Lengyel területen nem divat a kétirányú villamoskocsi használata, nem is tudok hirtelen olyan hálózatot mondani, ahol a teljes villamosforgalom kétirányú kocsikkal bonyolódna. Pedig a két vezetőállásos, kétoldali ajtós kocsiknak megvan a maga előnye: egyszerűbb fordítani őket közbenső végponton, nem kell nekik külön hurkot építeni, igaz a plusz ajtók az ülőhelyek rovására valósulhatnak meg.
Kétirányú Skoda 19T Wrocławban (fotó: Stefek_8335)
Lengyelországban a trendet Wrocław törte meg, 28 darab 19T jelzésű, kétirányú villamost rendelt 2009-ben a Skodától, az utolsó példányt nem is olyan rég, decemberben szállították le. Az akkor a Skodánál is új megoldásnak számító kétirányú megoldást a lengyel média külön kiemelte és hangsúlyozta, sőt egyenesen a metróhoz hasonlította jellegében! A kocsi belső elrendezése a fényképek alapján ugyanakkor nem sikerült valami jól.
Wrocław után most Varsó döntött úgy, hogy bevezeti a kétirányú kocsikat a hálózatán. Ehhez egyelőre nem írtak ki új tendert, a 168 villamosról szóló, jelenleg is futó gigarendelésből már a 100. kocsit szállító PESA-val azonban leültek, és módosítottak a szerződésen. Ennek értelmében hat kocsit kétirányúként szállít le a PESA, amelyért Varsó 10%-nyi költségtöbbletet fizet a kocsik eredeti árához képest. Az első kétirányú kocsit már szeptemberben leszállítják várhatóan.
A 100. Swing (fotó: www.ztm.waw.pl)
A PESA-nak jól fog jönni a kétirányú kocsi, hiszen Miskolcon vagy Debrecenben épp emiatt a kitétel miatt nem tudtak indulni a villamostendereken. Elképzelhető, hogy a mostani hat mellé további harminc is érkezhet, varsói nyilatkozatok alapján ugyanis az elkövetkező napokban-hetekben egy újabb villamosbeszerzési tender is indulhat, amely harminc kétirányú kocsiról szól. Bár a körülmények miatt a PESA-t tartják esélyesnek, a Solaris is bejelentkezett a jénai kétirányú kocsijával. A fővárosi piac megszerzése érdekében a Solaris várhatóan éles csatát kezdeményez.
Jénai Solarisok (forrás: www.rynek-kolejowy.pl)
Varsó a külső körülmények is arra kényszerítették, hogy elgondolkodjon a kétirányú kocsik bevezetését. A mostani szerződésmódosítással érkező hat kocsi ugyanis Varsó új villamosvonalára (hálózati térkép, az északi kék vonal az), a jelenleg is épülő északi Maria Skłoowska-Curie hídon átvezető vonalra kerülne. A híd építése előrehaladott állapotban van, egy-két hónap és az autósok használhatják.
Egy korai látványterv a hídról, nem Pesával... (forrás: mostpolnocny.warszawa.pl)
Egy tavaly őszi pillanat az építésről (fotó: mostpolnocny.warszawa.pl)
A villamos ugyanakkor csak valamikor az idei év végén-jövő év elején tud elindulni, ráadásul engedélyezési-környezetvédelmi problémák miatt egyelőre csak egy kis szakasz épül meg a jobb parton lévő hídfőn túl. (ütemezési térkép). A vonal folytatását Tarchomin irányába tervezik, de jelen állás szerint 2013-14 előtt nem várható a megépülése. Az átadni tervezett első szakasz végén ugyanakkor nem lesz hurok, így nem véletlen a kétirányú járművek felmerülése.
Varsó két partja között ez a negyedik villamoskapcsolat lesz egyébként, és ne feledjük új kapcsolatként épül a kettes metróvonal is. (Megjegyzendő, hogy 2000 óta ez a harmadik új Visztula híd lesz, amit átadnak a városban)