PTinfo

PTinfo

Ötven évet lép előre az időben Szeged

2010. szeptember 08. - mestska

A címben szereplő mondatot nem én találtam ki, egy szegedi szájából hangzott el a Széchenyi téren kiállított leendő szegedi villamos gusztálása közben. Nem hangzik rosszul,  ugye? Szánt szándékkal figyeltem, hogy vajon mi a véleménye a helyieknek, miket mondanak egymásnak a leendő új villamosukról. A többség pozitív volt, de mint mindenhol, fanyalgók itt is akadtak. 

Különbözik a két vége

A villamos egyenesen Bydgoszczból, a PESA gyárából érkezett Szegedre, ahol szeptember 12-ig tekinthetik meg az érdeklődők, milyen is lesz a város új villamosa. Szeged kilenc darab új villamost rendelt a lengyel PESA gyártól, a város elektromos közlekedés fejlesztési programja keretében. A most látható példány még nem lesz a szegedieké, ide véglegesen csak 2011 őszén érkezik meg majd az első, jelenleg Csárdás néven futó tuja. A kiállított kocsi Varsóba kerül miután visszatér Lengyelországba, az ottani 186 darabos rendelés nyolcadik darabajaként. Nem csoda tehát, hogy a feliratok, az utastájékoztatás, a fedélzeti jegyautomata mind-mind Varsóhoz kapcsolódott.

Irány Zsoliborz

A szegedi villamosok nagyon hasonlóak lesznek a most megtekinthető varsói járműhöz, bár apróbb változtatások azért akadnak majd valószínűleg az eltérő színvilágon kívül is. 

Ami azonban fontos, és nem változik: a villamos 100%-ban alacsonypadlós lesz, megspórolva a lépcsőzést tehát mindenkinek belépésnél. Ezzel Szeged a budapesti Combinok után másodikként lehet büszke tulajdonosa ilyen mutatókkal rendelkező járgánynak.

A kocsi hátulja

Persze mindenki felteszi a kérdést: miben különbözik a Combinotól, mit lát az utas, ha beszáll? Először is azt, hogy rövidebb a villamos :) A Szegedre érkező kocsik  alig több mint 30 méteresek lesznek (egészen pontosan 30120 mm), szemben a Siemensek 54 méterével. De ez nem csoda: kisebb város, kisebb utasforgalom rövidebb villamos. 

A két szék közötti részen nem férnek el a nagylábúak - nem véletlen a kifordítás

Az utastér belsejében is változik a kép: sehol nem látni a Combinoban megszokott (amúgy számomra személyes kedvenc) magasított üléseket. Cserében az utastérbe itt is benyúló kerekek felett az ülések a közlekedőfolyosó felé be vannak fordítva, maga a korridor pedig enyhe rámpákkal emelkedik a kocsiszekrény alatt elhelyezkedő műszaki berendezések felé. (itt személy szerint azt tapasztaltam, hogy két 40+ méretű láb nem igazán fér el a két ülés közti helyen, a kifordításra mindenképp szükség volt. Szerencsére a folyosó elég széles ahhoz, hogy ez a villamos átjárhatóságát csak kismértékben akadályozza)

Az emeleti rész

Az elhangzottak alapján a szegedi villamosok egyik újítása a varsóiakhoz képest épp a lábhelyre vonatkozik. A villamos azon szakaszán, ahol az ülések egymás mögött, libasorban helyezkednek el, az ablak irányából a székek alá ferdén benyúlik egy takarólemez, csökkentve a láb elhelyezésére rendelkezésre álló helyet. A szegedi kocsikon ez változni fog, a ferde takarólemez kialakítása megváltozik.

Utolsó sorok, a sarokból nehezen lehet kijönni.

A villamosban összesen egyébként 42 ülőhely lesz, az állóhelyek számát pedig 168 főben (5 fő/m2) határozták meg. A bőséges férőhely az egyirányú kialakításnak is köszönhető: a többi városunkkal szemben Szegeden az egyirányú közlekedésre álltak át, azaz a villamosnak csak az egyik oldalán van ajtó, és természetesen vezetőállás is csak az egyik végen van. Így lesz ez az új PESA-knál is, emiatt a kocsi elölről és hátulról eltérően fog kinézni.

