PTinfo

PTinfo

Nagyvárosoktól a vasúti mellékvonalig

2010. november 02. - mestska

Brüsszel: Brüsszel újabb opciót hívott le az eredetileg a Bombardierrel 2003-ban kötött szerződésből, így immár 220-ra nőtt a belga főváros által a kanadai cégtől rendelt villamosok száma. A mostani 65 darabos rendelés keretében két típus fog érkezni, 46 darab az ötrészes, 32 méter hosszú T3000-es típusból és 19 a hétrészes, 43 méter hosszú T4000-ből. A 170 millióért euróért vett 2300mm széles villamosok 2013 és 2015 között fognak megérkezni.

Mindenhol össze lehet vele futni majd (fotó: www.bombardier.com)

Jakarta:  Az Indonéz Közlekedési Minisztérium elfogadta az első, 15,5 kilométer hosszú, 13 megállós jakartai metróvonal építéséről szóló tervezetet, így októberben kiírták a vonal tervezéséről szóló tendert. Az átadást - szerintem optimistán - 2016-ra tervezik, mint a 108 kilométeres tervezett hálózat első üteme. Valószínűleg rá is fér a városra a fejlesztés, Jakarta agglomerációval együtt 16-20 milliónyi lakosával a világ egyik legnépesebb városa ilyen jellegű városi kötöttpályás eszköz nélkül. (bár városi-elővárosi vasút ott is működik)

Kairó: A korábbiakhoz hasonlóan Kairó ismét a japánokat részesítette előnyben és újabb 88 kocsit vásárolt a Mitsubishi-Kinki Sharyo-Toshiba konzorciumtól. A 2012-13 között leszállítandó 11 négykocsis szerelvény két külön szerződés alatt lesz leszállítva, hét vonat a hármas metró épülő második ütemére, míg négy a működő kettes vonalra kerül, csökkentve a vonal zsúfoltságát. Az augusztus 18-án megkötött szerződés összértéke mintegy 18 milliárd jen volt.

Felül a kettes, alul a hármas metró (fotó: www.mitsubishicorp.com)

Malmö:  Készülőfélben van a tervezett kétvonalas malmői villamoshálózat dokumentációja, a tervek szerint 2016-ra villamosok futnának a dél-svéd városban. A munkálatok megkezdését 2014-re teszik jelenleg, bár a költségek egyelőre nem ismertek. A hálózatot kétvonalasra tervezik, a vasútállomás környékéről délre, illetve délkeletre futna egy-egy vonal, ugyanakkor felfűznék az átalakuló Västra hamnent (nyugati kikötőt) is. A 25 kocsival kiszolgálni tervezett vonalakon 53 ezer utast várnak naponta. Ha megvalósul a terv, Malmönek több, mint 40 év után lesz újra villamosa, az eredeti vonalhálózat utolsó szakasza 1973-ben szűnt meg.

Ez fű a vágányoknál? (fotó: wikipédia)

Mendoza: Az argentín Mendoza San Diegotól négy darab használt, Siemens-Düwag gyártmányú U2-es ikerkocsit vásárolt az épülő metrotranvía vonalára, darabonként 300 ezer dollárt fizetve. A kocsik Texasig közúton, onnan hajóval mennek tovább Argentínába.

Egy U2-es még San Diegoban (fotó: Richard)

A várhatóan jövőre megnyíló, 16 megállós vonalra összesen 11 hasonló kocsi beszerzését tervezik, így a tárgyalások tovább folynak a 71 darabos állománnyal rendelkező San Diegoval. Az amerikai város az új, szintén a Siemens által gyártott S70-esek érkeztével kivonná a forgalomból a kétmillió mérföldet futott szerelvényeket.

Watford: Az eredetileg 1858-ban épült Watford - St. Albans vasútvonal light rail vonallá történő átalakítása utáni üzemeltetésre és a járművek leszállítására összesen négy konzorcium jelentkezett:

  • Arriva Abbey Line
  • CAF
  • National Express Group
  • Transdev-Bombardier

Ehelyett lenne villamos (fotó: www.railwaygazette.com)

A nyertes a következő hónapokban lesz kiválasztva, az új üzem elindítását a mostani tervek szerint 2012-re teszik. Az átalakításra elsősorban az olcsóbb üzem megvalósítása miatt gondoltak, így vélhetően magaspadlós járművek fognak érkezni, a meglévő peronokhoz igazodva.. Aki tudja, hogy az Arriva illetve a National Express milyen kocsikat szállítana a vonalra, írja meg. És azt is írjátok meg, hogy szerintetek van-e értelme villamosközlekedésre átépíteni egy vasúti mellékvonalat?

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr832414114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Nyuszi 2010.11.02. 10:19:33

"És azt is írjátok meg, hogy szerintetek van-e értelme villamosközlekedésre átépíteni egy vasúti mellékvonalat?"

Már miért ne lenne?
Nem kell biztber, kevesebb személyzet elég. :(((
Feltéve, hogy az angol szabályok hasonlóak a magyarokkal.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.11.02. 10:24:20

@_Nyuszi:
Hát ha a "villamos" itt könnyű, dinamikus járműveket jelent, akkor szerintem is miért ne?

