Lehetséges, hogy pár év múlva, mikor ellátogat az egyszeri turista Milánóba, akkor a hatalmas villamoshálózat járműveit egész más színben találja majd, mint ma. Ma ugyanis - leegyszerűsítve a dolgot - találni teljesen narancs, és teljesen zöld villamosokat, előbbi szín a régebbi, utóbbi az újabb, alacsonypadlós generációk képviselőinek szine.
A 30-as években állítólag a milánói villamosok más szinekben pompáztak azonban, fehér-barna-sárga összeállítás volt a jellemző rájuk. Sajnos erről most perpillanat eredeti színes fotót nem tudok prezentálni, de azért a szinek kombinációja ismerős, nem? Ha nem, akkor tessék szépen kifáradni a budapesti villamoshálózat valamelyik pontjára, és megbámulni az első arrajövő Ganz csuklóst, vagy Tátrát, és rögtön megvan, miről is beszélek. Bizony-bizony, itthon is fehér-barna-sárga a villamosok színe. Kivéve persze a Combinoké, illetve a Hannoverből importált, szinük alapján Banán becenévre hallgató járműveké.
Hogy a Combinok nem követték a budapesti, egységesnek mondható villamosarculatot szinezésükkel, és a folyamatosan megújuló, átalakuló, változó BKV céges dizájnból a kék-zöld színt vették magukra a sárga mellett, abból természetesen volt némi vita a járművek érkeztekor. Hogy jó lett-e a Combino jelen szinezésében, vagy nem, azt mindenki döntse el maga.
Na de akkor hol is volt előbb ez a színkombináció, Budapesten, vagy Milánóban? Budapesten a színek együttes használata a budapesti lóvasút, majd villamoshálózat két nagy mammutjának, a BKVT-nek (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság), és a BVVV-nek (Budapesti Városi Villamosvasút) egyesítse után következett be, a BKVT-től átvéve a sárgát, a BVVV-től a barnát, s a BSzKRt (a Beszkárt, ugye) kocsijai már a ma ismert színvilággal robogtak. A dolog röviden így foglalható össze, természetesen a sztori ennél sokkal bonyolultabb.
Mindez az első világháború utáni években zajlott le nálunk, tehát elképzelhető, hogy mégis nálunk jelentkezett ez a színösszeállítás először, hiszen a Peter Witt kocsik 1928-tól kezdve bukkantak fel Milánó utcáin, közlekedve a mai napig. Véletlen lenne? Ahhoz túlságosan hasonlít a két színösszeállítás egymáshoz...
Hogy még érdekesebb legyen a dolog, fehér-sárga-barna kocsikat máshol is találunk a világon, a Milánó-Budapest tengely hatékonyan irányítja a világ villamoskocsijainak szinezését :) San Franciscoban Milánóból kiszuperált, eredeti festésű kocsikat találunk, míg Szófiában a Tátrától már állítólag egyenesen a budapesti szinezést kérték.
Milánóban az új szinezésű villamosok (a megújulás jegyében, 1999-ben született zöld szín a villamosokon állítólag közutálatnak örvendett) első példánya 2007 decemberében jelent meg, egy Peter Witt kocsit szineztek vissza eredetire. Az első alacsonypadlós kocsit pedig, mely a fehér-barna-sárga trikolórt viseli, a közelmúltban mutatták be, s ilyen lesz a közeljövőben 68 érkező AnsaldoBreda által gyártott Sirietto mindegyike. Az új színösszeállítás népszerű, egy internetes szavazáson az istenadta nép 82%-ának tetszett.
S a sárga szín tovább terjed Milánóban, a nemrég elindított kerékpárkölcsönző rendszer bicajai is sárga-krém színben pompáznak. Már neve is van a színnek: Giallo Milano....
A zöld Sirioról a fotót Promoteo90, a budapesti Tátra fotót Kelemen Zsolt, a szófiai Tátra fotót Simon Davies, a sárga Sirietto képet Sandro Giannelli készítette, az utolsó mozaik pedig az ATm honlapjáról való.