PTinfo

PTinfo

Ezek még a Temzét is

2009. szeptember 25. - mestska

 Harry Beck. Azt hiszem, Magyarországon kevésssé ismert ez a név, holott elég fontos szerepet töltött be a tömegközlekedésben. Henry Charles Beck volt az atyja a londoni metrótérkép mai változatának, annak, amely a metróvonalakat földrajzilag pontos nyomvonalvezetés helyett sematikusan, mindössze 45 fokos raszterben felrajzolt szegmensekkel ábrázolja. Beck tehát úttörő volt a maga korában, 1931-ben rajzolt első térképe szakított a korabeli ábrázolásmódokkal, s a metróvonal pontos elhelyezkedése helyett az állomásokra, és az átszállási kapcsolatokra fókuszált.

A térképe 1933-ban jelent meg a londoni metróban, de olyan nagy sikerre tett szert a korábbi változatokkal szemben azonnal, hogy végleg kiszorította azokat. Beck az elkövetkező évtizedekben a metróhálózat hivatalos rajzolója lett, a z újabb, és újabb szakaszok épültével folyamatosan bővítette a térképet, utolsó, 1960-as rajza stílusában már nagyon hasonló a ma is használt variációkhoz.

(a londoni metróhálózat sematikus térképe olyan sikeres lett, hogy később számos más város importálta a világban valamilyen formában, Párizstól Szöulig)

Ma a Transport for London, a metró üzemeltetését is ellátó szervezet évente kétszer adja ki az újraszabott térképet, a sűrű kiadásnak a a folyamatosan megújuló, emiatt lezárásokkal tarkított hálózati változások az okai. A legutolsó változat most szeptemberben jelent meg, nem sokban különbözve a korábbi változatoktól, a vonalak ugyanúgy 45 fokos törésekkel mennek, ugyanolyan az egyszerű az egész, az új kiadás azonban óriási felháborodást keltett szerte Londonban.

Az új kiadásról szerkesztésekor ugyanis lehagyták a Temzét, mely 1926 óta különféle formákban folyamatosan szerepelt az összes kiadáson, Beck térképei óta hasonlóan 45 fokos törésekkel, mint a metróvonalak. Bár a térkép sematikus, földrajzi tájolása azért természetesen van, a keleten lévő állomás keleten, a nyugaton fekvő nyugaton van feltüntetve, a város (és a térkép) közepén pedig átfolyt a Temze, a hálózat térbeli pozicióját tovább rögzítve.

A Temzén túlmenően eltüntek a zónahatárok is a térképről, azaz az egyszeri látogató nem tudhatja, vajon épp mennyi pénz fog eltünni az elektronikus jegyéről. 

A válasz a kérdésre, hogy miért szedték le ezeket az információkat a térképről, az volt, hogy a térkép a hálózat bővülésével folyamatosan új információkkal gazdagodott, elveszítve az eredeti egyszerűségét. Visszajelzések igazolják állítólag, Londont kevéssé ismerő emberektől, hogy a térképet egyre nehezebb használni.  

A botrány mindenesetre kitört - még a főpolgármester is felszólalt az ügyben - a TfL pedig úgy tűnik, megadta magát. Az igéretek szerint az Old Father Thames ismét ott lesz a következő kiadáson, honlapjukról pedig már jelenleg is a Temzés változatot lehet letölteni.

(Akit érdekelne, hogy nézne ki a londoni metrótérkép földrajzilag helyesen, az kattintson ide)

Az első kép a hálózat egy részét mutatja még Temzével, a második Temze nélkül.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr251404812

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Módosul a Circle Line útvonala 2009.11.04. 11:14:53

December 13-ától módosul a londoni Circle Line útvonala. Megszűnik a körjárati jellege és ezentúl inkább egy saját farkába harapó kígyóra fog emlékeztetni a vonalvezetése.A másik végállomás az Edgware Road-nál lesz. A vonatok Hammersmith felől érkezve ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.09.25. 09:18:20

Nagyon zavaró, hogy nincs rajta a folyó, szerintem sokat segít a tájékozódásban. A zónahatárok eltüntetését sem értem, mert azért az alapján az egyszeri utas könnyen el tudta dönteni, hogy jó e oda az a jegy/bérlet, ami neki van vagy sem.

