PTinfo

PTinfo

Hat éves a párizsi kerékpárkölcsönző

2013. július 28. - mestska

Párizsban iskoláskorú, azaz hat éves lett a Vélib július 15-én. Tudjátok, arról a 2007-ben megnyílt kerékpárkölcsönző rendszerről van szó, aminek keretében mára mintegy 1200 dokkolóállomás, 18 ezer kerékpár került kihelyezésre, amelyet naponta mintegy százezren használnak és amelyhez hasonló lesz a budapesti BuBi is. Utóbbi esetén úgy tűnik, meglett a kivitelező is, így remélhetőleg jövőre már valóban kerékpározhatunk a belváros különböző pontjai között. A hasonló kerékpárkölcsönző rendszerek lényege egyszerű: egyedi, a város számos pontján kihelyezett dokkolóállomásokból kölcsönözhetünk kerékpárt és rakhatjuk le a város bármelyik hasonló kölcsönzőponttal (ugye ebből van Párizsnak 1200 darab) rendelkező részén. Mivel az első félóra ingyenes, így simán megéri rövidebb távolságokra ezt használni autó vagy tömegközlekedés helyett.

paris_velib6ev.jpg

Vannak ugyan, aki a budapesti BuBi-t presztízsberuházásnak gondolják, Párizs azonban meglehetősen impozáns használati számokat tud felmutatni. Nézzük, hogy Párizsban mit értek el hat év alatt a rendszerrel, felhasználva ehhez a Vélib blogján megjelent infografikát. 

paris_velibinfograf.jpg

 A fontosabb információk összefoglalva:

-  250 ezer párizsinak van éves bérlete, naponta pedig 140 ezer utat tesznek meg a bicajokkal.

- összesen 173 millió utat tettek már meg a biciklikkel a hat év alatt, ma naponta ez mintegy 140 ezer utat jelent

- a kerékpárral megtett utak összhossza annyi volt, mintha 9500-szor körbementünk volna a Föld körül vagy 990-szer megtettük volna a Föld-Hold távolságot

- a kerékpárokat több nő használja mint férfi, a felhasználók 55%-a a gyengébb nem képviselője

- a legidősebb felhasználó 88 éves

- bár a rendszer ma már nem csak Párizsra, hanem az agglomerációra is kiterjed (erről a PTinfo is beszámolt korábban), a használatok többsége a "valódi" Párizsban történik.

- összesen 19 milliárd kalóriát égettek el a felhasználók, nem mellesleg 121 436 793 wattot termeltek dinamóval. Ezzel hat éjszakán át tudnák kivilágítani az Eiffel-tornyot. (azaz utóbbi jó sok áramot fogyaszt :)

- a számítások szerint a kerékpáros utazásokkal összesen 137 ezer tonna szén-dioxidtól kíméltük meg a Földet

Az impozáns számok megkoronázásaként pedig a lényeg: Párizsban jut egy lakosra a legtöbb kerékpár, összevetve más kerékpárkölcsönzőkkel: minden 97. emberre jut egy bringa.

A hatodik szülinapot a Vélib természetesen nem csak egy infografikával ünnepelte, a felhasználók számára is kedveskedett némi meglepetéssel. A Foursquare-n már régóta be lehet jelentkezni az egyes állomásokon, sőt el lehet érni az egyes helyszíneken a "mayor" besorolást is.

paris_velib6evtorta2.jpg

A rendszer hatodik szülinapján 15 ilyen "mayor" (azaz, akik az elmúlt hatvan napban a legtöbbször jelentkeztek be az adott állomáson) nevével koronázták meg a hozzájuk tartozó dokkolóállomásokat. A meglepett használókat emellett tortával, valamint egy éves előfizetéssel honorálták.

paris_velib6evtorta.jpg

Klassz, nem? Várod már, hogy Budapesten is legyen ilyen? Milyen gyakran használnád?

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr725417951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ad Dio 2013.07.28. 16:10:36

Bringás vagyok, tetszik a dolog. De a sok grafikon mellett jó lenne tudni valamit a dolog gazdasági hátteréről is. Mennyire önfenntartó a rendszer?

lobster thermidor 2013.07.28. 16:18:40

Használnám én, ha nem csak a belső kerületekben tennék elérhetővé a kerékpárokat.
Azt is elmagyarázhatná valaki, hogy pl. a Kelenföldi pályaudvar környéke az ott levő Volánbusz végállomással miért is számít külvárosnak. Onnan elég sokan bringáznának a város belseje, és az egyetemek felé. Ráadásul egy ideje az Etele úton, és a Tétényi úton megnyitották a kerékpárforgalom számára a buszsávot, vagy ahol erre nem volt lehetőség, ott kijelölt kerékpársáv van. Tehát a biztonságos közlekedésnek nincs akadálya.

