PTinfo

PTinfo

Fura egy üléselrendezés

2011. január 09. - mestska

December 28-án Szöulban az egyik SMRT telephelyen egy új jármű sajtóbemutatóját ejtették meg. Az SMRT, a Seoul Metropolitan Rapid Transit Corporation a szöuli metróhálózat üzemeltetőinek egyike, kezelésében áll a dél-koreai főváros metróvonalai közül az ötöstől nyolcasig terjedő viszonylatok mindegyike.

Az új vonat homlokfala (fotó:blog.naver.com/akwdmffozhkr)

Ez számszerűen 152 kilométernyi vonalat, 148 állomást, valamint 200 vonat 1560 kocsiját jelenti (a hatkocsis vonatokkal közlekedtetett nyolcas vonal kivételével a többi nyolc kocsival jár). A legrégibb szerelvényeiket is a kilencvenes évek közepén gyártotta a Hyundai, így ezért kicsit érthetetlen számomra, vajon az SMRT kinek szánja azt a sajátgyártású vonatot, amit most leplezett le.

Itt még szokványos az üléselrendezés (fotó:blog.naver.com/akwdmffozhkr)

Bár a vonat állítólag olcsóbb, könnyebb és gyorsabban összeszerelhető, mint elődjei, a vevőt nem tudnám megmondani, különösen, hogy a nagy metróépítési boom a vége felé jár Koreában, a figyelem a kisebb kapacitású Light Rapid Transit vonalak felé fordult. 

Igazodó kapaszkodó (fotó:blog.naver.com/akwdmffozhkr)

A vonatról műszaki paraméterek szinte egyáltalán nem érhetőek el, még a főbb méretek sem. Ez utóbbi azért elég nagy valószínűséggel a korábbi kocsik méreteivel egyező, azaz egy kocsi hossza 19,5 méter, a szélessége pedig 3,12 méter. A kocsi üléselrendezése volt az, ami felkeltette a figyelmem. Az itthon is megszokott hosszanti, ablak mellett elhelyezett padokon kívül ugyanis egyes kocsikba ugyancsak hosszanti elrendezésű, ám a tengelyvonalba helyezett padokat is beszereltek.  A padokkal szemben, az ablakok alatt fenéktámaszokat alakítottak ki. 

Ülések középen (?!) (fotó:blog.naver.com/akwdmffozhkr)

Vajon mi lehetett az oka ennek a metrónál szokatlan üléselrendezésnek? Ha ezt tartják jobbnak, vajon miért nem alkalmazták a vonat teljes hosszában? Csak bemutatóként került volna egy kocsiba ez a konfiguráció, hogy ilyet is tudunk?

Egy régebbi társsal (fotó:blog.naver.com/akwdmffozhkr)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr242570677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2011.01.09. 08:58:08

Ez tényleg érdekes, kiváncsi vagyok mennyire válik be (gondolom kipróbálják élesben, s ha beválik újabb szerelvények jöhetnek így). Viszont így kevesebb állóhely van, ha jól látom, ami viszont Szöulban gondolom "négyzetesen" fontos.

underdog 2011.01.09. 09:13:39

Szerintem kétség kívül csak egy opciót mutat be az újfajta üléselrendezés, hogy igen, ilyet is lehet. Azt mondjuk nem értem, hogy az előttem szóló miért gondolja, hogy így kevesebb az állóhely...? Viszont, az új elrendezésben sokkal több helyre lehet támaszkodni (lásd ablakok alatt futó kipárnázott sávokat), szóval ilyen szempontból jobb mint a "klasszikus budapesti" elrendezés.

ruba 2011.01.09. 09:33:37

Szerintem teljesen egyértelmű, hogy a budapesti 4-es metróra gyártják a szerelvényeket. Kocsis már megállapodott velük a háttérben, csak nem lehet elmondani, amíg húzódik az Alstom ügy.

gramercy 2011.01.09. 09:44:54

en a felvevopiac miatt nem aggodnek, kinaban lesz helye...

Arvedui 2011.01.09. 09:51:33

a falnak is lehet "ülni", van rá alkalmatosság

homér 2011.01.09. 09:53:41

én eleve negyedelném az ülések számát. a kocsi elejébe, végéve ülések, közte semmi.

Junk1 2011.01.09. 09:54:23

tolvajoknak kánaán, mert átnyúlnak az ülésen és agyanútlan háttalülőt kifosztják. Magyarországon biztosan nem működne. Senkisem merne leülni háttal...

De az üléseken látszik, hogy puhák és kényelmesek, nem pedig a "vandálbiztos" porckoronggyilkos ülések, mint amilyet az Alstom próbált gagyiban rásózni Magyarországra.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.09. 09:55:26

@gramercy:

Nem hiszem, a kínaiak évek óta maguknak gyártják lényegében a metrószerelvényeiket, több gyártó is képes ezt a feladatot elvégezni.

