PTinfo

PTinfo

Újra szállnak az angyalok

2010. április 28. - mestska

Az Angels Flightot, a los angelesi siklót a világ legrövidebb vasútjaként aposztrofálják a helyiek, a 33 százalékos dőlésszögű vonal mindössze 91 méter hosszú. Tulajdonképpen J.W. Eddy, a sikló tervezője mondta ezt 1901-ben, igaz az még az első Angels Flight volt, melyet a Bunker Hill-i városrész kiszolgálására  építettek. Annak a siklónak a hossza még 104 méter volt, de csak 1969-ig üzemelt. A területet ekkor ugyanis teljesen átszabták egy ingatlanfejlesztés keretében, ehhez kapcsolódóan pedig a siklót is elbontották,  valamennyi alkatrészének megőrzésével.

A vonalat végül 1996-ban nyitották meg újra, az eredeti nyomvonaltól mintegy fél háztömbnyire. A vonalon az eredeti kocsik közlekedtek, a pályát azonban teljesen újjáépítették, ekkor alakult ki a már említett 91 méteres hosszúság. 2000-ben a vonal felkerült a Nemzeti Történelmi Helyek listájára.

A boldogság azonban nem sokáig tartott, 2001 februárjában a sikló két kocsija közül az épp fenn tartózkodó elszabadult, és a pályán végigrohanva az alsó kocsiba rohant. A balesetnek egy halálos áldozata, és hét sérültje lett, a vizsgálatok pedig kiderítették, hogy mind a biztonsági szempontok területén mind a tervezés, mind a fenntartás területén komoly hiányosságok, hibák történtek. (a vizsgálatról, és a baleset körülményeiről itt lehet részletesen olvasni)

A vonalat természetesen bezárták, és az ígért 2004 helyett mindössze idén március 15-én nyitották meg újra, átalakítva a biztonsági rendszerek működését. Úgy tűnik eredményesen: a 189 lépcsőt kiváltó vonalon fejenként 25 centért azóta 59 ezren utaztak.

A képek forrásai: wikipedia, alossix, LA Times

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr881956548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

www.BiSzex.hu · http://bisex.hu 2010.04.28. 13:56:17

tervbe vettem, hogy egyszer felszállok rá

franxepe 2010.04.28. 16:32:39

hmm... ha jol olvasom wikipedian, akkor a draga eddy mester tevedett, ugyanis akkor mar 30 eve jart a mi budavari siklonk, meghozza 95 meter hosszu palyan, tehat -akkor- nem az volt a vilag legrovidebb vasutja.

ubk 2010.04.28. 17:29:14

@franxepe: Ja, én is erre gondoltam, amikor olvastam. De azért rz is szépen néz ki, bár a Budavári a legszebb:-)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.28. 18:39:32

A zágrábi sikló rövidebb (66 m), ez már bizonyos.

ruba 2010.04.28. 19:06:08

Ezeket a siklókat eleve nem sorolom a vasutakhoz, szerintem inkább ferde liftek ezek, és egyébként sincs értelme az ilyen világ legrövidebb vasútvonala (vagy akármilye), dolgoknak, mert ennyi erővel mondhatom, hogy a világ legrövidebb vasútvonala a Közlekedési Múzeum előtt álló gőzmozdony alatt található.
Egyébként ez a baleset durva lehetett, én nem lettem volna az elszabadult kocsiban, mindig van bennem egy minimális aggodalom, amikor ilyen siklóra szállok, de aztán elintézem annyival, hogy á ilyen úgyse történhet, erre kiderül, hogy igen:)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.28. 19:21:33

@ruba:

hát én csak idéztem az amcsikat :) Egyébként a gőzös ide-oda tolatna, és utaznának rajta, akkor tényleg az lenne a legrövidebb :))

A baleset után egyébként a sikló tervezője Mexikóba menekült....

ruba 2010.04.28. 23:08:10

@mestska: "hát én csak idéztem az amcsikat "
Gondoltam, hogy nem te találtad ki, és azt is sejtettem, hogy ez a szokásos amcsi nagyzolás, mert mindenből náluk van a legnagyobb, a legkisebb, a leghosszabb, a legrövidebb és a legérdekesebb is. Persze ez érthető, kell a marketing mert gondolom anélkül kevesebben használnák pl. ezt a siklót.
süti beállítások módosítása