Az előző évben Los Angeles, és Göteborg is úgy döntött, hogy lehívja opcióját a korábban megvalósult villamosbeszerzésből. A közös pont a két város között - és az ok, hogy egy poszban szerepelnek - a meglévő villamosflottát leszállító AnsaldoBreda, és a hozzá kapcsolódó műszaki, szállítási, üzemeltetési problémák. A két város villamoshálózatának rendszere, kialakítása természetesen eltérő, ahogy a járművek is, mégis, a problémák hajaznak egymásra.
Göteborg - amúgy Skandinávia legnagyobb villamosüzeme - az M32 jelű kocsikból negyven darab leszállítására kötött szerződést 2001-ben az Ansaldoval. Bár az eredeti elképzelések alapján a kocsikat 2005-ig le kellett volna szállítani, erre mindössze négy évvel később, 2009-ben került sor.
Az időközben leszállított kocsikkal sem volt minden rendben, az elektronikai berendezések zajosak, kerékhibák miatt egyes kocsikban szerkezeti repedések, beázások, és korróziós hibák is jelentkeztek, s erre vezethető vissza a járművek pályarongálása is. A járművön mind a vezetőfülkében, mind az utastér hátsófelében komfortproblémák (légkondicionálás, rezgés, ergonómia) adódtak a jármű kialakítása miatt. További gondokat okozott az ajtók sebessége.
Rendszeresen problémát okoz a járművek rendelkezésre állása is, 2008 szeptemberében, és októberében az akkor rendelkezésre állomány mindössze fele volt működőképes, de pl. tavaly februárban volt olyan nap az Tramways & Urban Transit szerint, amikor az összes kocsit visszahívták a szervízbe.
Egy kontinenssel arrébb, Los Angelesben ugyanekkor szintén küszködtek az Ansaldo által leszállított kocsikkal: a késés is itt is meghatározó. Az eredetileg 2004-ben rendelt 50 kocsi a mai napig nem érkezett meg a városba, bár már ennek meg kellett volna történnie. További problémát okozott, hogy a leszállított járművek 6000 fonttal, azaz 3 tonnával nehezebbek voltak az előírtnál. A nehéz kocsik emiatt nem képesek a teljes hálózaton közelekedni, áramfogyasztásuk pedig magasabb a vártnál.
Adott volt tehát a két, korábban Ansaldo kocsikat rendelő város, mely 2009-ben a régebbi évjáratú kocsik leváltása, illetve a hálózat bővülése okán gondolkodóba estek a meglévő villamos-beszerzési szerződések opcióinak lehívásáról. Göteborgban az opció 25, Los Angelesben két ötvenes részletben 100 járműre vonatkozott.
Eleinte úgy tűnt, az Ansaldo minden műszaki, minden csúszási probléma ellenére befutó lesz mindkét városban. Hogy Göteborgban mit igért a városnak, új, jobb, javított villamosokon kívül, azt nem tudom. Annyi bizonyos, hogy Los Angelesben az Ansaldo megpróbálkozott a világszerte sok cég által használt módszerrel, és több száz új munkahelyet igért a városnak az ott kiépítendő új Ansaldo gyár kapcsán. Bár nem Los Angeles volt az első város, ahol az olasz cég ezt megtette, úgy tűnt a magas munkanélküliséggel küszködő városvezetést megnyerte ezzel. Szeptemberben már biztosnak látszott a megállapodás, hogy aztán október végén elússzon. A háttérben állítólag az Ansaldo elfogadhatatlan kérései voltak a kötbérre, azaz a a késedelmes szállításra vonatkozóan.
Los Angelesben tehát nem sikerült megragadnia az Ansaldonak, új tender kiírása várható, ugyanakkor Göteborgba minden negatívum ellenére újabb 25 villamos leszállításáról sikerült szerződést kötni, összesen 61 millió euró értékben. Hozzátenném, hogy ez az összeg több, mint kétszerese az eredetileg megállapított értéknek.
Ha kicsit utánanéz az ember, azt látja, hogy az Ansaldo elmúlt évekbeli történetében a fenti esetek nem egyedülállóak, számos helyen történ csúszás a járművek leszállításakor, és számtalan a műszaki probléma is.