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.09.25. 11:09:31

Szuper a poszt, az utolsó linkelt térkép megdöbbentő! Van még mit fejlődnünk.

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.09.25. 12:38:14

Hogy én mennyivel hasznosabbnak és követhetőbbnek tartom a földrajz hű változatot, nem kifejezés!

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.09.25. 12:41:08

Megint a hülyékhez igazodik a világ.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.25. 12:45:54

@A Nép - Te vagy!:

azért, ha a kis A/5-ös formátumban adnák ki a földrajzilag helyes variációt, akkor elég olvashatatlan lenne. Párizsban pl. a kis sematikus metrótérkép mellett nagyon szuper minőségű földrajzilag helyes térkép is van (nagyobb méretű, értelemszerűen)

Alex3000 2009.09.25. 12:48:09

Nem lehet, hogy egy BKV vezető került oda véletlenül?

Kravver 2009.09.25. 12:51:31

Lehet, hogy a hülye férfiagy teszi, de nekem értelmesebb a földrajzilag pontos változat.

yafet 2009.09.25. 13:03:06

A mi metro-térképünkön egyelőre csak a Duna biztos!

gramercy 2009.09.25. 13:04:05

haha

hát ha más nem, a városok közti összehasonlítást megkönnyíti

GC (törölt) 2009.09.25. 13:04:33

Mikor ott jártam, nekem pofon egyszerűnek tűnt a metrótérkép, egyedül az átszállásoknál kavarodtunk el, de hát a kings cross-nál el is lehet tévedni.
Vicces a nem sematikus ábra, de ha az ember jobban belegondol, akkor nehezebben fér rá egy normál papírra úgy, hogy minden látsszon rendesen.

Aki szerintem nem tud eltájékozódni a sematikus ábrán, az meg is érdemli.

on the other hand 2009.09.25. 13:05:14

épp most voltam londonban, és mondhatom - bár elsőre nekem is hihetetlennek tűnik -, a sematikus verzió sokkal jobb az eligazodásban, főleg ha sokat akarsz utazni, átszállásokkal.

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.09.25. 13:19:04

@eloszto:

Igen ez eléggé kiderül a cikkből. Tünődök okon és okozaton.

Loop · http://www.autostat.hu/ujdonsagok 2009.09.25. 13:19:16

Szerintem nem az a lényeg hogy van-e temze vagy nincs. A lényeg, hogy odataláljak a-ból b-be. Ennyi a lényege egy metrotérképnek.

ergerberger 2009.09.25. 13:21:42

Ha nincs ott a folyó, nem tudhatják, hogy melyik állomás van a Lon-i, és melyik a Don-i oldalon!!!

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.09.25. 13:24:06

@mestska:

Igaz, de ha mondjuk létezne olyan véltozat amiről a legkülső néhány állomás hiányzik, már nem is térne el érzékelhetően. Volnának előnyei a tájékozódásban. Ha ráérek, kitalálom, hogy.

ergerberger 2009.09.25. 13:25:33

@Kravver: "Lehet, hogy a hülye férfiagy teszi, de nekem értelmesebb a földrajzilag pontos változat."

Jaja... ez így a pináknak való, akik nem képesek két utcányit elmenni maguktól. Legfeljebb a műkörmösig, ha az előző száz alkalommal odavitte őket egy férfi. Akkor már odatalálnak maguktól, mint a hazatérő birkák a faluban.