Gergoooe 2011.01.09. 09:56:34

@underdog: Egyértelmű, hogy azért írja az első hozzászóló, hogy kevesebb az állóhely, mert így a középen megmaradó állóhely két részre osztódik és mivel az ablak felől is vannak 'ülöhelyek' így nem lehet úgy mond dinamikusan egymás hátának feszülni tömegben, tehát nem tud még egy ember két másik közé betömörülni, mert a középső üléses verziónál mindkét oldalról már hátrébb mozdulni nem tudó emberek vannak, míg az ablak alatti üléses verziónál két ember áll egymásnak háttal, akik összébb tudják húzni magukat, pl ha valaki mondjuk el akar menni mögöttük, hogy az ajtóhoz menjen. A két részre osztott állóhelyes verziónál elég nehéz lehet középről eljutni az ajtóhoz, ha végig vannak álló emberek is, mert se az ülésen ülőkhöz nem tudnak közelebb lépni, sem az ablak alatti üléseknek támaszkodókat nem tudja jobban 'felpréselni' az ablakra.

Junk1 2011.01.09. 09:57:14

Arról nem is beszélve, hogy az utasok az oldalirányú dülöngélő kocsiban menet közben a fal mellett kellene közlekedniük, és egy méretesebb-terebélyesebb utas esetén balesetveszélyes is, hiszen nincs elég hely így közlekedni...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.09. 10:03:04

@Gergoooe:

alapvetően igazad van, annyival kiegészíteném, hogy a középső pados elrendezés esetén is két álló embernek alakítottak ki helyet mindkét oldalon. A fenéktámaszok, és a hozzá tartozó kapaszkodók mellett ugyanis az ülések felett is van egy kapaszkodósor.

Tehát úgy számolnak, hogy az ülések mindkét oldalán két-két állósor lesz. Hogy ezen egy leszállni óhajtó utas csak nehezen jut át, abban teljesen igazad van :)

is 2011.01.09. 10:05:04

viszont mindenki 'ül', senkinek sem kell ténylegesen állnia. kisebb vonalakon, ahol garantáltan nincs tömeg, sokkal jobb, hogy nem kell állni. ma mindenki ezzel a fenéktartóval kísérletezik, még a repülőkön is, villamosmegállókban is.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2011.01.09. 10:06:57

Keskenyebb folyosón nehezebb kikerülni egymást?
De hajrá.

homérral értenék egyet szerintem, logikusnak tűnik így kívülről.

Csore60 2011.01.09. 10:08:29

Nekem is az a benyomásom, hogy zsúfoltságban nem praktikus elrendezés, mert kevesebb mozgásteret ad a fel és leszállóknak. Ez csak akkor működöképes szerintem, ha csak egy sorban állnak az utasok az ablaknál.

belagezabela 2011.01.09. 10:27:38

Nem lehet nyáron a nők lába közé nézni combfixeket, bugyit figyelni. Elvetendő elrendezés.

2011.01.09. 10:29:43

Szerintem csak tesztelik, hogy milyen a fogadtatás, a kapacitás..

qwertzu 2011.01.09. 10:31:19

Szerintem hülyeség ez középre rakott megoldás. Viszont mintha a metrókocsik lényegesen szélesebbek lennének, mint a Budapesten közlekedők.

GiaMarie 2011.01.09. 10:34:59

Felfedem nektek a nagy titkot...mi,alacsony emberek (én pl 158,és sztem ez az ázsiai átlagméret közeli) baromira nem érjük el a felső kapaszkodót.Halálom az,mikor lábujjhegyen pipiskedeve,kiógó derékkal kell az ujjam hegyével csimpaszkodni a lelógó kapaszkodókba idióta,megalázó pózba.Ezzel csak simán alternatívát biztosítanak az alacsony utasoknak,hogy ne kelljen majom módra csimpaszkodniuk,ha nincs már ülőhely

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.09. 10:39:38

@GiaMarie:

nem véletlenül raktam be a harmadik képet, a kapaszkodók magassága változik, épp az általad említett okok miatt.

Kovacsla 2011.01.09. 10:41:22

@Junk1: "méretesebb-terebélyesebb utas esetén"
Na ezzel nem kell arrafelé számolni :)

fidesz = házmesterek pártja 2011.01.09. 10:45:36

Én csak azon vigyorgok, hogy egy átlag kínai/japán még csak-csak tudja használni a fenéktámaszt, de az nem éri el a felső kapaszkodót. Aki meg eléri és nem olyan alkata van, mint egy orangutannak, azt csak zavarják ezek az izék.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.01.09. 10:56:56

Az ötlet nem teljesen hülyeség.
Szerintem az álló támaszkodás nagy tömegben a legjobb pozíció.
Az ülésnél is jobb, mert nem kell mások hasa alatt szuszogni a levegőtlen helyen.
Viszont a két üléssor egymásnak háttal - luxus.
Szerintem a libasorban lerakott ülések a leggazdaságosabbak (centire) - egy sorban, vagy kettő, esetleg duplaszélesre, ami jó a két soványnak, a kövérnek és a gyerekeseknek is...
Akkor az ülés támlájánál is sokan tudnának kapaszkodni, a támaszkodók is jól ellennének, és közlekedni is kényelmesen lehetne.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.01.09. 10:58:13

@simonmondja.: Úgy gondolom, hogy a középső sávban egymás mögött.

gyilkos fűegér 2011.01.09. 11:00:59

Szerintem jópofa, fasznak kell mindenbe' belekötni.

