Valenciennes, a belga határ melletti, alig több, mint 40 ezres francia kisváros az egyik legérdekesebb helyszíne volt az elmúlt években zajló francia villamosépítési reneszánsznak. Más, francia nagyvárosokkal ellentétben a 2006-ben indult valenciennes-i villamos elsősorban nem a városi belső forgalomra épít, hanem a Ruhr-vidéken, vagy a lengyel-Sziléziában tapasztaltakhoz hasonlóan a településeket egymással köti össze. Ezt bizonyítja az első vonal kialakítása is, mely a 2007-ben történt hosszabbításával immár 8 települést fűz fel, Famarstól Valenciennesen át Denainig. Érdekesség, hogy a hosszabbítás során a vonal Franciország egyik legrégebbi, 1838-ban átadott vasútvonalának helyén halad Herin és Denain között.
A vonal hossza ma 18,3 km, a beruházás összköltsége 300 millió euró felett volt.
A hálózat további bővítését szolgáló tervek természetesen elkészültek, végső kiépítésben négy vonalas lett volna a hálózat. A fejlesztések első ütemeként Anzin és Vieux Conde között egy egyvágányú pályaszakasz épült volna ki, az eredeti tervek szerint 2011-ig. Az egyvágányú kiépítés mellett a hosszú külterületi szakaszok, és a ritkább forgalom miatt döntöttek.
Ez a terv úgy néz ki, meghiúsulni látszik. 2008. októberében Valenciennes polgármestere bejelentette, hogy a vonalon villamos helyett trolibuszok fognak közlekedni. Az okokat elsősorban az anyagiakban jelölte meg, míg a villamosvonal kiépítése 220 millió euró, addig a trolié mindössze 140-150 közé esik, de problémaként merült fel az egyvágányú pályaszakasz forgalmának lebonyolódása, illetve a villamos átvezetése miatt egy híd átépítésének szükségessége. A kijelentés alapján a következő vonalak mindegyike villamos helyett optikai vezetéssel ellátott trolibuszközlekedéssel lesznek kialakítva, remek átjárhatatlanságot teremtve a városban.
A trolibusz előnyeit (ki tudják kerülni egymást, könnyebb, olcsóbb) természetesen elkezdte kihangsúlyozni a média, bagatell problémaként kezelve a troli 50 fővel kisebb kapacitását, illetve a jármű szélessége miatt szükséges útpálya-bővítéseket.
Magam részéről úgy gondolom, nincs lefutva még a dolog, lehet, hogy villamos lesz végül, de valószínűbb, hogy a város tényleg túlvállalta magát, és nem a villamos volt a legcélravezetőbb megoldás eddig sem....
(A város neve egyébként nem is olyan régen a magyar médiában is felbukkant, az itt található Alstom gyárban tesztelték, illetve tesztelik a lengyelországbeli Chorzówban gyártott metrószerelvényeinket)