PTinfo

PTinfo

Villamos Lausanne-ban

2011. október 23. - mestska

Lausanne a világ egyik legkisebb városa, ami metrót üzemeltet. A 125 ezres, Győrnél valamivel kisebb városban, két, együttesen 13,8 kilométer hosszú metróvonal van. A metrók természetesen nem hatkocsis szerelvényekkel közlekednek, a vonatok mindössze 30 méteresek, villamos hosszúságúak. 


Az új villamos látványtervei (forrás: www.lausanne-morges.ch)

A villamosnyi metrók mellé Lausanne most valódi villamost is tervez. A T1 névre hallgató vonalról szeptember 16-án döntött a svájci parlament, ennek értelmében az állam a felmerülő költségek 40%-át, de legfeljebb 74 millió svájci frankot áll. A megállapodás értelmében a terveknek 2013-ig el kell készülniük, míg a vonal építését 2016.ig meg kell kezdeni, 2018-ig pedig be is kell fejezni.

Hatvanas évek trolival és villamossal (forrás:musees.lausanne.ch)

1964 után ismét valódi városi villamosa lehet Lausanne-nak tehát. Az új, 10 megálló hosszú vonal a központi, a két metró találkozási helyéül is szolgáló Lausanne-Flontól a nyugat Lausanne-i Renens vasútállomásig fut. A két végpont egyben az m1 metróvonal két végpontja is, ugyanakkor a villamos a metrónál direktebben, más városrészeket felfűzve köti össze a két végpontot.

 A tervezett vonal térképe (forrás: www.lausanne-morges.ch)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr353323487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

siófoki35 2011.10.23. 11:19:29

Svájc, na. Ott nem gond a frankhitel.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.10.23. 11:27:33

@siófoki35: :)
meg azért ott sikerül egy utcai szemetest kitenni 95%-os európai finanszírozás hiányában is.

BPO654 2011.10.23. 22:42:56

Együtt a villamos és a troli. Csak nálunk nem értik meg, h ez lehetséges.... .:D Pl Orczytól kifelé, ha agumikerekes is mehetne a pályán, bár a vezeték megvan az út felett is. A 9-es busz mégsem troli, pedig sok se kéne hozzá.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.23. 23:25:55

Frankfurt Main-ban is villamos jellegű az U-Bahn. Egyszer csak kijön a felszínre.

de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:U7_Ffm_Enkheim.jpg&filetimestamp=20091222162452

@BPO654:
Pedig jó dolog az. De mi félünk minden újítástól.

rezgaras 2011.10.24. 10:41:23

Mondjuk a két lausanne-i "metró" önmagában is különlegesség. Az egyik korábban egy föld alatti fogaskerekü volt. Eredetileg azt hiszem sikló, majd fogaskerekü, amit - ahogy a város "körbenôtte" beraktak a föld alá. Legutóbb pedig meghosszabbítoták. A másik csak részben metró, mert a pálya túlnyomó része a felszínen van és valójában egy elôvárosi vasút.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.10.25. 10:36:34

Nekem Lausanne nagy kedvencem. Utánfutós trolik vannak, nem csuklósok. :) Nagyon szép hely. A metróra nem emléxem, de kb. 25 éve voltam utoljára arra... Gondolom ez alatt ők fel tudnak építeni egy metró vonalat. :)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.10.25. 10:38:03

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Pedig jó dolog az. De mi félünk minden újítástól."

Szerintem nem félünk, csak a százalékokért osztogatjuk a megbízásokat. Ezért működik a kontraszelekció. Akinek ötletei vannak, az nem jut megrendeléshez. Aki meg jut, annak inkább nincsenek ötletei.
süti beállítások módosítása