben a festésben a Combino-k.
Amúgy jól látom, hgy mintha keskenebb lenne a nyomtávolság, mint 1435?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.26. 12:26:25

igen, méternyomtávú a hálózat (izé... vonal)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.04.27. 21:33:01

@ubk: Nem "a" legmeredekebb, csak elég meredek (elvileg meredekebb, mint a pesti 59-es). Az "összkerékhajtású" rövid Combino megbirkózik a ránézésre meredekebb nordhauseni főutcával is, illetve utaztam már olyannal a 100 ezrelékes gmundeni vonalon is:
hampage.hu/kozlekedes/linz-gmunden-innsbruck/index2.html#meredeklatvany

Az Alkotás utca szerintem nincs még benne ebben a "hegyikecske" kategóriában, a nagykörútiaknak definíció szerint meg kell birkóznia vele...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.27. 22:10:46

@Hamster:

Én eddig úgy tudtam, hogy a budapesti villamoshálózat legmeredekebb szakaszai az Alkotás úton vannak, tévednék?

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2009.04.28. 19:23:32

@mestska:
Ahogy olvasom, nem tévedsz, csak az "Alkotás úti szakasz" nem annyira meredek, hogy a Combinonak kihívást jelentene, bár attól függ, hogy a fogaskerekű pályája minek minősül.
süti beállítások módosítása