PTinfo

PTinfo

Dzsungelvillamos

2009. július 23. - mestska

Már a blogon is volt szó korábban arról, hogy Niemeyer volt a vezető tervezője a mai brazil főváros rajzasztalon megszületett központi negyedének. A negyedet több kritika érte azzal kapcsolatban, hogy a gyalogosok számára nehézkes a közlekedés a nagy távolságok, az egymást különszintben keresztező széles és forgalmas utak miatt. Rettentő ciki, de ezt a blogbejegyzést úgy akartam kezdeni, hogyha ezt Niemeyer megérhette volna.... Biztos, ami biztos, azért megnéztem, és kiderült, hogy Oscar bácsi idén lesz 102 éves, Isten éltesse jó sokáig :)

Valami olyasmi készül ugyanis Brasiliában, ami enyhítheti a gyalogos problémákat. A központi negyed akár kifeszített madárszárnynak is tekinthető városrészein ugyanis egy új villamosvonal fog végighaladni, ami egyben az egész ország első modern villamosüzeme lesz. 

A villamos építését Gdanskhoz, és más városokhoz hasonlóan a foci indukálja. 2014-ben ugyanis futball világbajnokság lesz az országban, ahol természetesen a főváros lesz az egyik rendező helyszín. A villamos is ehhez igazodik: feladata a városközpont, és a metróvonalak összekötése lesz a belvárossal.

A vonal három szakaszban fog kiépülni, összesen 660 millió euróért. Az első, 8,7 kilométer hosszú szakasz a metróval párhuzamosan fog haladni a "szárny" harmadik tengelyén. A 11 megállónyi szakasz a Terminal de Asa Sul metróállomást köti össze a városközponttal. Ezt az első szegmenset már jövőre szeretnék átadni, ennek egyelőre nem jósolok pontos átadást... Folytatásként a vonal összesen 22,6 kilométer hosszú lenne, 24 megállóval. A központi, elsőként átadott szakasz dél, és észak felé egyaránt hosszabbodna, előbbi irányban a repülőtérig, utóbbi irányban a metróhálózat északi végponját jelentő Terminal Asa Norte állomásig. (térkép itt)

A tervek szerint a foci-vb-re a teljes vonal az utazóközönség rendelkezésére állna. A viszonylatnak fontos közlekedési mód átrendező szerepet is szánnak, remélik, hogy az érintett úton mintegy 30%-al csökken majd a forgalom. A  teljes vonal kiépülésére előrebecsült forgalom 142.000 fő naponta.

Érdekesség, hogy a vonal közepén, mintegy két megállónyi hosszon a vonal a manapság oly divatos felősvezeték nélküli üzemben fog közlekedni, a környező, a Világörökség részének tekintett épületek miatt. (mekkora már, hogy az általad tervezett épületek még életedben világörökséggé válnak) Az alkalmazott technika vélhetően a Bordeauxban is alkalmazott APS lesz, hisz az Alstom részt vesz a vonalat építő Brastram konzorciumban, és a járművek is Citadisok lesznek.

A franciák máshogy is közreműködnek a projekt megvalósulásában, mint ahogy korábban is írtam: az ADF francia fejlesztési ügynökség 134 millió euró kölcsönnel támogatja a vonal létrejöttét, és fizetik a Montpellier-i BKV-val, a TAM-al, Franciaország egyik legsikeresebb villamosüzemeltetőjével június 25-én kötött, technikai szaktanácsadára vonatkozó 350.000 euróról szóló csekket is.

(az első fotón látható utcakép a belvárosban található, ahol a járművek felsővezeték mentesen fognak haladni, nehogy zavarják a környezetet....Úgy tűnik, itt erős lobbi volt a felsővezeték-mentességért, amivel újabban a gyártók szinte kötelező jelleggel lobbiznak.)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr271262036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása