Párizsban iskoláskorú, azaz hat éves lett a Vélib július 15-én. Tudjátok, arról a 2007-ben megnyílt kerékpárkölcsönző rendszerről van szó, aminek keretében mára mintegy 1200 dokkolóállomás, 18 ezer kerékpár került kihelyezésre, amelyet naponta mintegy százezren használnak és amelyhez hasonló lesz a budapesti BuBi is. Utóbbi esetén úgy tűnik, meglett a kivitelező is, így remélhetőleg jövőre már valóban kerékpározhatunk a belváros különböző pontjai között. A hasonló kerékpárkölcsönző rendszerek lényege egyszerű: egyedi, a város számos pontján kihelyezett dokkolóállomásokból kölcsönözhetünk kerékpárt és rakhatjuk le a város bármelyik hasonló kölcsönzőponttal (ugye ebből van Párizsnak 1200 darab) rendelkező részén. Mivel az első félóra ingyenes, így simán megéri rövidebb távolságokra ezt használni autó vagy tömegközlekedés helyett.
Vannak ugyan, aki a budapesti BuBi-t presztízsberuházásnak gondolják, Párizs azonban meglehetősen impozáns használati számokat tud felmutatni. Nézzük, hogy Párizsban mit értek el hat év alatt a rendszerrel, felhasználva ehhez a Vélib blogján megjelent infografikát.
A fontosabb információk összefoglalva:
- 250 ezer párizsinak van éves bérlete, naponta pedig 140 ezer utat tesznek meg a bicajokkal.
- összesen 173 millió utat tettek már meg a biciklikkel a hat év alatt, ma naponta ez mintegy 140 ezer utat jelent
- a kerékpárral megtett utak összhossza annyi volt, mintha 9500-szor körbementünk volna a Föld körül vagy 990-szer megtettük volna a Föld-Hold távolságot
- a kerékpárokat több nő használja mint férfi, a felhasználók 55%-a a gyengébb nem képviselője
- a legidősebb felhasználó 88 éves
- bár a rendszer ma már nem csak Párizsra, hanem az agglomerációra is kiterjed (erről a PTinfo is beszámolt korábban), a használatok többsége a "valódi" Párizsban történik.
- összesen 19 milliárd kalóriát égettek el a felhasználók, nem mellesleg 121 436 793 wattot termeltek dinamóval. Ezzel hat éjszakán át tudnák kivilágítani az Eiffel-tornyot. (azaz utóbbi jó sok áramot fogyaszt :)
- a számítások szerint a kerékpáros utazásokkal összesen 137 ezer tonna szén-dioxidtól kíméltük meg a Földet
Az impozáns számok megkoronázásaként pedig a lényeg: Párizsban jut egy lakosra a legtöbb kerékpár, összevetve más kerékpárkölcsönzőkkel: minden 97. emberre jut egy bringa.
A hatodik szülinapot a Vélib természetesen nem csak egy infografikával ünnepelte, a felhasználók számára is kedveskedett némi meglepetéssel. A Foursquare-n már régóta be lehet jelentkezni az egyes állomásokon, sőt el lehet érni az egyes helyszíneken a "mayor" besorolást is.
A rendszer hatodik szülinapján 15 ilyen "mayor" (azaz, akik az elmúlt hatvan napban a legtöbbször jelentkeztek be az adott állomáson) nevével koronázták meg a hozzájuk tartozó dokkolóállomásokat. A meglepett használókat emellett tortával, valamint egy éves előfizetéssel honorálták.
Klassz, nem? Várod már, hogy Budapesten is legyen ilyen? Milyen gyakran használnád?
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.