PTinfo

PTinfo

Napvasút

2012. április 22. - mestska

A bolognai reptér kiszolgálása érdekében új monorail vonalat kezdtek el építeni a közelmúltban a reptéri terminál és a főpályaudvar között. A mintegy öt kilométeres, egy közbenső megállóval rendelkező vonalnak egyedi jelleget ad majd a vonal jelentős részén, a déli oldalon felszerelt napelemsor, amelyet az állomásokon további panelek egészítenek ki. A környezettudatosság jegyében felszerelésre kerülő elemek a teljes energiamennyiség 13%-át biztosítja majd, ami 300 tonna szén-dioxid kibocsátással kevesebbet jelent évente.

Hasonló, vasúthoz kapcsolódó napelem rendszert már korábban is bemutatott a PTinfo:Belgiumban 3,6 kilométer vasutat fedtek le összesen 16 ezer napelemmel. Úgy tűnik, a közösségi közlekedési szektorban is egyre nagyobb szerepet játszik az energia ilyen módon történő megszerzése. 

 

A vonal másik egyedi eleme a Bolognát elkerülő A14-es autópálya feletti híd lesz. A 90 méteres fesztávú építmény és az ahhoz kapcsolódó, egyfajta kapujelleget biztosító "hídfők" építészeti megjelenését Iosa Ghini tervezte, aki korábban autóbusz és stadtbahn megállót is tervezett Hannoverbe, de például a nevéhez fűződik a Ferrari első, önálló épületként működő üzlete is. 

A vonal jelenleg 105 millió euróra becsült kiépítési költségét 75%-ban magánbefektetők finanszírozzák, akiknek jelenleg 35 évre szóló koncessziójuk van a vonal üzemeltetésére. Az utasok számát évi egymillióra becsülik, így a 7,5€-s jegyár mellett jó pár év eltelik, mire rentábilis lesz a járat.

 

A vonal emellett más hasonló, napjainkban kiépült reptéri vasúthoz hasonlóan automata üzemű lesz, egy-egy kocsira 3 perc 45 másodpercet kell majd várni átlagosan, a kocsik a teljes távot alig 7 perc alatt futják be. A kiépítendő rendszert és a kocsikat a svájci Intamin készíti majd. A két kocsi egyenként mintegy 50 utas szállítására lesz képes majd. A kocsik a két végállomás között Lanzarettoban állnak meg,kiszolgálva a környező lakónegyedeket és az itt kiépült műszaki kart.

 Valamennyi kép a www.marconiexpress.it oldalról származik.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr774465800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.04.22. 10:23:31

Nincs hozzászólás? Nahát.

Röviden a napenergia ilyetén alkalmazását drága és környezetszennyező parasztvakításnak tartom.

Jól hangzik, hogy X kilóval kevesebb széndioxidot bocsájt ki, csak a kérdés, hogy mihez képest és milyen áron.

zum trucc 2012.04.22. 10:39:19

@Comandante en Jefe: Na jó, persze, hogy igazad van, dehát álmodozni jó...

]{udarauszkasz 2012.04.22. 12:26:00

ha lenne mondjuk a kamion ponyvaba integralt napelemmel (hajlekony napelemmel folynak igeretes kutatasok) meghajtott kis villanymotorral rasegiteni mondjuk a potkocsi hatso tengelyere. nem is kene hozza sokfajta elektronika, egy fesszabalyzon keresztul rakotni, es kesz.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.04.22. 12:48:24

@Comandante en Jefe: Tömegközlekedésben hol tartanád hatékonynak napelemek alkalmazását?

satie · http://321.hu/sas 2012.04.22. 12:58:20

7,5€ 5km-ért? Luxusberuházás

pukancs 2012.04.22. 14:00:34

Napelem, LOL

nálunk már az utasok is a kifutón várakoznak...

Repülőnként kemény 6000 Ft-ot nyernek...ugye milyen környezetbarát?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.04.22. 18:19:57

@mestska:
A sofőr zsebszámológépén :) .

Na, komolyan, a napelem legnagyobb előnye, hogy hordozható, bármilyen kicsi lehet, tetszőleges helyszínen csinál áramot a "semmiből", vagyis fényből. A hátránya pedig, hogy -bár elkészülte után már nem kér enni- előállítása meglehetősen drága és környezetszennyező, cserébe kevés áramot termel.
Napelemet tehát ott célszerű használni, ahol szüség van -nem túl nagy erősségű- áramra, de nem érné meg kihúzni odáig a kanócot.

Tehát pl. ideiglenesen kihelyezett infra, konténerek, hálózattól távoli lámpák, jelzők energiaellátására tökéletes a napelem.
Na ez az izé tipikusan egyik sem. Ennek sok energia kell, és bele van kötve a hálózatba.

Ha nagyobb tételben akarjuk a napenergiát felhasználni, arra is van mód, pl. a napkollektor sokkal jobb hatásfokú és olcsóbb. De maradjunk az áramnál. Szvsz. abszolút inkorrekt a szénerőműhöz -vagyis az egyik legkörnyezetszennyezőbb, az energiamixnek csak egy részét (azonban teljes egészében nem feltétlenül kiváltható részét) képező előállítási formához hasonlítani a kibocsájtást, mert ekkora beruházással sokkal jobb eredményt lehetne elérni a CO2 mérséklésében, összességében kisebb ökológiai lábnyommal...
süti beállítások módosítása