:-D

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.01.09. 11:17:19

Itt ugyanarról van szó, mint az alacsony vs magaspadlós jár,űvek vitájában. Alacsonypadlós, esetleg duplaüléses járgányok tök jók, a nyugodt kisvárosokban, ahol sosincs tömeg.

Ugyanígy ez a középső ülésrendszeres metró is nagyon kényelmes és jó gondolatnak tűnik..normál utasszámnál ez messze komfortosabb, mint a hagyományos. Dehát ez ott dől be, hogy én még nem láttam normális utasmennyiséggel operáló metrót :) Onnantól kezdve meg már csak hátrány ez a középsősoros.

nyünyüge 2011.01.09. 11:20:30

@simonmondja.:
elvileg igazad volna, de az "ömlesztett" helyeknek is megvan az előnye az egyenméretű, egymás melletti ülésekkel szemben, pl. a szülő apró gyerekekkel szituációban ill. mert egy hosszú üléssoron adott esetben többen elférnek (összeadódnak a nem teljesen kihasznált ülés-szélességek).
Tkp. ez a "kevés ülés középen" megoldás akkor jó, ha többen vannak az olyan utasok, akik állva akarnak utazni - pl. mert csak 1-2 megállóra használják a metrót.

karosszékely 2011.01.09. 11:27:33

@sanche: Csúcsidőn kívül normál utasszám van, olyankor simán lehet használni és tényleg kényelmesebb lehet.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.01.09. 11:35:21

@nyünyüge: Az összeadódó centik bizos jól jönnek, viszont nem lehet kapaszkodni, ami pont a gyenge lábakon állóknak és gyerekeknek balesetveszélyes. Egy gipszeltlábú, vagy rosszgerincű, öreg, vagy gyerekutas azért is leül, mert állva elesne,
vagy
nem is éri fel a magas kapaszkodót.

De ezek felálláskor az ilyen sorüléseken a levegőbe kapkodva dűlöngélnek, mert semmi támaszuk.
A másik, hogy milyen érzés a hasak alatt pislogni.

kpityu2 2011.01.09. 11:37:35

Hülye megoldás. Egy széles központi tér helyett, két keskeny...

gabest1 2011.01.09. 11:58:56

Ami kóreában fenéktámasz, az máshol combtámasz.

HúszTíz 2011.01.09. 12:17:44

Tényleg érdekes :-) Mégis jobb magadat bámulni az ablakban, mint a veled szemben ülőt.

kalandlövész · http://kalandloveszet.hu 2011.01.09. 12:24:34

Elég szokatlan elrendezés, csak az a kellemetlen, ha az álló utasok folyamatosan az ülők orra alá fingorásznak :)

llg 2011.01.09. 12:35:47

ugy nez ki, mint egy esztekas varo terem.

Mokker 2011.01.09. 12:46:59

Nagyobbnak tűnik a hely valamiért...

atila68 (törölt) 2011.01.09. 12:52:33

"Holazülésről" Dougla Adams jut eszembe;
"Ami működik, ne akard megjavítani."

solesz · www.index.hu 2011.01.09. 13:00:47

én az alábbiakban fogom meg ennek az elrendezésnek a problematikáját
1. a folyosókon két irányú forgalom működik. a szűkebb folyosó kisebb mozgásteret ad, mert nincs akkora átrendeződési lehetőség.
2. a kifelé ülők látómezeje csökken, ami a bezárt metróban növelheti kényelmetlenségérzetet, és még ha fizikailag - centiméterre - ugyanakkora is a hely, akkor is szűkebbnek lesz érezhető.

Tapogatott Kukorica 2011.01.09. 13:18:38

A magyar minőségellenőrzésen ez is tuti elbukna. A 40 éves szovjet metrótechnikánál nincs jobb a világon. Részint ezért is javasolnám, hogy a jó szokás folyományaként a BKV vásárolja meg az Afrikában és néhány ázsiai országban még fellelhető 30+ éves Ikarusokat is, mert csak azok képesek teljesíteni a szigorú követelményeket.

