Avignon: Franciaországban lassan a legkisebb városok is villamost építenek, ezúttal Avignon van terítéken. A mindössze 95 ezres városban (agglomerációval 250 ezres) elkezdődött az előkészítés második szakasza, melyben véglegesedik a tervek szerint 14,7 km hosszú, 22 megállónyi két vonal végső nyomvonala.
Egy kezdeti látványterv (forrás: www.grandavignon.fr)
A tervek szerint a lakosság harmadát kiszolgáló vonalra 150 férőhelyes, 18-24 méteres szerelvényeket szeretnének majd vásárolni. A teljes, 2016-ban megnyíló beruházás összköltségét 250 millió euróra teszik,melyből az állam 50-et állna.
Bordeaux: Franciaország egyik legnagyobb villamosüzeme újabb 26 Alstom kocsit vett hálózatának III. ütemű bővítésére. A 2016-ban befejeződő, összesen 820 millió euróba kerülő fejlesztések keretében a villamoshálózat 34 kilométerrel fog bővülni, közel megduplázva a mostani méretet. A most megrendelt, 57 hónap leszállítandó kocsik 43 méter hosszúak lesznek, az első a tervek szerint 31 hónap múlva érkezik meg.
Folyóparton (fotó: www.alstom.com)
A szerződésnek része egy további 30 darabról szóló opciós szerződés, így jó néhány évig még biztosított a Citadis utánpótlás a Garonne mellett. (persze az alkalmazott harmadik sines APS technológia miatt másnak nem is nagyon vanesélye)
Bukarest: Ketten tettek ajánlatot a legújabb bukaresti metrótenderen. A 16 szerelvényre a CAF 97 millió eurós, míg a Bombardier 111 milliós eurós ajánlatot tett. Az új, a tervek szerint három éven belül megérkező vonatok az aradi Astra által gyártott szerelvények maradékát (ne feledjük, közben az Alstom felújít 15 másik Astra szerelvényt) fogják lecserélni, a nyertes céget egy hónapon belül bejelentik. Bukarestben az Astra kocsikon kívül jelenleg 44 szerelvény Bombardier Movia közlekedik.
Azért jó, hogy nálunk nem ilyen graffitisek a kocsik
Los Angeles: Bő egy évvel azután, hogy 2010-ben újranyitották a los angelesi Angels Flight siklót, ismét bezáratta a helyi közlekedési hatóság, miután egy vizsgálat során kiderült, hogy a kerekek és a sín kapcsolata nem tökéletes. A sikló nem valami szerencsés, az eredetit 1969-ben bontották el, hogy aztán '96-ban újraépítsék. 2001-ben aztán egy súlyos baleset után kilenc évre bezárták ismét a vonalat. További részleteket a vonalról itt lehet olvasni.
Megint nem jár (fotó: wikipedia)
Potsdam: A blog hajnalán még a Stadler potsdami győzelméről írtam, ma már arról lehet, hogy az első kocsi meg is érkezett május 13-án a városba. A Stadler a Combino-botránynak köszönhetően juthatott szerephez Potsdamban, és nyerte meg a lehetőséget, hogy 10+opcióban további 8 kocsit szállíthasson. A most érkezett és a további kocsik 29,6 méter hosszúak, 2300 milliméter szélesek 57 ülő és 118 állóhellyel. Az első kocsi várhatóan szeptemberben áll forgalomba.
Kicsomagolták (fotó: www.railwaygazette.com)
Tallinn: A kiotói egyezmény alapján felállított kvótrendszerben azoknak az országnak, akik nem érik el a rájuk megszabott maximális szén-dioxid kibocsátást, lehetőségük van azt eladni és az így befolyó összegekből "zöld" fejlesztéseket csinálni. Észtország úgy döntött, hogy a Spanyolországnak eladott kvóták után befolyó összegek egy részéből villamosokat vásárol, mintegy 45 millió euró értékben. Ez a tervek szerint 15 villamosra lenne elegendő, s segítene megújítani a város még fel nem újított járműveit. Tallinnban egyelőre nincs modern alacsonypadlós jármű, ez lehet az első és bizony nem csodálkoznék azon, ha a spanyol CAF nyerne...
Egy modernizált Tátra KT4-es (fotó: moles)
Mivel Magyarország is rendszeresen eladja felesleges kvótáit, így itthon is felmerülhetne, hogy villamosokat vegyünk, de egyelőre erre nem került sor, nem tudok róla, hogy ez egyáltalán felmerült volna. Sőt, a kvótákkal való "visszaélés" is hozzánk kötődik sajnos...