A Solaris gyár neve nem ismeretlen Magyarországon, találunk Solaris trolit Budapesten, és Debrecenben, buszokat pedig több vidéki városunkban is.Azt, hogy a zöld tacskó fémjelezte járművek Lengyelországból, Poznanból származnak, már kevesebben tudják, s hogy az első saját buszát a cég mindössze 10 éve mutatta be, azt még kevesebben. Pedig úgy tűnik, a szinte családi vállakozásként üzemeltetett cég (amúgy részvénytársaság), mely 1996-ban még Neoplan Polska néven alakult, és német licensz alapján épített buszokat, mára egyfajta sikersztorivá vált, a cég 2008-ban már 1037 autóbuszt (és trolit) gyártott, melynek fele ment exportra.
A cég szerette volna meglovagolni a lengyel villamosüzemek jórészt EU finanszírozta nagyszabású járműbeszerzéseit is, a cég pár éve bejelentette Gecko fantázianevű kocsijának fejlesztését, és megjelentek az első látványtervek. A Solaris villamosról ezután hosszú ideig nem lehetett hallani. A PESA, a villamosgyártásba szintén belekezdő lengyel cég pedig sorra bővítette ezalatt referencialistáját, egyre kevesebb esélyt adva a Solarisnak, hogy akár a lengyel piacon is megjelenhessen. A két cég neve legutóbb a varsói villamostenderen merült fel, a Solaris neve azért, mert nem felelt meg az előkövetelményeknek, a PESA pedig azért, mert a nagy gyártók mellett bejutott az esélyes öt cég közé.
A Solaris Varsóban természetesen tiltakozott, de nem sok sikerrel. De ahogy mondani szokás csatát vesztettek ugyan, de háborút nem, s a Solarisnak beért az első gyümölcs: Szczecin, az északnyugat lengyelországi kikötőváros a Solarist választotta villamostenderének győzteséül. Holott a jármű még mindig nincs kész, leginkább csak látványterveken láthatóak, de milyeneken. Az egyik a kocsit a Nyugati pályaudvar előtt ábrázolja, lecserélve a vélhetőleg az eredeti képen szereplő Combinot egy piros-fehér, Szczecin 09 feliratú Tramino-ra. Utóbbi név a korábbi Gecko leváltására született, harmonizálva a cég más járműveinek hangzásvilágára (Trollino, Urbino).
A tender megnyerésében jelentős szerepe volt a a tender elbírálásakor a 85%-os súllyal szereplő árnak: a 6 darab, 32 méter hosszú járműért a Solaris mindössze 45,3 millió (2,94 milliárd forint) zlotyit kért, a konkurrens PESA ezzel szemben 57-et, melyet a város egyik képviselője úgy fogalmazott meg, a különbség majd' két villamosra lehet elegendő.
A hat kocsit 2010-ig gyártják le, a Solaris azonban további nagyszabású nagyszabású terveket dédelget. 2015-ig 50 darab Traminot szeretne gyártani és szállítani, kérdés, hogy lesz-e más lengyel város, aki meg meri kockáztatni a tulajdonképpen előzmény nélküli járműveket. Külföldről azt hiszem, egy ideig nem várhatunk megrendelést, még akkor sem, ha a Solaris név valóban jól cseng.
A járművekre a 8-as vonal meghosszabbításához kapcsolódóan van szükség, mely a későbbiekben a város gyorsvillamosává válik. A hosszabbítás része a hálózat teljes megújításának, melynek az összköltsége mintegy 700 millió zlotyi, felét természetesen EU forrásokból finanszírozva. A projekt - melyet már befogadott az Unió - Szczecin második legnagyobb projektje az ivóvízminőség javítását szolgáló beruházások után.
A kocsik Szczecin első alacsonypadlós szekcióval rendelkező kocsijai lesznek,a jelenlegi járműflotta a minden lengyel városban előforduló (részben modernizált) Konstalok mellett az elmúlt években Németországból beszerzett használt, mintegy 50 Tátrából (32 T6A2D, 21 KT4D), és pár darab GT6-osból áll.