Tapogatott Kukorica 2011.01.09. 13:22:59

@solesz: Jó meglátás a 2. pont. Viszont érdekes lenne tudni, hogy mennyi a kényelmetlenség-faktora egy ázsiai embernek. Lehet, hogy náluk még ez pont elmegy, míg mondjuk nálunk már szűk lenne. Most én is olyan helyen lakom, ahol a népsűrűség jóval nagyobb a budapestinél, s akárhányszor hazamegyek, mindig úgy érzem, mintha kitárulna a világ.

Pistike_ 2011.01.09. 13:26:13

Mindegyik elrendezés feltételez valamennyi közlekedési kultúrát. Viszont kicsiny hazánkban ez nem létezik!

email 2011.01.09. 13:29:09

Azért mennyivel igényesebbnek tűnik a belső tér az itteni Alstomokhoz képest (wc műanyagdekor).

Circus 2011.01.09. 14:50:20

Csatlakozom azokhoz, akik szerint ez a tömegközlekedtetésre kevésbé alkalmas - bezártságérzet, két kisebb közlekedő itt mindenképpen kevesebb hely mint egy nagy középen.

Csak egy kósza kérdés, már hasonló helyen feldobtam - nagyon futurisztikus lenne metrón (is) bevezetni a két felszálló és két leszálló ajtót? Emberek a kocsiban egyirányba áramolnának, egyszerre 'letölt' és 'feltölt'...

nyünyüge 2011.01.09. 15:10:41

@simonmondja.: a kapaszkodás-szempontjából igazad van.

- Rendi - 2011.01.09. 15:20:33

@Circus: "nagyon futurisztikus lenne metrón (is) bevezetni a két felszálló és két leszálló ajtót?"

Az. Itt eleve lehetetlen akármit is szabályozni (ld. állj a mozgólépcső jobb szélére), mert mindenki úgy csinálja, ahogy neki tetszik.

Nagy tömeg esetén érdemesebb olyanban gondolkodni, hogy egyik oldalon le, a másikon fel :]

nemeza 2011.01.09. 15:33:18

Látszik, hogy kikerült az index címlapra.. :)

Egyébként érdekes kísérlet, remélem ha megtudsz bármilyen fejlemény/eredményt, azt is lehozod majd ;)

tamasoft 2011.01.09. 15:42:50

Bárcsak már nálunk is ilyeneken lehetne vitázni, hogy háttal, vagy szemben. Ha így folytatódik a villamosok lassú megszüntetése mellett a metró sem épül meg soha.

GiaMarie 2011.01.09. 15:44:24

@belagezabela: úgy már 165 is megvagyok :DDD

- Rendi - 2011.01.09. 15:49:17

A nálunk szereplő szovjet metrók kocsiszekrényének legnagyobb szélessége 2,7 méter környékén van, a posztban 3,1 méter szerepel, lehet ezért tűnik szélesebbnek a tér.

_B_ 2011.01.09. 15:58:26

Ha csak egy sor lenne, 3 sor "seggtámasz" lehetne, és jóval több férőhely.
Bp.-en higiéniás okokból nem szoktam leülni, és elég sokan mások sem, hiába szabad majdnem az összes ülőhely.

Kovacsla 2011.01.09. 15:58:47

@- Rendi -: Nagy tömeg esetén érdemesebb olyanban gondolkodni, hogy egyik oldalon le, a másikon fel :]

Pl. München, S-Bahn, Stammstrecke (Karlsplatz, Marienplatz stb.) Láthatólag működik.

kvadrillio 2011.01.09. 16:06:54

..ez főleg azért kivételesen jó megoldás, mert akik csak állóhelyhez jutnak, azok nekitámaszkodnak majd az ablakoknak, occt kilátás meg semmi !!!
Ez viszont azért kivételesen jó megoldás, mert eddig az ablakok jelentették, hogy mégse egy totál bezárt kapszulában utazik a föld alatt a zember, ott volt a kilátás is, ha vakon is !

NU, MOST EZ NEM LESZ, KÖSZÖNVE EGY SZERINTEM VILÁGRASZÓLÓAN "ZSENI" KONSTRUKTŐRNEK !!!!!

..és még sok pénzt is kapott érte a "nagyonokosoktól".

kvadrillio 2011.01.09. 16:10:05

...jahhh...még annyit, nem mindig csak ésszel kell, LEHET NÉHA ÉSZ NÉLKÜL IS ! :DDDDD

kvadrillio 2011.01.09. 16:12:38

..ahhhh...és még fenéktámasztó is van ! PLÁNEHHH !!!

... szerintem már csak a HÁTTÁMLA HIÁNYZIK !!! :DDDDDDDDD

kvadrillio 2011.01.09. 16:16:03

..ja meg egy pár fekvő-ágy !

