A francia villamosreneszánsz úgy tűnik, immár átlépte Európa határait is. Nem, most nem a franciák által a volt gyarmatokon gründolt észak-afrikai, vagy vietnami kötöttpályás fejlesztésekre gondolok, hanem a Réunion által tervezettre. Réunion egyike Franciaország négy tengerentúli megyéjének, és mint ilyen része az Európai Uniónak is, habár attól pár ezer kilométer választja el ténylegesen.
A kicsi, Komárom megye nagyságú, 800 ezres sziget meglehetősen nagy fába vágta a fejszéjét, úgy gondolom. A tram-train projektjük összberuházási költsége ugyanis 1,6 milliárd euróra rúg, azaz 420 milliárd forintra, ráadásként az útvonalat, és látványtervet tekintve, lehet kevés lesz az összeg. A repülőteret a fővárossal, Saint-Denissel összekötő, 41,5 kilométer hosszú, 28 megállós vonal költségeit részben a francia regionális fejlesztési forrásokból, részben állami gazdaságfejlesztési pénzből dobják össze, de gyenge 200 millió eurót várnak az Uniótól is. (Az Unió tehát egy Indiai-óceán közepén fekvő sziget közlekedését finanszírozását támogatná)
Mindezen összegek természetesen nem érik el együtt a becsült 1,6 milliárdos költséget, így a magántőkére is számítanak. Augusztus 13-án dőlt el, hogy a két induló konzocium közül melyik építheti, és üzemeltetheti majdan a vonalat. A jobb ajánlat végül Bouygues-Veolia-Bombardier-Colas-Axa-Société Generale cégcsoportól érkezett, így bár a projekt francia, a vonalon Bombardier járművek fognak közlekedni. (Az Alstom a másik konzorcium tagja volt, a Vinci, és a Caisse des Dépôts et Consignations vezetésével)
Az új járművekből összesen húsz fog üzemelni a vonalon, 40 méter hosszúak lesznek, 265 főnyi kapacitással. A vonalra naponta 45 ezer utast várnak, 10 percenkénti járatsűrűséggel, melyet a főváros Saint-Denisben betétjáratokkal 5 percre sűrítenének. A járművek sebessége a településeken 40 km/h, a települések között 100 km/h lenne.
Érdekes egyébként maga a tram-train elnevezés is, a szigeten ugyanis egy kis muzeális szakasz kivételével nincs vasút, a villamos egy teljesen új nyomvonalon fog közlekedni a települések között. A tram-train jelleget viszont erősítheti, hogy a tervek szerint Le Port felől teherszállítás is megvalósulhat.
Hogy mitől olyan baromi drága ez a projekt, azt jól megmutatja a hivatalos honlapon található, nyomvonalat bemutató videó. Mindenképp érdemes megnézni. Hidak, alagutak, ráadásul nem is kevés, a 40 kilométers vonalhosszból 12,5 kilométer alagútban fut, a leghosszabb egymaga négy kilométeres.
Tényleg biztos, hogy ezt kell az EU-nak finanszíroznia? Szerintem többtucatnyi városi-elővárosi közlekedési projektet találunk szerte a tagállamokban, aminek jobbak a megtérülési mutatói. Azt, hogy támogassuk Réuniont, nem vitatom, hisz mégiscsak Franciaország része, ugyanúgy mint Provance, vagy Ile-de-France, mégha egy kicsit messze is van. De mégis, mintha kicsit túlzó lenne ez a projekt arra a kicsi szigetre. Csak egy kicsi összehasonlítás: Míg itt az 1,6 milliárdos projektet napi 45.000 utas fogja használni, addig a mi luxusberuházásnak aposztrofált, napi 400.000 utas szállító négyes metrónk vacak 2,2 milliárdból meglesz (talán). Míg tehát itthon egy leendő utasra 5500 euró építési költség jut, addig Réunionon ez a szám 35000....
A réunioniak ennek ellenére lelkesek, legalábbis hivatalosan, a linkelt honlapon találhatunk havi megjelenésű magazint a még meg sem nyílt vonalról, és a tram-traint központi témájává tevő dalocskát is, klippel, ahogy kell....