Brüsszel: Brüsszel újabb opciót hívott le az eredetileg a Bombardierrel 2003-ban kötött szerződésből, így immár 220-ra nőtt a belga főváros által a kanadai cégtől rendelt villamosok száma. A mostani 65 darabos rendelés keretében két típus fog érkezni, 46 darab az ötrészes, 32 méter hosszú T3000-es típusból és 19 a hétrészes, 43 méter hosszú T4000-ből. A 170 millióért euróért vett 2300mm széles villamosok 2013 és 2015 között fognak megérkezni.
Mindenhol össze lehet vele futni majd (fotó: www.bombardier.com)
Jakarta: Az Indonéz Közlekedési Minisztérium elfogadta az első, 15,5 kilométer hosszú, 13 megállós jakartai metróvonal építéséről szóló tervezetet, így októberben kiírták a vonal tervezéséről szóló tendert. Az átadást - szerintem optimistán - 2016-ra tervezik, mint a 108 kilométeres tervezett hálózat első üteme. Valószínűleg rá is fér a városra a fejlesztés, Jakarta agglomerációval együtt 16-20 milliónyi lakosával a világ egyik legnépesebb városa ilyen jellegű városi kötöttpályás eszköz nélkül. (bár városi-elővárosi vasút ott is működik)
Kairó: A korábbiakhoz hasonlóan Kairó ismét a japánokat részesítette előnyben és újabb 88 kocsit vásárolt a Mitsubishi-Kinki Sharyo-Toshiba konzorciumtól. A 2012-13 között leszállítandó 11 négykocsis szerelvény két külön szerződés alatt lesz leszállítva, hét vonat a hármas metró épülő második ütemére, míg négy a működő kettes vonalra kerül, csökkentve a vonal zsúfoltságát. Az augusztus 18-án megkötött szerződés összértéke mintegy 18 milliárd jen volt.
Felül a kettes, alul a hármas metró (fotó: www.mitsubishicorp.com)
Malmö: Készülőfélben van a tervezett kétvonalas malmői villamoshálózat dokumentációja, a tervek szerint 2016-ra villamosok futnának a dél-svéd városban. A munkálatok megkezdését 2014-re teszik jelenleg, bár a költségek egyelőre nem ismertek. A hálózatot kétvonalasra tervezik, a vasútállomás környékéről délre, illetve délkeletre futna egy-egy vonal, ugyanakkor felfűznék az átalakuló Västra hamnent (nyugati kikötőt) is. A 25 kocsival kiszolgálni tervezett vonalakon 53 ezer utast várnak naponta. Ha megvalósul a terv, Malmönek több, mint 40 év után lesz újra villamosa, az eredeti vonalhálózat utolsó szakasza 1973-ben szűnt meg.
Ez fű a vágányoknál? (fotó: wikipédia)
Mendoza: Az argentín Mendoza San Diegotól négy darab használt, Siemens-Düwag gyártmányú U2-es ikerkocsit vásárolt az épülő metrotranvía vonalára, darabonként 300 ezer dollárt fizetve. A kocsik Texasig közúton, onnan hajóval mennek tovább Argentínába.
Egy U2-es még San Diegoban (fotó: Richard)
A várhatóan jövőre megnyíló, 16 megállós vonalra összesen 11 hasonló kocsi beszerzését tervezik, így a tárgyalások tovább folynak a 71 darabos állománnyal rendelkező San Diegoval. Az amerikai város az új, szintén a Siemens által gyártott S70-esek érkeztével kivonná a forgalomból a kétmillió mérföldet futott szerelvényeket.
Watford: Az eredetileg 1858-ban épült Watford - St. Albans vasútvonal light rail vonallá történő átalakítása utáni üzemeltetésre és a járművek leszállítására összesen négy konzorcium jelentkezett:
- Arriva Abbey Line
- CAF
- National Express Group
- Transdev-Bombardier
Ehelyett lenne villamos (fotó: www.railwaygazette.com)
A nyertes a következő hónapokban lesz kiválasztva, az új üzem elindítását a mostani tervek szerint 2012-re teszik. Az átalakításra elsősorban az olcsóbb üzem megvalósítása miatt gondoltak, így vélhetően magaspadlós járművek fognak érkezni, a meglévő peronokhoz igazodva.. Aki tudja, hogy az Arriva illetve a National Express milyen kocsikat szállítana a vonalra, írja meg. És azt is írjátok meg, hogy szerintetek van-e értelme villamosközlekedésre átépíteni egy vasúti mellékvonalat?