BAROMSÁG A NÉGYZETEN......:)

DE LEGALÁBB JÓT NEVETTEM. :o)

makkörlö 2011.01.09. 16:23:02

az egészböl az Alstom ügy juthat eszünkbe. Ezeket a kocsikat milyen flkkel gyártják és mennyiért? Talán ezek megfelelnének a magyar elöirásoknak?

a tömeg és a fel-leszállás pedig valoban intelligencia kérdése. Amikor le akarok szállni, közelitek az ajtohoz, és ha távolabb utazom, akkor nem állok meg a peronon zavarni a többieket. Ehhez csupán emberi fegyelem kell - ami persze a keleti régiokban kérdéses.

kvadrillio 2011.01.09. 16:43:19

@makkörlö: JAHH...FEGYELEM KELL....DE ITT, A KELETI RÉGIÓKBAN MÉG NEM LÖVIK FEJBE A KÉPVISELŐJÜKET.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2011.01.09. 16:50:25

Hogy ez az elrendezés nem jutott még eszébe senkinek? :D

2011.01.09. 17:39:16

:) Mennyire vicces lesz, amikor rájössz h a veled szemben ülő vénasszony teli tüdőből stíröli a farkadat a gatyádon keresztül, ami vele egy vonalban van...
Szerintem azért mielőtt egy ilyet legyártanak gondolkodjanak egy picikét "emberi" aggyal is.

Selli69 2011.01.09. 19:03:21

Ha már két álló sor, nekem Tyler dilemmája jut az eszembe, hogy ugyanis a seggemet vagy a f...omat toljam az ülők képébe?

Agyament, hülye ötlet, remélem, jó sokat keresett rajta a tervező.

2011.01.09. 19:56:56

@mestska: Köszönjük, hogy neked is sikerült gondolkodnod... :)

Gondold végig mégegyszer hátha megérted amit írtam...

_B_ 2011.01.09. 20:29:25

@Hivatásos beszólóművész: Miért, most nem az ülő képébe "lógatod"? Az ülés felett van a kapaszkodó, az álló és ülő utas pedig egymással szemben, jó közel.

f_o_x 2011.01.09. 21:31:22

szerintem meg tudhadnak valamit 11 metróvonal után és ezért ilyen az elrendezés.
nyilván nem úgy állnak hozzá a metróépítéshez sem mint seggfejisztánban a seggfejek...

www.youtube.com/watch?v=jK0j6FM-cgQ

Akvyr 2011.01.09. 21:36:11

Mondjuk ez úgy durván másfélszer tűnik szélesebbnek mint a magyar metró. Kb alig van több hely a két ülés között, mint itt az egyik oldali sáv. Az álló/haladó részeken viszont tovább osztani a teret baromság, mert minél kisebb a hely arányaiban annál nehezebb elmozogni más elől.

littlered 2011.01.09. 21:41:59

Már ültem ilyenen Barcelona környékén.

GL 2011.01.09. 22:55:57

nem értem én ezt a kilátás meg "stírólős" kifogásokat...
Itt bp-en ha leülsz, közvetlenül eléd beáll valaki, akkor nézheted a f...át ;-), vagy ha ellátsz mellette, akkor a másik üléssor előtt álló se...ét, és ha nagyon szerencsés vagy, akkor esetleg kilátsz a szemben levő ablakon.
Mi is a különbség?
90 éves vénemberek ragaszkodnak ennyire a jól megszokott dolgokhoz mint itt néhányan :-)
Ki kell próbálni, és majd kiderül.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.01.10. 00:37:56

@GL: No-no!
Mindent kipróbálni kicsit drága lenne, de mondandód lényegével egyébként egyetértek. Nem igazán értem az okát, de tényleg van mostanság nagyon erőteljesen a magyarságban egy ilyen dolog, hogy ami van lebecsmérli, lenéző, sőt élvezettel pedzegeti, hogy itt már annyira szörnyű élni, mint a legrosszabb afrikai városban.
Aztán ugyanez a fajta ember(építészet, várostervezés, tömegközlekedés, bármi) habzó szájjal ugrik neki MINDEN új dolognak, azzal a felkiáltással, hogy a régi mennyivel értékesebb és jobb volt, és hogy városképbe nem illik és különbenis, és metróülésrendszer. Szóval egyesek(rengetegen) egy lépésben eljutnak onnan, hogy ez egy lepratelep, odáig, hogy ez a jelenlegi dolog, maga a tökéletesség. Odáig elmennek, hogy ha tehetik külföldieknek is mocskolják, ami csak eszükbe jut, köreberajongják, hogy igen, nálatok otthon ez is meg az is mennyivel jobb. De, ha ez a külföldi merészel tán picit lebecsmérlően beszélni egy több száz éve élt magyar királyról vagy valami hasonló jelképes dologról, akkor aztán jajj neki. És nem segít rajta az sem, ha őszintén úgy gondolja, hogy sem a Kálvin tér, sem a nemzeti, de még a bálna se csúnya a Duna partján.