De szerintem a puncik még a legegyszerűbb térképen sem tudnak tájékozódni, szal felesleges...

histar007 2009.09.25. 13:28:00

Valószjnűleg nem véletlenül let népszerű az egész világon. A föld alatt marhára nem vágja senki, hogy az a kanyar most 30, 40, 50, akárhány fokos volt. A temze talán csak megszokásból kell, a zónahatár viszont kicsit furcsa hogy nincs.

v2peti 2009.09.25. 13:34:47

Nem a térképpel an gond, hanem a hálózattervezőkkel. Ugyanis a zöld (sötétzöld) vonal már önmagában is egy hálózat, azt legalább két vonalra fel kéne bontani, mert így miből tudja az ember, hogy az adott szerelvény honnan hová megy. Egy sima elágazás még elmegy egy vonalszámmal vagy névvel és kiegészítő jelzéssel, de itt már nem erről van szó. Szóval abban fognak eltévedni. Meg most már a zónahatárokkal is. :(

xstranger 2009.09.25. 13:40:17

@v2peti: a zoldon (district) ki van irva minden szerelvenyre es allomasra hogy hova megy az aktualis vonat es hova megy a kovetkezo.

v2peti 2009.09.25. 13:42:45

"Nem a térképpel van gond, hanem a hálózattervezőkkel." Megmagyarázom pontosabban:

Azaz: Nem a Temze hiányával kéne palástolni a túlbonyolított hálózatot. Hsnem értelmes hálózatot kéne csinálni! a gond, hanem a bonyolult hálózati struktúrával. Azaz nem kéne olyan bonyolult rendszert üzemeltetni, mint a zöld vonal, hanem csak 3 (+2) féle vonaltípusnak szabadna lennie a vonalon.

1. vonaljárat
2. körjárat (kétirányú)
3. elágazós vonal
Na a +2:
4. hurokjárat (egyirányú, kevés megállójú hurokkal)
5. két végén elágazó, két féle viszonylatos (A-B-C-D, és Q-B-C-S), ahol a B-C szakasz legalább olyan hosszú, mint az önálló szakaszok.

Más, bonyolultabb formátumok, mint az említett zöld vonal, vagy a Bukaresti hurok (magyarra fordítva: Astoria-Batyi-Déli-Erzsébet híd-Astoria-Keleti-Örs), azaz a hurok egyik végén nem lehet továbbutazni, csak a másikon, nem kívánatosak, mert csak jól összezavarják az utasokat.

5.

v2peti 2009.09.25. 13:44:37

@xstranger: Ez evidens, de külön figyelmet érdemel, hogy ha én egy középállomásra megyek, akkor bogozhatom ki a végállomás helyét is, hogy jóra szálljak fel. Figyelembe véve a tömeget, a rohanást ez nem túl szerencsés dolog. Miért nem tudták másik színnel jelölni a leginkább eltérő viszonylatát?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.09.25. 13:49:16

A sematikus térképpel szerintem az a probléma, hogy csak azok tájékozódnak rajta könnyen, akik vagy pontosan tudják a megálló nevét, ahová igyekeznek, vagy ismerik már a város valódi térképét is, és el tudják rajta helyezni az absztrahált hálózatot. Hiszen a látogató az útikönyvében, a boltban vehető, a szállodában kiosztott térképeken a város valódi térképét látja, egy teljesen ismeretlen helyről ő először ezzel az ábrázolással ismerkedhet meg. Nálunk szerencsére a metróállomásokon ott vannak a rendes térképek is, ami nagyon fontos alapszolgáltatás, mindig látok előtte egy-két gondterhelt embert. Lehetne még informatívabban is megcsinálni, de ez is elég jó.

xstranger 2009.09.25. 13:49:48

@v2peti: engemet meg a te otleted zavart ossze :)

sok helyen a kulonbozo szinu metrok is ugyanarrol a peronrol erkeznek, ott igyis-ugyis figyelni kell.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.09.25. 13:51:54

no most én nem tudom tényleg, hogy miért van, vagy hogy tényleg így van-e, vagy csak valamiféle illúzió, de én egész jól tájékozódom a föld alatt is, totál ismeretlen városokban, és zavar, ha az irányok és a méretarányok nem stimmelnek az efféle sematikus térképeken.

xstranger 2009.09.25. 13:52:05

@Androsz: van egy olyan gyanum hogy a sematikus terkepbol tobbet osztanak ki mint a rendesbol, es minden helymeghatarozas a legkozelebbi metromegallohoz kapcsolodik.

