Többször, több város esetén kifejtettem már a blog története során, hogy kétségeim vannak azon új villamosüzemek építése kapcsán, melyek olyan városokban létesülnek, ahol a felmerülő utasigény midibuszokkal (a lehető legkorszerűbb midibuszokkal akár) is kiszolgálható lenne akár. Elsősorban amerikai városokról van szó, de feltűntek már hasonló európai helyek is, mint pl. a Dunakeszi méretű, ám Citadisokat vásároló francia Aubagne. Várható volt, hogy előbb-utóbb bekövetkezik a crach és a város nem lesz képes finanszírozni az újépítésű villamosát. Ha fogadni kellett volna, a tétemet valamelyik túlparti városra tettem volna, de úgy tűnik, itt, Európában zajlik le az első folyamat, itt bukik először a kisvárosi villamos.
A két város között (fotó: Tito Mario)
Vélez-Málaga (nem keverendő össze Málagával), a 38 ezres kisváros 2006 októberében nyitotta meg villamosát, az első modern villamosüzemett Andalúziában. A vonal Torre del Marral, a 14 ezres tengerparti üdülőhellyel kötötte össze a kisvárost, európai uniós források felhasználásával, összesen 40 millió euró befektetésével. A villamosvonal nullszaldón történő üzemeltetéséhez évi 1,19 millió utas kellett volna, ezt azonban sosem sikerült elérni, sőt, az első teljes év, 2007 909 ezres utasszáma után folyamatosan csökkent az érdeklődés a vonal iránt, tavaly mindössze 701 ezren használták a két CAF kocsival kiszolgált, átlagosan 20 percenként közlekedő viszonylatot.
Az utasforgalom csökkenése, emellett az üzemeltetési költségek növekedése folyamatos konfliktushelyzetet teremtett az üzemeltetést 2030-ig elnyerő Travelsa és az önkormányzat között. Utóbbinak folyamatosan növelnie kellett a szerződésben foglaltak alapján a hozzájárulását, ami éves szinten tavaly már 1,36 millió euróra rúgott.
A helyzetet tovább nehezíti, hogy elvileg jó ideje kész, gyakorlatilag csak jövőre nyitották volna meg a ma 4,8 kilométeres vonal 1,2 kilométeres hosszabbítását, ami egy újabb kocsi beállítását, az üzemeltetési költségek növekedését vonta volna maga után, 2,6 millió euróra növelve a város ilyen irányú kiadásait.
Végállomás (fotó: Pere Garcia Olive)
Az éves költségvetésnek már 9%-ra rúgó megemelkedett összeget nem tudta vállalni már a város, így november 1-től úgy néz ki, leáll a villamos Vélez-Málagában. Ez egyébként pont az öt éves kötelező uniós fenntartási időszak vége egyben.
A villamost az elképzelések szerint a szintén a Travelsa által üzemeltetett buszokkal fogják pótolni, 30 centtel csökkentve (0,52 €-ról 0,23-ra) ezzel a város utasonkénti hozzájárulását.
Mediterrán hangulat (fotó: www.elmundo.es)
A polgármester az andalúz regionális kormányt is okolja a villamos bezárásért, felelőssé téve őket, hogy bár bátorították a várost a villamosépítésben, és többször ígértek segítséget, végül ez nem történt meg.
Hogy mi lesz a vélez-málagai villamos további sorsa, azt egyelőre nem tudni. Még az is lehet, hogy megegyezik a város a régiós kormánnyal a finanszírozás kérdéséről, és tovább mehet az üzem. Azt sem tudni, hogy a nyári hónapokban, amikor a forgalom 50%-al magasabb az év többi részénél, elindítják-e újra az üzemet.
Ha esetleg nem, akkor lehet eladó lesz három darab hatéves, 31 méter hosszú, kétirányú villamoskocsi...