Na, hopp, bocs a nagy kerülőért. Szóval nagyon tipikus ez az össztűz, pedig szerintem nyilvánvaló(kipróbálás nélkül is), hogy mik a középső üléses metró előnyei és mik a hátrányai. Még első kommentemben azt mondtam, hogy kisebb forgalmú nyugodtabb helyekre ez a megoldás jobb (és való igaz, csúcsidőn kívüli időszak is idekapcsolódik, habár a csúcsidőszak majdnem egésznaposnak tekinthetők Budapesten.) Lehet, hogy Törökországban lesz erre alkalmas vonal.
Egyébként ami a 4-es metrónkjövőbeli forgalmát illeti..hosszabbítás nélkül lehet, hogy ide is pont jó lenne ez a török megoldás.

ps: azon azért én is jót mosolyogtam, hogy sokak a kilátás/rálátás a problémájuk, mintha sokkal többet látnának akkor, mikor közvetlenül előttük állnak.

ps2: Írta valaki, hogy higéniai okokból kerülik a leülést. Hát kerülhetnék többen is egyrészről :) Másrészről pedig higéniai szempontból a legtöbb esetben ülni több értelme van, mint kapaszkodni. Az oké, hogy kezet mosol(majd, egyszer, ha elérsz az otthonodba..) de a kapaszkodó mindig sokkal kevésbé "tiszta", mint egy ülés, és a ruhádat is kimoshatod(de minimum nem ülsz le az ágyadban a "városi" nadrágodban).

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.01.10. 00:39:06

Meglepő kifogásokat hoznak fel néhányan. Elsősorban nem értem, miért beszélnek kevesebb ülésről, mint amennyi most van. Ajtótól ajtóig elméletileg hat hely jut most, plusz a kocsi végében 3-3. Ezeket szépen megfordítjuk és összetesszük a másik sorral, kész. Az, hogy a fényképen az előtér olyan üresnek látszik, lehet a fénykép csalása is, mindenesetre az ülések száma ettől nem változik. Az Alstom metrókocsijában állítólag öt formázott ülés van a mi hatos padunk helyett, de ez már teljesen más kérdés.

A kibámulás-pártiak nem sokat utazhattak metrón. Ma az utas háta mögött a fekete fal száguld, mérsékelt érdekességű látnivalót kínálva, amit az ablaknak háttal ülő utasok látnak a legkevésbé. Ül az utas, előtte himbálózik egy ember, ez a helyzet itt is, ott is. Az új elrendezésben ezután egy ablak következik, a mostaniban pedig egy másik álló utas.

Az állóhelyek szorossága már lényeges probléma. Ma elvileg két állóhely van egymás mellett középen. Ha nincs tömeg, az emberek cikkcakkban foglalják el. És ha valaki ki akar jutni, akkor az álló utasok néhány másorpercre ráközelíthetnek az ülő utasra, egyébként pedig lehet, hogy az álló utas mögötti második állóhely szabad, és arra lehet kerülni. Ez itt tényleg nem nagyon menne, ahogy azt többen is elmondták.

@Junk1: "Senki sem merne leülni háttal..."

Ebben viszont van igazság. Amilyen tetvek élnek ebben a városban, számítani lehet rá, hogy a túloldalról nyúlkálnának. Nem azért, hogy lopjanak, csak szórakozásból. Húzgálni a lányok haját, szemetet, csikket tenni az utas sapkájára, leköpni, és a fantáziára bízom, hogy még minek. Szemből ezt nem teszik meg, de hátulról, észrevétlenül biztosan. A többi utas pedig nem szól, mert ma már meg szokás késelni azt, aki megjegyzést tesz.

Ez nekem döntő érv, nekem nem kell ez az elrendezés.

ET-nick 2011.01.10. 00:56:07

Itt a többség az intim szférába hatolás dilemmáját feszegeti. A középen elrendezett ülés esetén szerintem később jelentkezhet ez.

A megszokott verzióban az első hullám leül, a második hullám kénytelen kapaszkodni előttük, csípőjüket az ülők képébe nyomva folyamatosan és a fel-és leszálló utasok mögöttük mozognak lökdösve őket. A harmadik hullám esetén tömegnyomor lép fel.

Ennél az elrendezésnél az első hullám leül középre, a következő hullám pedig az ablakoknál elhelyezett seggtámasznak dől, vagyis nem az ülő utasok képébe nyomakodik, hanem kellő távolságba, hiszen a fel-és leszálló utasok köztük mozognak. Vagyis csípőket az ülő utasok nem folyamatosan kapnak a képükbe, hanem csak időnként. A harmadik hullám esetén itt is tömegnyomor lép fel, de folyamatosan csak ekkor kapnak csípőket a képükbe az utasok.

ampierre 2011.01.10. 06:53:28

@belagezabela: Tökéletesen egyetértek :))))

MindenbeKészakarvaBelepofázóZombi 2011.01.10. 06:56:36

Vegyen mindenki egy V8as 6literes amerikai autót! Akkor leszarjátok, hogyan lehet leülni a metrón:)))

ACM 2011.01.10. 07:20:48

A középen, egymásnak háttal elrendezett ülések nekem nagyon tetszenek. Mindig is zavart, hogy a metrón kizárólag olyan ülőhelyek vannak, ahonnan egymás képébe kell bámulni.

fehéregér 2011.01.10. 07:30:57

@ACM: Na, szerintem itt a lényeg, ami számomra amúgy szomorú. Valószínűleg ezt az egyre durvább individualizálódást szolgálja az ötlet. Ami jelenség amúgy egyre veszélyesebb a közösségen, szolidaritáson alapuló civilizációra.

