PTinfo

PTinfo

Nem kellett a szomszéd

2009. november 06. - mestska

Míg nálunk húzódnak a villamostenderek, addig a korábban itt is szóbakerült belgrádi villamostendert sikeresen lezárták. A szerződés megkötésével az elkövetkező években 30 új, százszázalékban alacsonypadlós villamos fog érkezni. A kocsikat a CAF gyártja, melynek a nyilatkozatai alapján határozottan megcélozta a kelet-európai piacot, s bár például Miskolcon is felmerült a neve, a térségben mégis Belgrád lett az első, ahova baszk-spanyol villamosok érkezhetnek.

A CAF amúgy láthatóan presszionálja a közúti vasúti ágának a felfuttatását, a hazai piac (ahol a két legnagyobb városban, Madridban, és Barcelonában Alstomok futnak...) mellett sikeresen adott el villamosokat Edinburgh-be, több török városba, és Houstonba is. Igyekszik tehát a fellelhető, más gyártók által le nem fedett piacokra belépni.

Belgrádban a méternyomtávú villamosok vásárlását az EIB is támogatta 20 millió euróval, a 81 millió eurós összvételár fennmaradó hányadát a város finanszírozza. Az első kocsi két év múlva érkezhet meg, az utolsónak pedig 1035 nap múlva kell befutnia. A sok érdeklődőt, ám annál kevesebb tényleges pályázót vonzó tender egyik érdekessége, hogy a CAF mellett érvényes pályázatot beadó Koncar kocsik valamennyire olcsóbbak voltak, a műszaki paraméterek azonban végül a spanyolok győzelmét eredményezték. Az egyirányú kocsik egyenként 33 méter hosszúak, és 2,3 méter szélesek lesznek, kapacitásuk 242 fő. 

Belgrád a villamosok vásárlásán túl további fejlesztéseket is tervez az elkövetkezőkben, járműfronton például 83 új trolibusz vásárlását, és 200 autóbusz légkondicionálóval való felszerelését.

Az első fotó egy bilbaoi CAF-ot (a fotót készítette: Ian Boyle), a második pedig egy zágrábi Koncart ábrázol. (a fotót készítette: Kelemen Zsolt)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr961503498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.11.05. 21:59:34

Huhh, Zágráb belehúz, azannya!

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.11.05. 22:00:26

Ezer bocsánat a Zágrábért...Belgrád lenne a helyes változat...

szimplán csak Geri 2009.11.06. 11:40:05

Ha jól számolom , eléggé túllépték a tervezett 2millio euró kocsinkénti összeget. Lehet én számoltam rosszul , de egy villamos 742,5 millió forintra jön ki , ami 2,72 millió kocsinként.

szimplán csak Geri 2009.11.06. 11:44:34

És ez az összeg elég rossz hír a Miskolci és Debreceni villamostendernek. Mondjuk nem is értem , hogy a két város hogyan gondolta a 600milliós kocsinkénti árat , olyan paraméterek mellett amiket akarnak.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.06. 11:52:05

@szimplán csak Geri:

2,04 millió euró a kocsi ára, a többi szervízelés, és hasonlók.

jazzcool 2009.11.06. 17:33:51

elképzelem, ahogy ezek a CAF-villamosok közlekednének a lepusztult környezetű Miskolcon. Nemcsak modern villamosokat kellene venniük, hanem teljes városrehabilitációra is szükség lenne. a kettő együtt érne valamit, vagy inkább sokat.

jazzcool 2009.11.06. 17:56:38

(kieg az előző hsz-hez: épp most olvastam, hogy városrehabilitációra 5,5 mrd-ot nyert Miskolc. ez jó hír.) most már jöhetnének a CAF-ok:-)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.11.06. 19:17:59

szóval a műszaki tartalom miatt nyert a caf. aha. valószínűleg a koncarok horvát származása nem volt hátrány :)

taksony11 2009.11.06. 20:20:04

@mestska: a gyártó oldalán 70 millió € a teljes összeg, ebből 2,33m €-s darabár

www.caf.net/ingles/prensa/noticia.php?id=1079

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.06. 20:49:47

@taksony11:

vélhetően eltérőek a különböző számítások. A 81 millió eurós árat mindne szerb forrás megerősíti, a polgármester nyilatkozata alapján 2,1 millió a villamos ebből (és nem 2,04 ahogy elírtam fentebb), ehhez jön még a szervízelés, a járművezetők oktatása, a szállítás, stb.
A Caf valószínűleg nem számolta bele mondjuk a vezetők oktatását, vagy hasonló, hisz az járulékos költség.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.06. 20:50:38

@jazzcool:

5,5 milliárdból nagyon kevés dolog jön ki.

jazzcool 2009.11.06. 21:17:03

@mestska: ez igaz, de legalább a sétálóutcában rendbehozhatnák az épületek homlokzatát. nem magas épületekről lévén szó -és ha nem lopnak el belőle túl sokat - akkor kb 80-100 ház külső képét hozhatnák rendbe.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.07. 14:35:18

@jazzcool:

és tekinthetjük-e a városrehabilitációnak azt, hogy újrafestjük a házakat, érdemi tartalmi változtatások nélkül?

szimplán csak Geri 2009.11.08. 01:47:37

4,4 milliárdot nyertek , a többit a város teszi hozzá. Ebben új utak építése, a szinva belvárosi részének újra felszínre hozatala és mellette sétány építése, a Szent István tér felújítása, Erzsébet tér felújítása és hasonlóak vannak.Szóval nem házfelújítások. De az utobbi 2-3 évben szerencsére elég sok ház újúlt meg.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.08. 09:49:41

@szimplán csak Geri:

ez a városközpont-rehabilitációs program keretében történik akkor, ugye?

szimplán csak Geri 2009.11.08. 11:48:41

Igen!Miskolc Szíve a fantázia neve.

Ndre 2012.01.10. 22:53:45

Szívesen olvasnék Edinburgh új villamosáról. Egyik kedvenc városom, és villamos is lesz benne.
süti beállítások módosítása