Egy teljes londoni varosterkep tokeletesen attekinthetetlen olyan piszkosul nagy. Egy turistanak nem mond semmit es tomegkozlekedes nelkul eselyed sincs lekuzdeni nehany tavolsagot, hiaba tudod hogy milyen iranyban van.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.25. 13:53:46

@Androsz:

Igen, de az útikönyvben megtalálja a legközelebbi metrómegállót, onnan kezdve pedig már lehet egyszerűbb számára a folytatás.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.25. 13:55:30

@Bukowszky:
pl. Barcelonában a térkép úgy van kiegészítve, hogy van egy külön térkép, ami a közbnső megállókat nem, csak az átszállási csomópontokat tünteti fel. Az egyes átszállási csomópontok között pedig szerepel az eljutási idő, azaz a kezdő utas így is megtervezheti az útvonalát, és az átszálláainak helyét a sematikus térképen.

jpmorgan 2009.09.25. 13:57:33

Jó lenne, ha a Budapesti metro olyan kiterjedt volna mint mondjuk a londoni a '30-as években. Jó, hogy a londoniak a metro térképen vitatkoznak, mi meg a BKV végkielégítéseken.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.09.25. 14:11:53

Xstranger, mestska, bizonnyal igazatok van, csak abban nem vagyok biztos, hogy a sematikus térkép JOBB, mint a földrajzi. Ugyanakkor nekem már sokszor volt jó az utóbbi, és biztos vagyok benne, hogy a sematikussal nem tudtam volna olyan otthonosan kirándulni Párizsban vagy Amszterdamban, mint ahogy az végül sikerült, kedvünk szerint választva ki érdekes célpontokat. Lehet, hogy megint az a végeredmény, hogy mindkettő jó, csak nem ugyanarra, emiatt mindkettő kell. Legalább legyenek elérhetőek.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.09.25. 14:25:28

@Androsz:
Nyílvánvalóan nem a sematikus térkép alapján jár-kel az ember a városban, mert azon a nem valós távolságok vannak. Így könnyen kerülhet olyan helyzetbe az ember, hogy ami ezen közelinek tűnik, az valójában messze van. De ahogyan más is írta már, egy idegen városban nem fogsz a metrón valós térkép alapján nézelődni, hogy melyik megálló érkezik. Sokkal egyszerűbb az ilyen kis térképeken megtekinteni. Aztán az utcán sétálva jöhet a rendes térkép.

Taxomükke (UK) 2009.09.25. 14:28:54

Végre egy érdekes és politikamentes téma!
De látom, a hivatásos beszólóművészek már ide is betették a patájukat...

fakof 2009.09.25. 14:48:54

nem szeretem londont.

Dennai 2009.09.25. 14:49:43

Gyakorlatilag nem hiszem hogy letezne olyan varosterkep, amelyen nincsenek feltuntetve a metroallomasok, tehat amikor elindul valahova az ember, megnezi a megallo nevet, es a metroban a sematikus abran sokkal konnyebben megtalalja.

Erdekes lenne kiprobalni a valosterkeppel, mit csinalnanak a Metropolitan nyugati agaval...

A foldrajzilag helyes maximum az 1-2 zonaban lenne ertelme hasznalni, de akkor meg minek csinalnanak ket fele tipust?

A legjobb a londoni metroban, hogy minden megalloban van kirakva elvihetos terkep a kornyekrol!!!

