A magyar médiában egy szó sem esett arról* - szemben a nemzetközi oldalakkal -, hogy a világbajnokság nyitányaként Johannesburgban új gyorsvasutat avattak június 8-án, amely az afrikai kontinens valószínűleg leggyorsabb és legmodernebb vonala is lett egyben. Pedig a teljes vonalhálózat kiépítésére hétszer annyit költenek, mint amennyibe az igen impozáns új durbani stadion került.
A Gauteng tartomány után Gautrainnek elnevezett vonal teljes kiépítésben 80 kilométer hosszú, Y alakú hálózat lesz (térkép), a három végpont pedig az ország legnépesebb városa Johannesburg, a főváros Pretoria, valamint az évi 21 millió utassal Afrika legforgalmasabb reptere, az OR Tambo lesz. A világbajnokságra a vonalnak mindössze a negyedét adták át, a johannesburgi Sandton és a repülőtér között, a tervek azonban eredetileg is ezt irányozták elő - sőt, a vébé miatt egy hónappal előbb történt meg az átadás az átadás.
A Gautrain megépítését még 2000-ben jelentették be, korábban, minthogy Dél-Afrika megkapta a világbajnokság rendezési jogát. 2006 februárjában a pénzügyminiszter 7,1 milliárd randos állami hozzájárulást jelentett be az akkor 24 milliárd randra (720 milliárd forintra) becsült projektre. Ugyanazon év szeptemberében pedig az építkezést is elkezdte a nyertes ajánlattevő konzorcium, melyben a járműszállításért a Bombardier, a következő 15 év üzemeltetéséért pedig a párizsi szolgáltató RATP felel. A Gautrain ezzel a szerződéskötéssel, 3,9 milliárd rand magánszférából érkező pénz bevonásával Dél-Afrika történetének legnagyobb PPP beruházása lett.
A most átadott négymegállós, 20 kilométeres szakasz folytatása Pretoria, és Johannesburg központi pályaudvara felé várhatóan jövőre nyílik meg. Utóbbi érdekes módon alagútban halad a város alatt, már a mostani végállomás Sandton is a föld alatt helyezkedik el, sőt, 45 méteres mélységével a teljes vonal legmélyebben fekvő állomása lesz. A 80 kilométeres hálózatból összesen 15 kilométer fog alagútban futni, további 10,5 kilométer pedig viadukton.
Érdekesség, hogy a hálózat normál nyomtávon épül ki, holott a dél-afrikai vasúthálózat 1067 mm-es nyomközt használja alapban. Az új nyomtáv választás indokaként utasok nagyobb komfortkényelmét, a járművek jobb beszerezhetőségét hozták fel. Ezzel a döntéssel a Gautrain hálózat teljesen elszigetelt a Johannesburg környékén kialakított hagyományos elővárosi vasúthálózattól, mint az annak térképén is látható.
Ugyanakkor a két hálózaton lehet kombinált jegyet venni, így az utasok átszállhatnak igény esetén egyik vonatról a másikra. A jegyek nem olcsók. A reptérre 100 randért, azaz kábé 3000 forintért visz ki a vonat, az egyes belső állomások között pedig 500-660 forintnyi a jegy egy irányban. Ez mintegy fele a a hagyományos taxiköltségeknek, azonban jóval drágább a Dél-Afrikában is megtalálható minibuszos iránytaxi jellegű szolgáltatásoknál. A jegyárak tükrözik a megcélzott réteget is: elsősorban a a mai autóhasználókat szeretnék átcsábítani a vonalra, ehhez ráhordó buszjáratok, és P+R parkolók állnak rendelkezésre. (A vonalvezetést kritika érte abból a szempontból, hogy a vonal nem érint egyetlen szegényebb, rossz tömegközlekedéssel rendelkező elővárost sem - úri huncutság?)
A teljes 80 kilométeres hálózatra előzetesen 100 ezer utast vártak naponta Az első napokban jelentős érdeklődés volt a vonal iránt, a csak érvényes jeggyel elérhető állomásokon az első hétvégén 40 ezer utast regisztráltak 8 perces vonatkövetéssel, 160 km/h-s sebességgel. Mivel Dél-Afrikában a tömegközlekedési járműveken a közbiztonság meglehetősen rossz - a frissen, a vébére megnyílt gyorsbuszhálózat elleni lövöldözésekről én is írtam - , így a Gautraint ebből a szempontból is kiemelten kezelik. A rendőrséggel együttműködve 400 fős egység vigyáz biztonságra az állomásokon, a vonatokon, és a szerelvényekre ráhordó 125 buszon.
A Bombardier a vonalra összesen 24 szerelvényt szállított a 357-es sorozatú, négyrészes motorvonatából. Az egyenként 425 utas befogadására alkalmas szerelvényekből 19 fogja ellátni a hagyományos elővárosi forgalmat, míg öt a reptéri közlekedést biztosítja, megnövelt csomagtérrel, kényelmesebb üléselrendezéssel.
*A poszt írása közben jelent meg egy cikk a Metropolban, így ez az állítás már nem száz százalákosan igaz.
Az elkövetkező két hétben lesz még több dél-afrikai fejlesztésről szó, így érdemes visszanézni.
Fotók forrrása: az elsőé centurionpropertyforsale.co.za, a második, harmadik, negyediké Green Guerilla, az ötödik, hatodiké Gautrain, a hetediké narco_za, a nyolcadiké railwaysafrica