A címben szereplő mondatot nem én találtam ki, egy szegedi szájából hangzott el a Széchenyi téren kiállított leendő szegedi villamos gusztálása közben. Nem hangzik rosszul, ugye? Szánt szándékkal figyeltem, hogy vajon mi a véleménye a helyieknek, miket mondanak egymásnak a leendő új villamosukról. A többség pozitív volt, de mint mindenhol, fanyalgók itt is akadtak.
Különbözik a két vége
A villamos egyenesen Bydgoszczból, a PESA gyárából érkezett Szegedre, ahol szeptember 12-ig tekinthetik meg az érdeklődők, milyen is lesz a város új villamosa. Szeged kilenc darab új villamost rendelt a lengyel PESA gyártól, a város elektromos közlekedés fejlesztési programja keretében. A most látható példány még nem lesz a szegedieké, ide véglegesen csak 2011 őszén érkezik meg majd az első, jelenleg Csárdás néven futó tuja. A kiállított kocsi Varsóba kerül miután visszatér Lengyelországba, az ottani 186 darabos rendelés nyolcadik darabajaként. Nem csoda tehát, hogy a feliratok, az utastájékoztatás, a fedélzeti jegyautomata mind-mind Varsóhoz kapcsolódott.
Irány Zsoliborz
A szegedi villamosok nagyon hasonlóak lesznek a most megtekinthető varsói járműhöz, bár apróbb változtatások azért akadnak majd valószínűleg az eltérő színvilágon kívül is.
Ami azonban fontos, és nem változik: a villamos 100%-ban alacsonypadlós lesz, megspórolva a lépcsőzést tehát mindenkinek belépésnél. Ezzel Szeged a budapesti Combinok után másodikként lehet büszke tulajdonosa ilyen mutatókkal rendelkező járgánynak.
A kocsi hátulja
Persze mindenki felteszi a kérdést: miben különbözik a Combinotól, mit lát az utas, ha beszáll? Először is azt, hogy rövidebb a villamos :) A Szegedre érkező kocsik alig több mint 30 méteresek lesznek (egészen pontosan 30120 mm), szemben a Siemensek 54 méterével. De ez nem csoda: kisebb város, kisebb utasforgalom rövidebb villamos.
A két szék közötti részen nem férnek el a nagylábúak - nem véletlen a kifordítás
Az utastér belsejében is változik a kép: sehol nem látni a Combinoban megszokott (amúgy számomra személyes kedvenc) magasított üléseket. Cserében az utastérbe itt is benyúló kerekek felett az ülések a közlekedőfolyosó felé be vannak fordítva, maga a korridor pedig enyhe rámpákkal emelkedik a kocsiszekrény alatt elhelyezkedő műszaki berendezések felé. (itt személy szerint azt tapasztaltam, hogy két 40+ méretű láb nem igazán fér el a két ülés közti helyen, a kifordításra mindenképp szükség volt. Szerencsére a folyosó elég széles ahhoz, hogy ez a villamos átjárhatóságát csak kismértékben akadályozza)
Az emeleti rész
Az elhangzottak alapján a szegedi villamosok egyik újítása a varsóiakhoz képest épp a lábhelyre vonatkozik. A villamos azon szakaszán, ahol az ülések egymás mögött, libasorban helyezkednek el, az ablak irányából a székek alá ferdén benyúlik egy takarólemez, csökkentve a láb elhelyezésére rendelkezésre álló helyet. A szegedi kocsikon ez változni fog, a ferde takarólemez kialakítása megváltozik.
Utolsó sorok, a sarokból nehezen lehet kijönni.
A villamosban összesen egyébként 42 ülőhely lesz, az állóhelyek számát pedig 168 főben (5 fő/m2) határozták meg. A bőséges férőhely az egyirányú kialakításnak is köszönhető: a többi városunkkal szemben Szegeden az egyirányú közlekedésre álltak át, azaz a villamosnak csak az egyik oldalán van ajtó, és természetesen vezetőállás is csak az egyik végen van. Így lesz ez az új PESA-knál is, emiatt a kocsi elölről és hátulról eltérően fog kinézni.
Lechner-Pártos-PESA
Összességében nagyon pozitív volt a benyomásom az új kocsiról, akit érdekel, egy szegedi kirándulás keretében mindenképp nézze meg az elkövetkező napokban :)
És hogy mit mondtak még a helyiek? Hogy hosszú. Hogy klassz. Hogy kamera van benne. Próbálgatták az üléseket, rohangáltak a gyerekek, ahogy ez lenni szokott. Volt aki szerint levegőtlen lesz a villamos, de ezt egy kicsit fura volt hallani az összes ajtó (amiből egyébként négy kétszárnyú, és két egyszárnyú van) nyitva tartása mellett. A legjobb azonban a következő mondat volt:
"A pestieknek is ezekkel kéne lepaktálni".
És szerintetek?