Megint mas hogy a buszmegallokban kornyekek vannak, es egy egy megalloban a kornyeken kozlekedo osszes busz fel van tuntettve a spagetirajzterkepen, ezen is nagyon konnyu eligazodni! (ott, azokon csak a terelesek alkalmaval bonyolodik a helyzet...)

Szolnoki 2009.09.25. 14:51:41

Érdekes, épp a sematikus térképekről írom a szakdolgozatomat

adat 2009.09.25. 15:15:24

a legjobb london metroterkep turistaknak bit.ly/4enKx3

csendesbob 2009.09.25. 15:35:06

nem értem a post címét, mi az, hogy ezek még ezt is?
ami ott kint van, annak a negyede is csak eltúlzott álom számunkra, Budapest egy nagy adag tahóság Londonhoz képest (is)

moli 2009.09.25. 15:45:49

foldrajzi +1
biztos azert, mert altalaban pontosan tudom, hogy hol vagyok, ha a bokorbol kiugrana egy nyul foldgombbel (google earthtel) a kezeben, hogy mutassam meg a poziciom, menne.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.09.25. 16:02:47

@adat: ez jó :) De egyben szánalmas is, hogy Londonban csak az efféle humoros térképen van három metróvonal...

petyag 2009.09.25. 16:08:11

@Szolnoki: Én is pont ebből írtam! :)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.09.25. 16:51:56

Nekem is a földrajzilag pontos jön be, a sematikus vackoktól a falra mászok :D Mondjuk lehet valami ebben a pasiagy dologban. Valahol olvastam, hogy a pasik agyában térkép van, tudják mi merre. A csajok meg bal-jobb-jobb-jobb-bal-egyenes-jobb-bal, és odataláltak. :) Ha meg kell jegyezni, lehet, hogy egyszerűbb a sematikus, de ha Londonban lennék valahol, és el akarnék jutni a város másik felébe, tuti inkább a valós térképet választanám.

Puncskocka 2009.09.25. 18:06:58

még jó, hogy nálunk nincs annyi metró... :D
lemaradna a Duna, mekkora tragédia lenne :D:D:D

lordart 2009.09.26. 07:31:13

Bizonyára jó lehet egy olyan országban élni, ahol ilyen és ehhez hasonló gondok a legnagyobbak...

spag · http://railzone.nl 2009.09.28. 09:12:24

@Androsz: Amszterdamban az a vicces, hogy mivel nagyrészt feltöltésekből (Polderekből) áll a város széle, és nyílegyenes utcákat építettek, ha megnézed, a sematikus térkép ( www.amsterdam.info/transport/metro/ ) alig tér el a földrajzilag helyestől. Egyébként turistának erre nem nagyon van szüksége.

spag · http://railzone.nl 2009.09.28. 09:26:17

A kérdés másik oldala, hogy tényleg zsúfolt lett a térkép:
privatewww.essex.ac.uk/~mjr/underground/information_pollution/ip.html
de én nem tudom, hogy ennek a papernek van-e köze a módosításokhoz. A Temze ellen nem beszél, de pl. a kerekesszékes jelek a rászorulóknak nem segítenek (külön guide kell nekik), mást meg zavar.

Nagyszerű magyar diplomamunka a sematikus térképekről, legvégén néhány budapesti ujjgyakorlat:
lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/szakdolg/gereb/gereb.pdf

video Beckről és a térképéről:
infosthetics.com/archives/2008/11/the_london_underground_map_tv_documentary.html
például kiemeli, mivel a térkép zsugorítja a külvárosi távolságokat, az ott élők inkább érezhették magukat londoniaknak és előbb eszükbe jut beutazni a városba, mint egy földrajzilag helyes térképről.

a számtalan poén térképet az állomások átnevezéséről németre, szlengre vagy zenészekre most kihagynám..

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.29. 00:44:36

Milyen egyszerű, mégis milyen bonyolult egy ilyet kitalálni... Az utolsó (valós) hálózati link elég durva...
süti beállítások módosítása