Boston 1995-ben rendelt meg 100 db. alacsonypadlós villamost, melyből az elsőt 1999-ben szállítottak le. A szállítás 2008-ig elhúzódott, közben 2004-ben fel is függesztették a rengeteg hiba miatt. A rengeteg kisiklásos eset miatt az MBTA kénytelen volt egyes pályaszakaszokat átépíteni.
A Nancyben megnyílt nyomvezetéses trolibusz mellett a 121-es vonalon a mai napig létezik a trolibusz felsővezeték. Mégis, itt csak dízelbuszok közlekednek. Nancy 1999-ben 7 db. duóbuszt vásárolt az AnsaldoBredától, ezek azonban sosem kerültek üzembe. A 7 kocsi kb. 200 km üzem után félre lett állítva (2003). A legutolsó hírek szerint egy kivétellel a hét kocsit visszaszállították a gyártónak.
A Birminghamben 1999-ben megnyílt Midland Metrora leszállított 16 darab T69-essel is problémái voltak az üzemeltetőnek, a szokásos szállítási késésen felül. A helyzet mára rendeződött, úgy tűnik, pár évvel ezelőtt azonban komolyan felmerült a kocsik eladása, és a teljes flotta lecserélése.
Oslo 1995-ben rendelt meg 32 darab SL95 típusú villamost, a szállítás a rengeteg technikai hiba miatt az eredetileg tervezett 1998-as szállítási határidő helyett 2004-ben valósult meg teljesen, az utolsó kocsi 2005 januárjában állt forgalomba. A jármű döbbenetesen nagy, 64 tonnás üres tömeggel rendelkezik, a klímaberendezés önmagában 10 tonna tömegű. Los Angeleshez hasonlóan a kocsik itt sem képesek a hálózat egészét használni ennek, és a szükségesnél nagyobb minimális fordulási sugárnak köszönhetően. Már a szállítás ideje alatt korróziós problémák jelentkeztek a kocsikon, s itt is előjött Göteborghoz hasonlóan, hogy nagyon zajos a járművek futása.
Hogy hazai példa is legyen: a budapesti ICs-k korszerűsítése szintén elhúzódott, 1996-ban kezdődött meg, de a 30 villamos elkészülte 1999-ig tartott. A konstrukció nem vált be, a 30 villamosból 6 db. tartósan le volt állítva, alkatrészjavítás miatt. Az alkatrészek javítása, leszállítása nem csak nálunk, hanem máshol is problémot okozott, járműkannibalizmusról több fentebb felsorolt városban olvasni.
A Dán vasutak 83 IC4 szerelvényt rendelt 2003-ban az Ansaldotól, a szállításnak 2006-ban kellett volna befejeződni. 2009-ben a dánok ultimátumot adtak az olaszoknak: ha nem sikerül tavaly májusig leszállítani 14 motorvonatot, felbontják a szerződést. Ezt végül meglepetése megoldotta az Ansaldo, s folytatódhatott a szállítás, mostmár 2012-es határidővel. Igaz, pénzügyileg nem járt jól az olasz cég: az időközben a németektől bérelt, az olasz motorvonatok hűlt helyére beállított szerelvények bérleti díját is ki kell fizetnie.
Más gyártóknál előfordulnak problémák (gondoljunk csak a Bombardier kocsikra Helsinkiben, vagy épp a Combinokra), de mégis, az, hogy ennyi helyen, ilyen hosszú ideig jelentkeznek problémák a különböző járműtípusokon, abban mintha kiemelkedne az Ansaldo. Persze ott van a koppenhágai metró, amely többszörös díjnyertes, és amelynek az üzemeltetését épp most nyerte el újra az Ansaldo csoport.
S amiért érdekes lehet ez nekünk is: a legújabb debreceni tenderen (és a legutolsó miskolcin is) az Ansaldo is indult, és tippem alapján a Koncar után a második legalacsonyabb árajánlatot adta. Ha esetleg nyer, elképzelhető, hogy nálunk is hasonló problémák következnek be, nem lehet megjósolni. Nem tudom, hogy ezt merjük-e, és van-e elég pénzünk és időnk felvállalni.
fotók: www.bussmicke.se, Robert McConnell, funini.com