Az elmúlt időszakban két város is bejelentette, hogy a kiöregedett járművei az Atlanti-óceán túlpartján találnak második otthonra. Igaz, a tengeren való átkelés iránya ellentétes, míg Madridból Buenos Airesbe, addig Torontóból Lagosba kerülnek a szerelvények.
Indulás a kikötőbe (fotó: cityrailways.it)
Madrid összesen 4,2 millió euróért adott el négy vonatot, összesen 24 kocsit abból az 5000-s sorozatból, melynek első 1974 és 76 között gyártott sorozatának utolsó, még forgalomban lévő példányait idén nyáron vonták ki a 6-os vonalról, hogy átadhassák helyüket az 8400-as, szintén a CAF által gyártott szerelvényeknek. Az eladandó, egyenként 18 méter hosszú, 2,8 méter széles kocsik az argentín főváros B vonalára kerülnek az átkelés után, igaz, ennek megvalósításához némi átalakításra van szükség.
Problémát jelent rögtön a nyomtáv: míg Madridban 1445 mm-es nyomtávon futottak a vonatok, addig Buenos Airesben normál nyomtávot, azaz 1435 millimétert alkalmaznak. Szintén megdobja a költégeket, hogy a spanyoloknál felsővezetékről nyerték az áramot a vonatok, addig a La Plata mellett harmadik sínt alkalmaznak.
Torontóban Madriddal szemben jóval nagyobb lomtalanítást csinálnak, lényegében három szériától megszabadulnak, köszönhetően a Toronto Rocket kocsik érkezésének. Utóbbiból összesen 420 kocsit, 70 szerelvényt rendeltek a Bombardiertől még 2008-ban, a beszállítói késlekedés miatt azonban csak 2011-ben állhatott forgalomba az első szerelvény.
Egy H6-os még Torontóban (fotó: Prometeo90)
A 2013-ig történő szállítással lényegében eltűnik a város metróhálózatáról a H-4, H-5 és H-6 széria, a teljes flotta közel fele, mintegy 350 kocsi. Az 1974 és 1989 között a Hawker Siddeley, majd az UTDC által gyártott vonatok közül az újabb sorozatok, összesen 255 kocsi Lagosba mennek, ahol egy PPP beruházásban elkezdődött a város első metróvonalának építése. Járhattak volna rosszabbul is, mint Kanadában használt, nyolcvanas években gyártott metrókocsikkal. Ráadásként a behajózás előtt a kocsikat felújítják az Egyesült Államokban.
A PPP beruházásról idén nyáron döntöttek, korábban úgy tűnt, még egy csökkentett színvonalú városi vasúti beruházásra sincs pénz, a PTinfo is írt róla korábban. Most úgy tűnik, elindulhat valami, a beruházást az Eko Rail, egy nigériai - dél-afrikai konzorcium bonyolítja le. A első, 30 kilométeres, a kikötőt az északi városrészekkel összekötő vonalat 2013-ra igérik, szerintem ez tarthatlan lesz, ráadásul a torontóiak az új Rocket kocsik késése miatt eleve 2013-ig tervezik üzemben tartani a meglévő állományt.