PTinfo

PTinfo

Leszólták a szegedi tömegközlekedési térképet

2013. október 09. - mestska

A blog olvasói közül valószínűleg kevesen ismerik a Transit Maps nevű Tumblr oldalt, így talán nem probléma, ha foglalkozom egy ott megjelent, hazai kötődésű bejegyzéssel, különösen, hogy több ízben foglalkozott már a blog közlekedési térképekkel. (lásd a Volánbusz- vagy a BKK térképek készítőjével készített interjút, vagy a római olimpia előtti nagy átalakítást bemutató oldalt) A hivatkozott Tumblr oldalon rendszeresen vannak különféle tömegközlekedési térkép kritikák, nem is olyan régen Szeged került sorra, és hát mit ne mondjak, nem szerepelt valami fényesen az értékelésen.

A vizsgálat a Szeged villamos és trolibuszhálózatát üzemeltető, önkormányzati tulajdonú SZKT hálózati térképét vette górcső alá, egészen pontosan ezt:

szeged_halozatterkep2.jpg

Az SZKT honlapján is megtalálható térkép nem ma készült, időközben azonban a dicséretes hálózatfejlődéssel együtt fejlődött, mondhatni organikusan, mert az egyes elemek megjelenése ugyanaz, amelyek a térkép elindulásakor, sok évvel ezelőtt is jelen voltak. De nézzük, mi is a problémája a Transit Maps blognak:

- a térképet egy teljesen hagyományos várostérképre rajzolták fel, mindezt rossz grafikai megoldásokkal

- a térkép címkézése borzasztó, teljesen véletlenszerű szögben felrakott, eltérő betűnagysággal felrakott  megállónevek váltakoznak

- az állomások szimbólumai szintén áttekinthetetlenek, különösen azokon az útvonalakon, ahol három vagy több viszonylat van egymás mellett.

Mindezek ellenére a Transit Maps véleménye alapján a térkép még áttekinthető és jó tájékozódásra, de csakis azért mert kicsi a rendszer. Összességében a térkép 0,5 pontot kapott a lehetséges ötből. 

Különösen érdekes az értékelés, ha megnézzük ugyanezen térkép négy évvel ezelőtti állapotát, ami akkor ilyen volt:

szeged_halozatterkep.jpg

Melyik a jobb szerintetek? Egyetértetek a Transit Maps oldallal, reális az értékelés?

 Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A térképek forrása az SZKT oldala volt.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr275557877

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szolnoki 2013.10.09. 10:20:25

Szegednek kijárna egy megfelelő térkép, akár a Tisza Volánnal közösen egy komplett várost ábrázoló - mert ez így borzalmas. Főleg, hogy a közlekedés-fejlesztésben a magyar városok között élen jár.

v2peti 2013.10.09. 10:24:21

A győri szeintem rosszabb! Ott arra hovatkozva, hogy annyi járatot olyan kis helyen nem lehet megjeleníteni, meg nincs annyi szín, ezért egyvonala fekete az egész. Ha ez 0,5 pont, akkor az mínuszt kapna? Holott szerintem azért ez nem 0,5, mert annyira nem rossz, hanem 2-3 azért biztosan lehet-
Ezt a buszmegállókban kirakott (korábbi?) térképre értem, az interaktív az kissé más.

ZBR 2013.10.09. 10:47:50

Azért ezzel a térképpel a változó betűméretű megállónevek ellenére el lehet navigálni. Szerintem is a térkép még áttekinthető és jó tájékozódásra.

kamarawood 2013.10.09. 12:38:34

Volt egy régebbi közös térkép a Volánnal, a volán oldalán. az jó volt. azt aktualizálva rendben lenne! Vagy egy jó grafikussal egy új készítendő, a P+R-ek,parkolóházak, kikötők, kompok,vasútállomások, helyközi vonalak és közbringaállomásokkal együtt..

Voxx · http://andrasmuller.com 2013.10.09. 16:10:04

Szerintem a győri ezt simán veri (negatív értelemben).

Plutoz · http://csatiblog.blogspot.com/ 2013.10.09. 18:23:07

Szerintem az, hogy hagyományos várostérképen kapott helyet, Szeged esetében nem negatívum. Abban igazuk van, hogy nagyobb város esetén nem működne ez a rendszer, de nem hiszem, hogy a közeljövőben Szeged mérete nőne annyit, hogy indokolttá tegye. Egy bizonyos vonalsűrűség alatt nem feltétlenül érdemes erőltetni az egyszerűsített térképet, mert több mehet az információtartalom rovására, mint amit az átláthatósággal nyerünk. Pl.: Egy turistának nagyobb segítség, ha látja, a város mely részére érkezik az adott járattal, mint ha csak a megállóneveket látná.
A járatszámokat mindenesetre tényleg lehetett volna egységesíteni... még egykét ingyenes programmal is készíthető esztétikusabb megoldás.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.10.09. 18:38:31

Abban igazuk van, hogy borzasztó barkácskinézete van a szegedi térképnek, de ettől még használható, követhető, egyértelmű. És hogy valós térképre van rárakva, az előny is. Figyelembe véve, hogy sok hasonló méretű város egyáltalán nem töri magát hálózattérképpel, a fél csillagot erős ítéletnek érzem, de mondjuk 2-nél többet tőlem se kapna.

nemeza 2013.10.09. 21:17:05

Azóta Debreceb 0-t kapott. Pedig szerintem jobban áttekinthető, mint a jelenlegi szegedi.

iSten 2013.10.09. 21:38:29

engem egy belső-ázsiai poszt-szovjet kisország kimondhatatlan nevű városának grafikai képi világára emlékeztet ez a térkép.

Sadist 2013.10.10. 10:51:02

A Tisza Volán buszhálózati térképe még gázabb, ugyanis már jó ideje nincs. Nem lehet rábökni egy térképre és megnézni, hogy melyik járat a legmegfelelőbb, hanem végig kell nyálazni az összes buszjáratot.

Albu 2013.10.10. 18:35:56

Tényleg csúnya!

v2peti 2013.12.25. 00:32:24

@Plutoz: Szeged jellemzője a körút-sugárút rendszer, amit a hagyományos térképre való applikálás talán jobban kezel, mint a vízszintes-függőleges-45 fokos vonalas térkép.
süti beállítások módosítása