Holnap, azaz 2008. december 23-án új villamosüzemet köszönthetünk, karácsonyi ajándékként. Vitoriában (vagy baszk nevén Gasteizben), Baszkföld székhelyén nyílik meg a tervezett hálózat első üteme. A második ütemmel együtt összesen 9 km hosszú hálózat kiépítésének ötlete 1995-ben bukkant fel először, akkor azonban pénzügyi nehézségek, és a megegyezés hiánya a tervet elvetésre kényszerítette.
A villamos kiépítésének terve a Debrecen nagyságú városban 2004-ben bukkant fel újra, ekkora sikerült tisztázni a pontos nyomvonalat, és a költségeket is. Az infrastruktúra költségeit a baszkföldi közlekedési minisztérium állta 2/3-d részben, míg a maradék egyharamadon a provincia, és a város osztozott. A remíz, és a villamosok beszerzésének költségei a minisztériumra hárultak.
A hálózat két ága a városközpontot köti össze két elővárossal, Lakuaval, és Abetxukoval.
A lakuai ágon az építkezések 2006. szeptember 12-én indultak el, míg a másikon 2008. áprilisában. December 23-án a hálózat lakuai ágát adják át, melyhez 2009. tavaszán fog csatlakozni az Abetxuko felé haladó. 2010-ben, mindkét ág átadása után 8 millió utasra számítanak. (ide szerettem volna összehasonlításul beírni a debreceni villamos éves utasszámát, ha már Vitoriát ahhoz hasonlítottam, de sehol nem találtam :()
A vonalat Baszkföld másik közúti vasúti üzeméhez, a bilbaoihoz hasonlóan az EuskoTran fogja üzemeltetni, CAF járművekkel. Az október 6-a óta tesztüzemüket végző járművek hossza egységesen 31 méter. Nem tudom, ki hogy van vele, számomra a CAF járművek nem képviselik a ergonómia csúcsát, robosztus, szögletes járműveknek tűnnek. Aki a hangjukra is kíváncsi, az kattintson ide.
A hálózat bővítésére máris további tervek készültek, szó van egy új délkeleti ágról, és a reptérre vezető vonal kiépítéséről is, ezek pontos kiépítési ideje azonban egyelőre nem ismert.
Érdemes megemlíteni, hogy 1994 óta, amikor megnyílt Valenciában az első modern villamosüzem Spanyolországban, Vitoria már a 11. város, ahol villamost építettek, és további tucatban terveznek, vagy jelenleg is folyik a kivitelezése. Többségüket, mint a fentiekből is látható, EU források nélkül, önerőből építették meg.