Száz szónak is egy a vége, addig kirakatberuházás lesz ez a BuBi történet, ameddig az idegenforgalmi, és presztízs szempontok felülírják a városban közlekedők valós igényeit.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.07.28. 16:39:35

@Ad Dio: a rendszer az ingyenes használat miatt, ami a legjellemzőbb, nem önfenntartó, Párizsban sem az. Minden hasonló rendszernél van egy főszponzor, aki a költségeket állja, cserébe a nevét viseli a rendszer vagy a kerékpárokon és/vagy a dokkolóállomásokon lévő reklámfelületekkel gazdálkodhat. Ez a cég Párizsban és Lyonban JCDecaux, Londonban a Barclays, Barcelonában a parkolási bevételekből fizetik a rendszer költségeit.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.07.28. 16:42:39

@lobster thermidor: nyilván a rendelkezésre álló forrás keretet ad a rendszernek első körben, egy csomó irányba lehet bővíteni. Zugló, Középső-Ferencváros a SOTE-vel, Újbuda, Krisztinaváros mind-mind ilyen. Szerencsére a rendszer bővíthető és bármikor hozzá lehet csapni új állomásokat.

igazi hős 2013.07.28. 16:53:33

@Ad Dio: Nem önfenntartó, a legtöbb utazás minden ilyen rendszeren ingyenes. De kevesebbe kerül 1 utas km, mint tömegközlekedéssel. Összehasonlításképpen 1 km BKV utazás ~20 Ft támogatást kap, azaz ha a bringák napi átlagban 25 km-t futnak (kb. 2 óra használatot jelent), akkor ugyanannyiba kerül a két rendszer, de a BuBi környezetbarátabb, egészségesebb. Meg merem kockáztatni, hogy átlagosan tespedt magyaroknál minden Bubiba betett forint, legalább 1 forint csökkenést jelent a TB kiadásokban.

lobster thermidor 2013.07.28. 17:59:18

@mestska:

Pénz semmire nincs, de valahogy mégis találnak a kassza mélyén néhány milliárdot, ha éppen akarnak. Mindazonáltal annak nem sok értelme van, hogy arra építsenek egy rendszert, mellyel Belvárosban furikázhatnak az emberek olyan helyekre, ahova sétálva, gyalog is el lehet jutni. Az a néhány extra állomás, és kerékpár, valamint a bringák szállítása, elosztása az kicsit távolabbi helyekre, megfelelő logisztikával nem okoz akkora költségnövekedést.
Egyébként a párizsi Vélib nem ingyenes, csak az első 30 perc használatért nem kell fizetni.

www.en.velib.paris.fr/How-it-works

Valami hasonló szisztémán gondolkodnak Budapesten is. Egy korábbi tájékoztatóban elhangzott, hogy itthon is díjmentes lesz az első időszak, persze nem 30, csak 15 perc. Erre azért én most még nem vennék mérget, mert lehet, hogy a végén adnak 5 percet, ami arra lesz elég, hogy a bringát kiszabadítsa a júzer az állomásból.

Neoprimitív 2013.07.28. 18:52:48

@lobster thermidor: Nem azt írta, hogy ingyenes a rendszer, hanem "az ingyenes használat miatt, ami a legjellemzőbb", vagyis a legtöbb útért nem fizetnek, mert a 30 perces időtartamba esik. Ha nálunk is ez lesz a módszer, akkor az egyben lehet, hogy válasz a kelenföldi kérdésre is: kényelmes, nem megizzadós tempóban egy citbike-on nem biztos, hogy valaki egy fél óra alatt elteker a pályaudvartól mondjuk a SOTE-ra vagy a belvárosba. Különösen, hogy ott lesz a metró. Nem kizárt, de sokban függ majd a tarifáktól.

A "belváros" azért Budapest esetében elég nagy, kb. akkora mint Párizsban a gyűrűn belüli rész. (Én sem hittem, hogy Párizs ennyivel kompaktabb, de így van). El lehet persze sétálni a Városligettől mondjuk a Gellért térig, de ha valaki nem nézelődő turista, hanem dolga van, akkor az nem alternatíva. A Velib és a Bubi legnagyobb előnye pont az, hogy rövid távon ingyenes, így gazdaságosabb, mint a BKV, ráadásul nem kell aggódnod, hogy ellopják-e a járgányt, le tudod-e biztonságosan lakatolni, ha esetleg néhány órára kell ott hagynod?

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.07.28. 20:39:16

@Neoprimitív: azért baj, amikor a fotelblogger ír, mert nem tud semmit. és ugyanez igaz a kommentezőre is.