Lechner-Pártos-PESA

Összességében nagyon pozitív volt a benyomásom az új kocsiról, akit érdekel, egy szegedi kirándulás keretében mindenképp nézze meg az elkövetkező napokban :)

És hogy mit mondtak még a helyiek? Hogy hosszú. Hogy klassz. Hogy kamera van benne. Próbálgatták az üléseket, rohangáltak a gyerekek, ahogy ez lenni szokott. Volt aki szerint levegőtlen lesz a villamos, de ezt egy kicsit fura volt hallani az összes ajtó (amiből egyébként négy kétszárnyú, és két egyszárnyú van) nyitva tartása mellett. A legjobb azonban a következő mondat volt:

"A pestieknek is ezekkel kéne lepaktálni".

És szerintetek?

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr172278674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.09.08. 09:01:31

Tetszetős a belső kialakítása a járműnek. Arra azért kíváncsi leszek, hogy a befordított ülések a mindennapi használat során hogyan fognak beválni.
A csukló körüli tér tágas, ami pozitívum.
A nyitható ablakok nagynak tűnnek. Lesz benne légkondi?
Az utolsó kép klassz lett. 10 pontos. :)

jack o'neill 2010.09.08. 11:32:38

Egész pofásnak tűnik. Mind kívül, mind belül.
Gondolom az szegedi tujákon nem lesz ilyen high-tech cucc, mint az LCD kijelző, vagy a kamera, tükör helyett.

Budapesten az egyszárnyú első ajtó miatt - ismerve a budapesti utazóközönség szellemi képességeit - gondok lennének. (Móricz Zs. Körtéren gyakran: mindenki az első ajtónál áll, majd a sofőr beszól: "Van még 4 ajtó!")

@Fricy: Ha lesz benne klíma, ha nem, a nagy nyítható ablak mindenkép pozitívum. Lehet nem akarnak úgy járni, mint a BKV. Ha teszem azt a klíma rossz, vagy olyan az idő, hogy a klíma már/még felesleges, a nagy ablak nagyon jól jöhet.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.08. 12:46:01

@jack o'neill:

"Gondolom az szegedi tujákon nem lesz ilyen high-tech cucc, mint az LCD kijelző, vagy a kamera, tükör helyett."

kamera biztos lesz tükör helyett.

"Ha lesz benne klíma"

lesz benne. egyébként volt valaki aki mondta is ezt, hogy "legalább van benne légkondi, nem úgy mint a combinoban :)"

makesz1989 2010.09.08. 16:56:04

Itt is szegény combinokat szólják le..:( Pedig nagyon is jó villamosok. Hibátlanul viselik el minden nap ezt a hatalmas tömeget, mostmár van légkondi, automata visszazáródás, én nagyon szeretem őket :) Ami a BKV sztrájk idején volt azon a pár darabon..Hát sztem 500helyett minimum 700an voltak rajta..csoda h nem roppantak össze..

Egyébként h a témához is hozzászóljak határozottan tetszik a Pesa villamos Pestre is, de ha tödd combinot vesznek én azt sem bánom :)

makesz1989 2010.09.08. 16:57:30

@makesz1989: Utolsó mondatom javítva: Egyébként h a témához is hozzászóljak határozottan tetszik a Pesa villamosa, Pestre is jóhetnének, de ha több combinot vesznek én azt sem bánom :)

hegylako01 2010.09.08. 18:13:19

Nekem tetszik. Az ülés elrendezést lehet lehetne javítani.
Belül is be lesz kamerázva?

hegylako01 2010.09.08. 18:24:08

@hegylako01: elírtam... * Az ülés elrendezésen azért lehetne javítani.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.08. 20:09:06

@makesz1989:

nem szólta le senki a Combinot, igen szuper villamosok azok. Ugyanakkor tény, hogy a légkondi kihagyása kapitális baki volt a cégvezetés részéről.

hegylako01 2010.09.08. 20:22:41

@mestska: Kíváncsi vagyok a szegediek is így rendelték e és tud róla az ombudsman. Aki ugye nem engedte a bkv bekamerázást. Illetve ajánlást fogalmazott meg ellene.
Nagyon nagy piros pont lenne, ha lenne majd belső kamera a járművön.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.09.09. 20:16:12

