A blog indulásának egyik első posztja a varsói villamostenderről szólt. Akkor úgy nézett ki, végső ajánlatot a Varsó által megrendelni kívánt 186 darab villamosra az Alstom, a Bombardier, a Siemens, a Stadler, és a PESA adhat. Időközben az AnsaldoBredának hiánypótlással, de sikerült elérnie, hogy ő is bekerülhessen ebbe az illusztris körbe. A tét nagy volt: 186 járműről szóló tender nem sokszor fordul elő még a mai, villamos-reneszánszként nevezhető években sem, így éles verseny volt valószínűsíthető. Érzékeltetésül: ekkora kocsiszámmal az összes budapesti Ganz csuklós lecserélhető lenne, úgy, hogy mellette még vagy három tucat új kocsi is érkezne.
A verseny mellett szólt még a presztizsérték is: a lengyel városok sorra írják ki a járműparkjuk lecseréléséről szóló tendereket, és egy nagy külföldi gyártó nagy szériával való megjelenése lehet jól mutatott volna.
Aztán nem így lett, a sötét ló, a PESA letarolta a többieket, végleg Lengyelország új, vezető villamosüzemévé emelve magát. A kiírásra ugyanis végül a következő árajánlatok érkeztek:
- Pesa 1227,6 millió zł nettó, 1497,6 millió zł bruttó
- Stadler 3052,2 millió zł nettó, 3723,7 millió zł bruttó
- Alstom 2348,2 millió zł nettó, 2864, 8 millió zł bruttó
- Ansaldo&Newag 342,2 millió euro nettó, 417,5 milló euro bruttó
Az Ansaldo ára, ha valaki átsiklana felette, euróban van megadva, nem zlotyiban, mint a többieké. Ez a jelenlegi árfolyam mellett mintegy 1918 millió zlotyival egyenértékű, ha a bruttó értéket tekintjük. Az Ansaldo ajánlata tehát a második helyre sorolható, de döbbenetes, mekkora szórás van az egyes ajánlatok között. És hogy hol a Siemens és a Bombardier? Nos, nekik nem volt ajánlatuk...
A PESA tehát nyert, s bár a szerződés még nincs aláírva, valószínűsíthető, hogy ez már nem lesz probléma, hisz a PESA - szemben a már a tender elején kizárt Solarissal - rendlekezik referenciával. Sőt, 2007 óta PESA járművek futnak Varsó utcáin is, egy 2005 megrendelésnek köszönhetően a Bydgoszcz-i cég 15 darab, 31,8 méter hosszú kocsit szállíthatott a lengyel fővárosnak. Érdekességképpen: akkor 6,2 millió zlotyiba került egy kocsi Varsónak, most több, mint 8-ba.
Pedig az új kocsik nem lesznek azonosak az előző garnitúrával: jó másfél méterrel rövidebbek lesznek, áttervezésre került a homlokfal, és az üléselrendezés is. A jelenleg futó kocsikban található 63 ülőhellyel szemben az újakban mindössze 40 lesz. Állítólag a helyi lakosok kérésére, akik 2+1 üléselrendezést túl szűknek találták.
A PESA-nak a kocsikat 2010 közepétől 2013 végéig kell leszállítani, nem kis részt összefüggésben a 2012-es foci Európa-bajnoksággal. Az új, alacsonypadlós kocsik a még meglévő 240 darab, 1959-69 között gyártott Konstal 13N-eket váltják ki elsősorban.
A PESA ezzel a rendeléssel sokszorosan túlteljesítette az eddigi referencianagyságát, ami mindössze 33 darab, 100%-ban alacsonypadlós kocsiból állt. A már említett varsói 15 járművön kívül Elbląg 6, Łódź 10, a gyárnak otthont adó Bydgoszcz pedig 2 kocsit rendelt.
(A felső képen egy meglévő PESA 120N, a középsőn az ajánlott jármű, az alsón egy Konstal 13N látható)