Harry Beck. Azt hiszem, Magyarországon kevésssé ismert ez a név, holott elég fontos szerepet töltött be a tömegközlekedésben. Henry Charles Beck volt az atyja a londoni metrótérkép mai változatának, annak, amely a metróvonalakat földrajzilag pontos nyomvonalvezetés helyett sematikusan, mindössze 45 fokos raszterben felrajzolt szegmensekkel ábrázolja. Beck tehát úttörő volt a maga korában, 1931-ben rajzolt első térképe szakított a korabeli ábrázolásmódokkal, s a metróvonal pontos elhelyezkedése helyett az állomásokra, és az átszállási kapcsolatokra fókuszált.
A térképe 1933-ban jelent meg a londoni metróban, de olyan nagy sikerre tett szert a korábbi változatokkal szemben azonnal, hogy végleg kiszorította azokat. Beck az elkövetkező évtizedekben a metróhálózat hivatalos rajzolója lett, a z újabb, és újabb szakaszok épültével folyamatosan bővítette a térképet, utolsó, 1960-as rajza stílusában már nagyon hasonló a ma is használt variációkhoz.
(a londoni metróhálózat sematikus térképe olyan sikeres lett, hogy később számos más város importálta a világban valamilyen formában, Párizstól Szöulig)
Ma a Transport for London, a metró üzemeltetését is ellátó szervezet évente kétszer adja ki az újraszabott térképet, a sűrű kiadásnak a a folyamatosan megújuló, emiatt lezárásokkal tarkított hálózati változások az okai. A legutolsó változat most szeptemberben jelent meg, nem sokban különbözve a korábbi változatoktól, a vonalak ugyanúgy 45 fokos törésekkel mennek, ugyanolyan az egyszerű az egész, az új kiadás azonban óriási felháborodást keltett szerte Londonban.
Az új kiadásról szerkesztésekor ugyanis lehagyták a Temzét, mely 1926 óta különféle formákban folyamatosan szerepelt az összes kiadáson, Beck térképei óta hasonlóan 45 fokos törésekkel, mint a metróvonalak. Bár a térkép sematikus, földrajzi tájolása azért természetesen van, a keleten lévő állomás keleten, a nyugaton fekvő nyugaton van feltüntetve, a város (és a térkép) közepén pedig átfolyt a Temze, a hálózat térbeli pozicióját tovább rögzítve.
A Temzén túlmenően eltüntek a zónahatárok is a térképről, azaz az egyszeri látogató nem tudhatja, vajon épp mennyi pénz fog eltünni az elektronikus jegyéről.
A válasz a kérdésre, hogy miért szedték le ezeket az információkat a térképről, az volt, hogy a térkép a hálózat bővülésével folyamatosan új információkkal gazdagodott, elveszítve az eredeti egyszerűségét. Visszajelzések igazolják állítólag, Londont kevéssé ismerő emberektől, hogy a térképet egyre nehezebb használni.
A botrány mindenesetre kitört - még a főpolgármester is felszólalt az ügyben - a TfL pedig úgy tűnik, megadta magát. Az igéretek szerint az Old Father Thames ismét ott lesz a következő kiadáson, honlapjukról pedig már jelenleg is a Temzés változatot lehet letölteni.
(Akit érdekelne, hogy nézne ki a londoni metrótérkép földrajzilag helyesen, az kattintson ide)
Az első kép a hálózat egy részét mutatja még Temzével, a második Temze nélkül.