Egyre kevésbé bírjuk elviselni egymást, mostmár úgy látszik egymás puszta látványát is. Én speciel kimondottan szívesen szemléltem és szemlélem - természetesen nem tolakodó módon - embertársaim változatos ábrázatát, sőt, ha hosszabb rá az idő, még sorsokat is mögé képzelek.

Balogh Ádám Software 2011.01.10. 08:10:02

Budapestre pont ilyen üléselrendezésű járművek kellenének, az oldalukon végig egyetlen felfelé nyíló ajtóval. Ugyanis a hülye magyar nem hajlandó az ajtónál beljebb menni, mert 9 megálló múlva úgyis leszáll, minek menjen beljebb. Ajtóknál ölik egymást, belseje kong az ürességtől, aki meg be akarja magát fúrni udvarias "Elnézést!" felkiáltásokkal, arra is gyilkos szemmel néznek. Ennél az elrendezésnél megoldható, hogy végig ajtó legyen, így utazhatna mindenki az ajtóban.

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2011.01.10. 08:38:02

@aesculus:

Dehogynem jutott eszébe, mint feljebb írtam, Kuala Lumpurban láttam ilyet, és alább valaki írta, hogy Barcelonában is van hasonló.
Szóval gyakorlatilag az egész poszt sok hűhó a semmiért :D

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.10. 09:30:54

@Drótmalac:

melyik vonalon, melyik kocsiban volt ilyen Kuala Lumpurban?

(Barcelonában elég sokat metróztam, nem emlékszem ilyne üléselrendezésre)

GL 2011.01.10. 11:23:15

@sanche:
Na én se gondoltam hogy a lóugrásban kitett üléseket is próbálni kellene.
A próba azért jó, mert hiába hozol fel teljesen logikus érveket valami mellett, vagy ellen, úgyis az utazók döntik el. Bár először láthatóan ellenzik. :-)
A háttal ülés kérdése: Noha értem a félelmeket, de: Buszon, villamoson eleve egymás mögötti ülések vannak, még könnyebb is az előtted ülőt csesztetni mintha összeháttal vagytok. Metróban is van ilyenfajta elrendezés a világban. Ott nem gond?

solesz · www.index.hu 2011.01.10. 11:36:53

@sanche: "ps: azon azért én is jót mosolyogtam, hogy sokak a kilátás/rálátás a problémájuk, mintha sokkal többet látnának akkor, mikor közvetlenül előttük állnak."
a látótér szűkül. szerintem nem bonyolult ezt belátni. középső üléssor esetében mindenféleképpen szűkül, a szélső üléssornál meg akkor ha elötted állnak.

@Androsz: ha egy faltól 2 m-re ülsz, vagy 1m-re, az elég nagy különbség. Még akkor is, ha ember áll előtted.

________________________________
________________

A

B

A jelű embernek kisebb látómezeje, mint B-nek.
Ha a fal és a betűk közé még embereket is odaképzelsz, akkor A kilátása jobban romlik, mint B-é. Szerintem.

solesz · www.index.hu 2011.01.10. 11:38:07

(kicsit átrendezte a képet a blogmotor:

__________________________________
.......___________________........

................A.................

................B.................

A "..." csak kitöltésnek van ott

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.01.10. 13:42:38

@solesz: Bingó!
Akkor mondj nekem olyan esetet, amikor " szélső üléssornál", ha NEM(!) "elötted állnak"!

Csak akkor van ilyen mikor nagyon kevesen utaznak rajta. 2-es, 3-as metrónál ilyen időszak alig van.
De ilyen esetben a középsősoros ülések előtt is kevés lenne az álló utas, bőven lenne hely pihentetni a szemet.

Sőt, képzelj el egy olyan helyzetet, mikor nincs extra tömeg, de sokan vannak és már sok az álló utas is. Ha csak egy-két álló van, akkor az ajtóknál állnak, nem gond. De, ha több van (mondom, nem kell csúcsforgalmi extra tömeg) akkor elkerülhetetlen már, hogy beálljanak az ülők elé, tíz centire.
Míg középső üléssornál egy ilyen utaslétszám mellett az állónak és az ülőnek is sokkal kényelmesebb a helyzet.

