Tegnap meggyújtották az olimpiai lángot Szocsiban, a téli olimpán. Az olimpia és Szocsi közlekedésével egy későbbi posztban még fogunk foglalkozni, ahogy foglalkoztunk a vancouveri olimpia eseményeivel is, de most egy másik, de szintén az olimpiához kapcsolódóan történt eseményre hívnánk fel a figyelmet, ami legalább ilyen érdekes. Vagy legalábbis nem megszokott:mielőtt elért volna Szocsiba a láng, villamoson is vitték!
Az olimpiai láng (fotó: Maxtor)
Az esemény természetesen nem Szocsiban történt - az olimpiának helyt adó városban nincs villamos -, hanem Magnyitogorszkban, az Urál déli végén fekvő, az acélgyártásról híres városban. Itt található Oroszország legnagyobb acélüzeme, a város neve is a vasbányászatra utal vissza. (Mágneshegy :).
Valószínűleg kevesen tudnák megnevezni, de Magnyitogorszk egyike azoknak a városoknak, amelyek két földrészen terülnek el. Európa keleti határa ezen a részen az Urál folyó, ami kettéosztja a várost*, azaz míg a lakónegyedek többsége Európában, addig az ipari részek már az Ázsiában vannak. A láng a várost december 18-án érte el, felkeresték vele az acélgyártás szempontjából legfontosabb helyszíneket, az európai részre pedig immár egy cabrio villamos, egy átalakított 71-605-ös fedélzetén érkezett vissza.
A 71-605, vagy másnéven KTM-5 típus a volt Szovjetunió egyik legelterjedtebb kocsija volt és az ma is, az 1969 és 1992 közötti sorozatgyártása alatt mintegy 15 ezer készült belőle, Magnyitogorszknak is közel kétszáz van.
Magnyitogorszkban van amúgy Oroszország hatodik legnagyobb villamoshálózata, 72 kilométeres a hálózat, a leghosszabb viszonylat 28,5 kilométeres, a villamosok négy helyen keresztezik a folyót. (térkép)
A fotón látható kocsit nem a láng kedvéért alakították át, régóta munkakocsiként üzemel, már 20 évvel ezelőtt is ilyen cabrio volt.
*Magnyitogorszktól valamennyivel délre fekszik Orszk, szintén az Urál partján, az orszki villamoshálózat fejlődéséről szintén írtunk már itt: Villamossal a pótkocsigyárba.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.