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.11.02. 10:24:23

Villamossá átépíteni egy vasúti mellékvonalat: igen!

Nem, hogy értelmes, de történt is már ilyen, még Magyarországon is (ráadásul kettő ilyen a mai napig üzemel). Nagyvasút volt ugyanis a mai budapesti 41-es villamos (na jó, itt elég komoly paraméterbeli különbségek vannak, de korlátozottan igaz) és a Miskolc-Diósgyőr HÉV is. Ez utóbbi ténylegesen nagyvasúti paraméterekkel épült, még gőzmotorkocsijuk is volt.

Nyugaton számos olyan szárnyvonal üzemel, ami többé-kevésbé nagyvasúti jellegű, de villamos-jellegű üzeme van. Például a magyar határhoz közeli Feldbach - Bad Gleichenberg vonal. Sok más vonal ugyan a nagyvasúttól szipkázza a váltóáramot, de erősen villamos-jellegű az üzeme: Montafonerbahn, vagy az StLB több vonala.

A kedvencem azonban a nagyobb forgalmat lebonyolító Salzburger Lokalbahn.

A villamospályával és járművekkel kapcsolatban kedvezőek az előírások, megtakarítható magyar viszonyok között ilyen esetben a PHD-kivetés is. Az UV-k ilyen célú használata valójában nem ördögtől való gondolat volt, egy néhány vonalas pilot-projekthez, mondjuk tíz éves üzemre és 50%-os kidőlésre gondolva alkalmasak lettek volna. A projektbe kerülhetett volna a Murony-Békés és a Rétság-Diósjenő vonal.

Hosszútávon a Sajó-völgyi Regionális Gyorsvasúthoz kapcsolódóan több ilyen vonal kialakítható lenne, de szerintem például a Vác-Diósjenő-Balassagyarmat vonalon a kedvezőbb tengelyterhelés, ívtűrés, az olcsóbban foglalkoztatható személyzet miatt ideális lenne egy régi vagy korszerű alapokon mozgó villamos. Utóbbi esetben ráadásul kedvező energetikai helyzet alakulhatna ki, a vonal pedig gyakorlatilag kiszoríthatná a Börzsöny ezen részéből a közúti közlekedést.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.11.02. 12:24:16

Szerintem a megoldást a tram-train rendszerek körül kéne keresni. Sajnos nagyon sok olyan mellékvonal van, ami gondosan be van lőve pont két település közé. Nyilván nem lenne pénz egy teljes nyomvonal áthelyezésre, de legalább az útba eső nagyobb településeken, vagy a végpontokon lehetne valamit csinálni. A "villamos" (idézőjelben, mert nem lehetne akár dízel Combino Duo is) előnye településen belül a kisebb ívsugár, illetve, hogy nem olyan drabális nagy dög mint egy Desiro. Miskolcon például simán el tudnék képzelni egy regionális villamost. Veszprémben is lehetne egy pók a nagyállomáson, kint a pusztában, ahonnan a városba a győri "vonattal" lehetne bejutni. Ezt esetleg levinni a tóhoz, Füredre... Agyalni lehet, csak pénz kéne hozzá, de a mellékvonalak jelenlegi helyzeténél kb bármi jobb.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.02. 13:06:23

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

ha már van lehetőség pályaépítésre, akkor már egész más a dolog, hiszen sokszor már minimális korrekcióval is lehetne valamelyest segíteni a vonalon és akapcsolatrendszeren.

Itt most angliában azonban a vonal nyomvonalán nem változtatnának, amennyire én tudom, mindössze villamos-szerű üzemre állnának át.

radix 2010.11.02. 13:34:09

mondjuk Watford Junction-nél akár össze lehetne kötni a London Overground egyenáramú vonalával is (a villamosszerű üzemhez amúgy is lecserélnék a 25 kilovoltot, gondolom), csak át kellene bújtatni a WCML alatt a kapcsolatot.

kszabo 2010.11.02. 22:39:03

Mint minden, ez is magyar találmány és nem is mai - hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%A1trai_villamosvas%C3%BAt
Üdv

letso53 2011.09.23. 12:52:45

www.hertsdirect.org/docs/pdf/a/alnews4.pdf

Ha lassan is, de azert ugy tunik hogy halad ez az ugy, habar uj kozbeszerzesi eljarast fognak kiirni. Erdekes lesz latni hogy mik azok a jo otletek amit a palyazok felvetettek, illetve hogy ezekbol mi fog majd megvalosulni.

BPO654 2011.09.26. 12:56:16

@Benbe: A 14-es külső része is nagyvasúti mert oda tervezték M3 hosszabbítását. CSepelre meg villamost a Hév helyett.

csepel.info/?p=543

Mellesleg ma is ütküözött a Combino, pénteken meg kábellopás miatt a szentendrein volt nagy gebasz. Kötöttpálya hátrányos... . Nálunk a kábellopásra is gondolni kell! Az említett 41-es villamos a legveszélyeztetettebb, meg a hévek!!! Marad a jó öreg busz, mint pótlás.
süti beállítások módosítása