Azt jól tudjuk, hogy az elmúlt időkben Kínában építették a legtöbb metróvonalat, évek óta stabilan több száz kilométert építenek arrafelé. Azt is tudjuk, hogy számos hidat is felhúztak az elmúlt időszakban, a legtöbb hídkategóriában mára a kínaiaknál van a legnagyobb, leghosszabb, legmagasabb (azért függőhídban még a japánok a rekorderek).
A világ egyik legnagyobb vasúti hídja (fotó: www.cq.xinhuanet.com)
Chongqingban (vagy magyarosan Csunkingban), a nyugat kínai nyolcmilliós városban most a kettőt ötvözték, Kínában is szokatlan méretű hidat építettek egy metró miatt. Csunkingot amúgy szokták a világ legnagyobb városának is nevezni azok közül a helyek közül, amikről sose hallottál. Amúgy egyike annak a négy kínai városnak, amelybe az állampárt kongresszusán nevezik ki a polgármestert. (a másik három Peking, Sanghaj és Tianjin)
A Jangce és a Jialing összefolyásánál épült, hegyekkel körbevett város közlekedésileg is érdekes, egyszerre fejleszti a monorail hálózatát és a hagyományos metróhálózatát, mindkettőből kettő vonal van jelenleg (a hálózat térképe), de ez pont elég ahhoz, hogy Csungkingban legyen a világ legnagyobb, ráadásul látványos monorail hálózata is.
Változatos viszonyok a városban (forrás: ww2.sinaimg.cn és www.skyscrapercity.com)
A kötöttpályás hálózat legutolsó, a már említett hidat is magában foglaló fejlesztése a hatos számmal és rózsaszín színnel jelölt metró északi hosszabbítása volt. Az új, Lijia - Beibei közötti vonalszakaszon ugyan csak öt állomás van, ugyanakkor mégis 26,2 kilométer hosszú az új szakasz. A paraméterekből is látható, hogy a vonal nem sűrű beépítésű területen halad keresztül, elsődleges célja, hogy a 600 ezres szatellitvárost, Beibeit összekapcsolja Csungkinggal. A vonal jelentős része föld alatt halad,mindössze 4 kilométer van a felszínen.
Az új vonal állomásai - figyeljétek a rózsaszín mozgólépcső-kapaszkodót! (fotók: http://www.cqmetro.cn)
Ha valakinek nem lenne elég a fenti kép az állomásokról, akkor itt bejárhatja az összes állomást 3d-ben.
A vonal keresztezi a Jialing folyót, itt a metrónak új, ferdekábeles hidat építettek. A híd nagyságára jellemző, hogy a pilonok közötti legnagyobb távolság ugyan csak 250 méter, de a pilonok 180 méter magasak, a híd teljes hossza pedig 1250 méter. Van ekkora, csak metrónak épített híd a világban? Összehasonlításul: a hasonló kialakítású Megyeri híd legnagyobb szabad nyílása 300 méter, a pilonok magassága 100 méter, a híd összhossza pedig 1862 méter.
Elágazó vonal lett a hatos (fotók: www.skyscrapercity.com és http://cq.3158.cn/)
A vonalon ráadásul idén újabb két hidat adnak át, ha a déli, városi szakasz is megépül, az egyik a Jialingon lesz ismét, a másik pedig a Jangcén. Ezek a hidak nem pusztán a metró miatt épülnek, a kétszintes szerkezetük lehetőséget ad közös autópálya/metró egyszerre történő átvezetésre. Ezek a hidak sem kicsik, a Jialing felett átívelő ferdekábeles híd 840 méter hosszú, 300 méteres fő nyílással, míg a Jangce hídja még nagyobb, az 1000 méteres hossz mellé 520 méteres támaszköz társul.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.