Tetszik nekem is (de nekem kb minden új és a régiek 90%a is tetszik O: ) )

De azon mondjuk továbbra is ki vagyok akadva, hogy ez a három, sőt, akár négy város Budapesttel együtt, mi a lópikuláért nem tudta összedobni a terveket és a malacperselyt és miért nem tudtak egy gyártól olcsóbban venni? Nem hiszem, hogy technikailag annyira eltérőek lennének a helyszínek, hogy ne lehetett volna kompromisszumot kötni.
Budapest külön téma: most úgy néz ki, sikerül venni megint "hannoveri villamosokat", amik nálam benne vannak a 10% nemtetsző kategóriába. Most ez tulajdonképpen egy újabb Budapest-szivatás, hogy minden vidéki város kicseréli a fél/egész villamosállományát, Budapest meg a legöregebbek helyére is csak használtat vehet? Még akkor is furcsállom a dolgot, ha valóban igen olcsónak tűnik.

@hegylako01:
Na erre én is kíváncsi lennék. És tippeket kérnék a várostól, hogy hogyan sikerült elüldözniük a tolvajjogvédő szervezetet.. :)

szegedi_kozlekedes 2010.09.09. 20:40:16

Én is megnéztem a minap, és ha nem is 50, de legalább 20 év különbség van a már felújított Tatra-khoz képest is (a bengálikról ne beszéljünk, 20 éve kukában lenne a helyük...). Nekem nagyon tetszettek az ülések, a huzat is vidám, a tömése is pont jó, és mivel Szegeden nincs olyan "csövesjárat", szerintem hosszú ideig tiszta is marad:) Az alacsonypadlósság miatt külön pont jár, a vezetőhely is modern, tetszett a nagyszámú (asszem 6 monitor) utastájékoztató eszköz, a széles ajtók, már menet közben is kíváncsi lennék rá:)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.09. 20:50:38

@sanche:

a tw6000-esek jobb konstrukciók, mint a ganz kocsik, nem bánom, hogy újabb 16 érkezik hozzánk. Ha a nagyon szegény Hágának jó volt, akkor nekünk is jó lesz, úgy gondolom. :)

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.09.09. 21:16:07

@mestska: Hogy modernebb az biztos, nem is ezt vitatom.
De Hága elvileg(ha jól értelmezem az index cikket) eleve csupán pár évre vette, és ez így is történt (2001-2010). Ha ez tényleg így történt, akkor még jó, hogy beérték ők is ezzel.
Mi viszont életfogytiglanra vesszük őket, nem csak addig, amíg el nem készül a 4-es metró.
A legrégebbi Ganzok helyére, azért Budapestnek új villamosokat kellett volna vennie és nem eleve öregeket. Amúgy egészen másként állnék a dologhoz, ha az lett volna a hír, hogy vesznek 20 új villamost és 18 ilyen tw6000-ast.
Hm és elnézést az újabb offhullámomért.

premium salmon 2010.09.10. 10:59:30

Le a kalappal Szeged előtt!
Nem zártak el senkit a lehetőségből és nem zártak ki senkit a tenderből - nincs kizárva, hogy ennyi a titkuk. Nem fanyalogtak, hogy a keleti áru nem elég jó nekik – ha Mestska Kolléga elégedett a helyszínen látottakkal, akkor én is nyugodt vagyok. Anyagilag is jól jöttek ki - bár a többi magyar EU villamos kicsit drágább.

A rövidebb, de egyirányú és a két versenytársnál némileg keskenyebb villamosba 210 virtuális utas fér, 40-42 ülőhely és 168 állóhely – 5 és nem 4fő/állóhelyi m2 mellett, amint azt Debrecen hajtogatja. Az egy felszállósávra jutó maximális utasszámról / „efjmu” nincs adatom, ehhez az ajtószárnyak számát kéne valakinek megszámolni és ezzel elosztani a 210-et. Debrecenben ez 10 sávval sem sikerült…

Most meg tegnapi hírek szerint - erről is szólhat egy poszt - saját KKE villamost fejlesztenek. Nekem jobban tetszik a pofája, mint a törpeharcsa kinézetű PESA eleje, de az is illeszkedik a Tiszapart élővilágához. Hajrá Szeged, írná most az alapító blogger.
Igaza van.

