A világ legnagyobb villamosüzeme - a melbournei - úgy tűnik méreténél fogva megengedheti magának, hogy többfajta alacsonypadlós villamost közlekedtessen. Szeptember 27-én jelentették be, hogy a legújabb villamostender győztese az Alstomot legyőzve a Bombardier lett, ahogy már korábban írtam, ez a két cég jutott a döntő fordulóba. A kanadai cég szállíthat tehát 50 új Flexity Swift típusú villamost az ausztrál városba, összesen 303 millió ausztrál dollárért. (majd 60 milliárd forintért). A további 100 tujára opciót tartalmazó szerződés értelmében az 50 kocsi 2017-ig érkezik meg, köztük az első öt már 2012-ben. A 33 méter hosszú kocsik 210 férőhelyesek lesznek, s a Bombardier energiatárolásra alkalmas MITRAC rendszerével is fel lesznek szerelve.
Nincs ezen kevés ajtó? (Forrás: www.bombardier.com)
Külön kiemelték, hogy a járműveket részben (50,3%-os arányban, ha pontosak akarunk lenni) Ausztráliában, Dandenongban fogják összeállítani a német üzemek mellett. Ezzel 12 év után indul ismét újra a villamosgyártás az ország területén. A dandedongi gyár eredetileg a Commonwealth Engineeringé volt, mely Melbourne számára is rengeteg villamost gyártott. 1990-ben a Comengnek becézett cég a svájci ABB-hez került, ami később az ADTranz része lett, amit 2001-ben beolvasztott a Bombardier, így került az ausztráliai gyár is hozzá.
Kék-zöldre photoshopolták (Forrás: www.bombardier.com)
Az új Bombardier villamosok nem az első alacsonypadlós kocsik lesznek a városban, a másik két nagy gyártó is jelen van, bár az 501 darabos járműparknak csak egy részét teszik ki. Az Alstom 2001-ben 36 Citadist szállított, majd 2004-ig további 59 Combino érkezett. Mindezen felül további öt Bumblebee becenevű, Mulhouse-tól 2011-ig kölcsönbe kapott villamost is látni a város utcáin. Nem hiszem, hogy van olyan város még, ahol mindhárom nagy villamosgyártó alacsonypadlós terméke megtalálható. Vagy lenne mégis?