Helsinkiben Európa egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó villamostendere folyik jelenleg. A finn főváros 40 darab új alacsonypadlós járművet szeretne vásárolni, további 90 opcionális szállításával. Az új járgányok a 70-es években, a finn Valmet cég által gyártott villamosokat hivatotak pótolni, lecserélve részben a rengeteg problémával járó Variotram állományt is.
A tender két lépcsőben zajlik, a végső eredmény idén évvégén dől el. Az első forduló - aminek értékelése június végén zajlott le - meglepően magas számú pályázót hozott magával. Összesen kilenc gyártó jelentkezett, az Alstom, a Bombardier, a CAF, a Koncar, az ON'S Industry, a Siemens, a Skoda, a Trantech, és a Vossloh. Az Alstom később visszavonta az ajánlatát, így nyolcra csökkent a pályázók száma, melyből azok elemzése után öten jutottak a második körbe.
A listában két olyan cégnév is szerepel, mely kevéssé lehet ismerős a villamosokat ismerők körében is. Az ON's Industry egy belorusz hátterű, a Belkommunmas által gyártott villamosokat eladni próbáló cég, érdekeltségébe tartozik többek között az MTZ traktorgyár is, a Transtech pedig egy finn vasúti járműgyártó, mely a jelenlegi villamosok gyártója, a Valmet cég jogutódja egyben. (a linkekre kattintva meg lehet találni a két cég villamos elképzelését)
A második fordulóa bejutottak végül a következők lettek, számomra némi meglepődést okozva: Bombardier, CAF, Skoda, Transtech, Vossloh. Akár meglepetésre is sor kerülhet tehát, hisz a Bombardier (akinek igazán nem nagy a presztizse Helsinkiben a Variotram problémák miatt) mellett kisebb, regionális szintű, vagy tényleg kicsi cégek is nyerhetnek.
Némi meglepetésre nem jutott be az öt legjobb ajánlat közé a Koncar, pedig még tesztkocsit is küldött Helsinkibe - igaz azzal az utasok kevéssé voltak megelégedve.