dualis 2010.09.10. 13:22:28

Gratulálok hozzá, szép villamosok, és hát Szeged megcsinálta ez tény!
Bár a projekt nagyságát illetően a 9db egyáltalán nem mondható komoly tételnek, ami így a jelentősebb gyártók figyelmét igazából nem is keltette fel, az ár amit a Pesa ajánlott igen jónak mondható és azt lehet mondani, hogy jól fognak szerintem járni a lengyel termékkel. A villamos paraméterei, ill. a projekt is jóval egyszerűsített a miskolci és a debrecenivel szemben így nem lehet összehasonlítani a két eljárást.

El Polako 2010.09.21. 10:46:17

Jöhetne Peste ilyen.
Varsó 186-ot kap ebből...:(
www.melano.hu/news.php?extend.389.32

premium salmon 2010.09.22. 07:47:47

Ja azt elfelejtettem mondani, hogy Közép-Kelet-Európa 100%b-an alacsony padlós kategóriában a PESA és a Koncar közül nekem a Solaris a kedvencem :-)

premium salmon 2010.09.22. 19:42:25

Meg Debrecenben október 7. 9:30-ig aligha történik valami.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.09.29. 16:05:01

Meglepően átgondolt tervezésre utal, hogy két hurok építésének árán megspórolja a fele ajtókat és vezetőállásokat. Csak gratulálni lehet hozzá. Ha olyan kiforrott konstrukció, amilyen összeszedetten néz ki, akkor jó vétel lesz. Bár az orrkiképzés nekem túl legós, ott a formatervező kicsit belehúzhatott volna. (Még akkor is, ha a 21. századi divat szerint majdnem az összes ma gyártott villamos ilyen műanyagos formájú.)

premium salmon 2010.10.07. 10:42:16

@taksony11:
Nos, történt valami Debrecenben október 7.-én.

Most a változatosság kedvéért az AnsaldoBredát hirdették ki a tuja tender győztesének hibahatáron belüli különbséggel.

Vajon történik valami október 20.-án 12:00-kor Miskolcon? Kétlem.

Voxx · http://andrasmuller.com 2010.10.22. 02:43:03

Ahogy nézem a befelé forgatott ülések ellenére is nagyobb hely van a két futómű/motor között, mint a combinon. Minden nap ezzel utazom, nekem tetszenek is, de elég, hogy ha egy ember áll meg ott, akkor már nem lehet tovább menni. Ez főleg a két végében okoz tumultust, ahol nem tudnak hova eloszlani a felszálló emberek. Ezen a villamoson ez úgy néz ki, jóval kisebb probléma. Egyébként már gondolkoztam rajta, hogy miért nem építenek magasabb peront? Nem lenne gond a szűk hellyel és pl. a 4-6 vonalán mindenhol olyan hosszú peronok vannak, hogy az egyik végére legalább lehetne lankás rámpát építeni, hogy a tolószékesek (egyszer sem láttam még a villamoson, pedig tényleg napi szinten többször megyek vele) fel tudjanak gurulni.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.22. 12:19:04

@Voxx:

A nagykörúti villamos egy külön kaszt, utasforgalma olyan méretű, ami nagyon ritkán (vag ynem) fordul elő máshol. Épp ezért ott bármilyen járműtípussal problémák lennének.
Szegeden egész más az utassűrűség, nem lesz ennyire probléma ez a dolog,

A körútra ha jól értelmezem, magasperonokat szeretnél, kiküszöbölve ezzel az alacsonypadlós villamosok korlátait. Szerintme zzel több probléma is lenne, pl. városképi okok. Nem hiszem, hogy jól mutatna 3-400 méterenként egy 70-80 cm magas betonperon, ahol a megálók mentén így is szűkített sávok vannak több helyen.
Aztán a rámpa kivezetése is olyna kell legyen, hogy a nagy tömeg is biztonságosan le tudjon jönni rajta. Nem vagyok biztos benne, hogy a megállók ilyen irányú meghosszabbítása mindenhová beférne.
süti beállítások módosítása