Genf: A svájciak szeretik a Stadlert, és szeretik annak Tango márkanevű termékét, úgy tűnik. Bázel után Genfben is megjelennek ugyanis az említett villamosok, miután az amúgy svájci cégtől 154 millió frank értékben 32 kocsit rendelt a város. Az ajánlat részeként további két részletben opcióként további 14, illetve 10 villamos is megrendelhető. A kétirányú, 44 méter hosszú, 2,3 méter széles kocsik 2011-14 között érkeznek meg.
Panamaváros: Nemrég írtam Caracas kapcsán: sorra adják majd át a metrókat Közép-, és főleg Dél-Amerikában. Itt az élő példa rá, bár kétséges mi valósul meg belőle. Panama fővárosában ugyanis 14 kilométer hosszú, 16 megállós vonalat szeretnének építeni, mintegy 1-1,5 milliárd dolláros költségből. Az átadást 2013 utolsó napjára tervezik, amit szerintem nem fognak tudni tartani. A lebonyolítás üteme mindesetre gyors: a január 19-én tartott ajánlati megbeszélések után az előkvalifikáció február 8-án lezárul, az eredményeket február 18-ra igérik. A kiválasztott konzorciumok május 25-ig tehetnek ajánlatot a tervezésre, és kivitelezésre, a győztessel pedig a nyáron már szerződést is kötnének.
Perugia: A tavalyelőtt megnyitott, Minimetronak csúfolt izé (people mover) az előrebecsültnél kevesebb utast szállított első évében az előrejelzettnél. A napi utasszám 9-10 ezer között mozgott, szemben a predesztinált 12 ezerrel, holott az izé kedvéért a buszhálózat is át lett szervezve.
Potenza: a dél-olasz tartományi székhelyen újabb mozgólépcső-mozgójárda-lift rendszert adtak át, ezzel az ilyen jellegű városi létesítmények hossza 1,1 kilométerre növekedett, ezzel állítólag Tokió után a másodikok. Az új Santa Lucia névre hallgató rendszer az eddigi leghosszabb, 600 méter hosszú, (google maps) benne két mozgólépcsővel, egy 80, és egy 50 méteres szintkülönbséget áthidalóval. Nem teljesen tiszta viszont számomra, hogy a többi részen - leszámítva a mozgássérültek számára épült lifteket - hogyan bonyolódik a közlekedés. Merthogy a legújabb, idén megnyíló városi gyalogos folyosón a prosiban található kép egy szimpla folyosót ábrázol, bármiféle technikai segítség nélkül. És gyanús a 600 méterre megadott 15 perces menetidő is. Amúgy 16,5 millió euróba került.
Rouen: A francia város vezetése úgy döntött, lecseréli 15 évvel ezelőtt beszerzett villamosparkját, és új járműveket szerez be a megnövekedett utazási igények miatt. Az eddigi TFS kocsikat az Alstom új Citadisaira váltják le, mely a kiírt járműbeszerzési tenderen a legjobb ajánlatot adta. A 27 darab, egyenként 42 méter hosszú kocsik szélessége 2,4 méter lesz, a beszerzési ár 90 millió euró volt összesen. Az új járművek együttesen 60%-al nagyobb kapacitást biztosítanak a jelenlegi flottáénál. A várhatóan eladásra kerülő roueni kocsik megvásárlása itt is felmerült korábban.
Szczecin: Elvileg ugyan eldőltnek látszik, hogy a PESA szállíthat Szczecinbe, a legkisebb darabszámú, ám leginkább elhúzódó lengyel villamostenderben, az FPS és az időközben Poznanban véglegesen nyertesnek kikiáltott Solaris magasabb fórumokon is megtámadja a döntést.
Vancouver: A korábban részletesebben bemutatott vancouveri Olympic Line,1,8 kilométer hosszú, demonstrációs villamosvonalat január 22-én megnyitották. A brüsszelből kölcsönzött Flexitykkel lebonyolított üzem a téli olimpia alatt - majd egészen március 21-ig ingyenesen szállítja az érdeklődő utasokat.
Fotók forrása: Stadler, stlurbanworkshop.com, potenza.it, Susan Gittins