Úgyhogy szerintem még mindig fenn áll: ha nagyon kevesen utaznak, akkor tök mindegy milyen fajta. Ha elég sokan utaznak, de nincs tömvve, akkor a középső ülések jobbak. Ha tömve van, akkor egyértelműen a hagyoméányos, szélen levő ülőhelyek a jók, az szabadabb utasáramlás miatt.

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2011.01.11. 08:50:37

@mestska: Feljebb linkeltem egy képet.
A vonal részben magasvasút, már nem emlékszem a vonalra, de 2 hét múlva megyek ismét, ha akarod megnézem :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.11. 09:29:11

@Drótmalac:

Légyszi nézd meg, mert én is leszek ugyan idén még KL-benm, de nem két hét múlva :)

Nem a monorail ez?

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2011.01.11. 14:03:02

@mestska:
Ha a monorail akkor elnézésed kérem és bekaphatom :D

Úgy emlékeztem hogy metró. De megnézem.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.11. 14:06:02

@Drótmalac:

nem, nem, senkit nem érdekel most, hogy monorail, vagy metró, ezen is tud tömeg lenni, meg azon is. Úgyhogy nagyon köszi, hogy beraktad a fotót, nekem új volt az üléselrendezés, nem gondoltam, hogy címlapos lesz, és ennyien rákattannak :)

Szóval ha már úgy is arra jársz, nézd meg légyszi, és írd be majd ide: )

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.01.12. 03:04:03

Szerintem ez az üléselrendezés vonatoknál lenne ideális.

premium salmon 2011.01.12. 11:36:51

A második „gondolás” fotó olyan – színgazdag, vidám, szeretnivaló, stb, - mintha egy szovjet magazinban / élelmiszerboltban készült volna átadás előtt, mikor még nem pakolták be a konzerveket :-)

De ha már ennyire belejöttetek a belsőépítészetbe, mondjátok már véleményt a hosszanti, más néven metróülések alkalmazásáról villamosokban:
- valóban überelik ismert hátrányai kevéssé ismert előnyeit?
- megengedhetik a magyar városok a 2+2 üléselrendezést dobogó nélkül?
- véletlen, hogy az AB és a CAF is széleskörűen alkalmazza a metróüléseket?

premium salmon 2011.01.12. 11:40:01

Bocs, a negyedik a gondolás fotó :-)

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2011.01.22. 11:09:56

Elmondom, nekem pl. fájós a derekam, és örülök ha le tudok ülni a metrón, mert akkor nem fájdogál annyira. Nem mindig fáj, de amikor igen akkor jó ha ülök. Az esetek jó részében azonban nem lehet leülni mert nincs hely. Ilyenkor viszont nagyon jól jön ha az ember a seggével neki tud támaszkodni valaminek, ugyanis akkor a csigolyákra nehezedő súly egy részét nem te tartod hanem az a felület aminek támaszkodsz, következésképpen kevésbé vannak terhelve a csigolyák, és ez egy éppen derékfájással küzdő embernél eléggé számít.
Viszont a hagyományos metróelrendezésnél szinte nincs hova támaszkodni, csak az ajtókhoz. Ennél az elrendezésnél pedig elég sok hely van ahova nekidőlhet az ember. Bármennyire is hülyeségnek tűnik olyan embernek akinek nem fájós a dereka, egy fájós derekú manusz nagyon is tud örülni egy olyan helynek is ahol neki tud támaszkodni valamin a fenekével, ha már ülőhely nincsen. Így szerintem ez az elrendezés nagyon is ötletes és hasznos, főleg ha nem 2-3 megállót utazik valaki, hanem hosszabban.

BPO654 2011.01.24. 11:33:43

Azokhoz csatlakozom akiknek tetszenek a közérpe dobott ülések. Viszont az álló tömeg valóban az ablak elé áll, és kitakarja a látványt. De ha vki klausztrofóbiás, annak tök mind1 milyen az üléselrendezés... .
Ezek a kocsik szélesebbnek tűnnek a ruszki EV-3-aknál, azok 2,7 m szélesek max megengedett 2,9m. Az alstomokat már látványra is verik ezek a kocsik, é D-Kóreában minőséget gyártanak, bennük van ez eleve történelmileg, és ha vki nem úgy dolgozik azt megfenyítik, uez van Japánban ahonnan mindent koppintottak 20-30 éve, ott a többi munkatárs előtt leüvöltik a fejéről a haját annak aki nem úgy teljesít ahogy köll(nyílvános megszégyenítés). É-Kóreában is mindenki azt csinálja amit mondanak csak ott másért (munkatábor, kivégzés).
A fémborítású ajtók még az üléselrendezésnél is jobban tetszenek, csak lehet, h a csövik itthon leszednék, ezért kell kamera a metrókba (is). A plüsss fotelek meg egyenesen luxus!!! Itthon elég a műanyag.... . A plüssben benne marad a rüh!
süti beállítások módosítása