Párizsban 30 percig ingyenes a kerékpár, de lehet kerékpárt cserélni. csak pár percig kell várni, mert van egy kicsi holtidő. azaz, ha ugyanilyen lenne a rendszer Budapesten is, akkor Kelenföldre is ki lehetne menni egy váltással.

egyébként ez a váltásos biciklizás is jellemző közlekedés Párizsban.

amiről a fotelblogger nem tudott írni, hogy a gond az, hogy Párizsban sem tudják biztosítani, hogy ne teljen meg egy tároló, akkor pedig nem tudod visszarakni a biciklit, és hacsak nem találsz gyorsan egy üreset, odalett az ingyen 30 perc.

sajnos arra nincs pénz, hogy nagyon nagy tárolókat építsenek, vagy, hogy valaki napközben elhordja a bicikliket.

néha az is gond, hogy üres a tároló, de ez ritkább.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2013.07.28. 20:47:14

amiről még nem tud a fotelblogger, hogy Párizsban már nem a Velib a nagy szám, az érdekes az, hogy tovább léptek: már elindult az autolib

margaritt 2013.07.28. 21:19:31

Brendel Mátyás: fotelbloggerként, nem, nem tudtam. Írnál róla bővebben?

Ritter Judit 2013.07.28. 21:48:20

Nemrég jöttünk meg Párizsból, a népszerű, turistás helyek környékén szinte csak üres tárolókat láttunk.
Egyébként szuper ötlet, kíváncsi vagyok, nálunk hol sikerül majd elrontani :(

mestska · http://cities.blog.hu 2013.07.28. 21:52:57

@Brendel Mátyás: az a baj, amikor idejön az ilyen hozzád hasonló buta kommentelő, és nem fogja fel, hogy a bejegyzés _nem_ arról szól, hogy hogy működik a Vélib, nem arról szól, hogy mekkora az amortizációs ráta a rendszerben, nem arról szól, hogy milyen elosztási problémák vannak az egyes tárolók között, holott ezekkel a blog szerzője tisztában van.

Ez a poszt arról szól, hogy hat éves a rendszer, egyben kérdés felvetés, hogy vajon sikeres lesz-e a budapesti.

És igen, a blogger a car sharing rendszerekkel is tisztában van, sőt annak esetleges budapesti bevezetéséről is tud. De nem ír róla jelen posztban, mert nem ez a poszt témája.

De persze értelmezés és gondolkodás helyett, netán normális stílusú kommentelés helyett van akinek csak tök felesleges és nevetséges arroganciára telik.

Neoprimitív 2013.07.28. 22:05:31

@Brendel Mátyás:
"ha ugyanilyen lenne a rendszer Budapesten is, akkor Kelenföldre is ki lehetne menni egy váltással."
vs
"...nem tudod visszarakni a biciklit, és hacsak nem találsz gyorsan egy üreset, odalett az ingyen 30 perc."
Azért rendes tőled, hogy egy kommenten belül rögtön meg is cáfolod magad, megkíméltél a fáradságtól.

Neoprimitív 2013.07.28. 22:20:24

A kelenföldi bejáráshoz még annyit, hogy mivel az tipikus munkaforgalom (reggel befelé, este kifelé), jellemzően nem a bérbicikli kategóriája, az alkalmatlan az egy időben egy irányba koncentrálódó igények kiszolgálására. Az ilyen állomásokon jellemzően nagy, őrzött kerékpártárolókat szoktak biztosítani, ahol (akár bérlettel) ott lehet hagyni a bringát éjszakára. Az is jellemző, hogy ezek az "ingázó bringák" általában elég leharcolt gépek, hiszen a gazdájuk nagyon jól behatárolhatóan csak egy útvonalon használja őket - ha azon boldogulnak, akkor már jók, ha mégis ellopják, akkor sem nagy a veszteség.

szemet 2013.07.29. 13:15:09

Turistaként használtam Párizsban. Amiben a Bubi közelébe sem fog érni, az az állomások száma:

Párizsban akár nulla helyismerettel neki lehet indulni: akkor sem kell aggódni ha eltévedsz (vagy csak azt hiszed eltévedtél), mindenhol van állomás, és olyan sűrűek, hogy max 2 perc találni egyet...

Ez egyébként szerintem kritikus: a párizsi jó részben pont a kiépítettsége, méretei miatt nagyszerű

Ami az aggodalmam:

Itthon elindul kicsiben -> emiatt nehezebben lesz népszerű -> aztán ebből levonják a következtetést: ez nálunk nem működik

mestska · http://cities.blog.hu 2013.07.29. 14:17:06

@szemet: @szemet: nagyon érdekes gondolat. A szűkeben vett belváros mentén szerintem hasonló lesz mint Párizsban, aztán ahogy haladsz kifelé, úgy fog ritkluni az állomások száma. Biztos, hogy a kapcsolódó táblázásokat, marketinget, térképeket nagyon alaposan fel kell majd tuningolni.

otomatik portakal 2013.08.24. 14:04:36

Nekem Párizsban az tűnt fel, hogy nagyon sok balesetes és/vagy szétrabolt bicikli van korlátokhoz, oszlopokhoz lakatolva szerte a városban. Az első nem azt sugallja mintha nagyon biztonságos lenne ott bringázni, bár a kerékpárúthálózat (amennyire gyalogolva és buszból láttam) elfogadhatónak tűnik. A második egyértelműen a közbringa mellett szól.
süti beállítások módosítása