Murcia: A dél-spanyol városban elkezdődtek az egyes számú villamosvonalon a járműtesztek. Az immár végleges színekben pompázó Citadis 302-esekkel végzett próbák után várhatóan jövő év elején nyílik meg a vonal. (térkép) A murciai Citadisok ugyanabból a 2004-es madridi túlrendelésből származnak, amelyekből Adelaide-be is került korábban. Az új 17 kilométer hosszú vonalon 11 kocsi fogja az üzemet lebonyolítani, hosszuk egyenként 23 méter, szélesség 2,4 méter. Az új vonalról itt látható egy kisebb galéria.
Citadis helyi szinekben (fotó: treneando.wordpress.com)
Érdekesség egyébként, hogy a murciai villamos első, bemutató jellegű 4 megállónyi szakaszát már 2007-ben megnyitották, az azóta eltelt idő alatt másfél millióan utaztak rajta.
St. Etienne: A francia városban augusztus 30-án megváltozott a villamoshálózat szerkezete. (térkép) A korábbi fővonal, illetve annak egyik közbenső állomásáról, a Place de Peupleről kiinduló mellékvonal elrendezést három új, egymást átfedő vonal vette át. A fővonal azonos maradt a korábbival, a mellékvonalon azonban ma két viszonylat közlekedik, mindkettő kifut - egymáshoz képest ellenkező irányba - a fővonalra, és az ott közlekedő viszonylattal párhuzamosan halad. Az új elrendezés új viszonylatszámokat is hozott, a korábbi 4-est, illetve 5-öst felváltotta a T1-T2-T3 elnevezés.
Szczecin: Szczecin is megkapta első új alacsonypadlósát a korábban, hosszú jogi procedúrák és közbeszerzések sorozata után győztesnek hirdetett PESA-tól, ezzel újabb szín jelent meg a PESA-flottában. A most érkezett, közel 32 méteres kocsi decemberben, legkésőbb januárban forgalomba kerülhet. Szczecin mindössze további öt kocsit rendelt ennek az eljárásnak a keretében, jövőre azonban egy újabb beszerzést igérnek. Remélhetőleg az már nem lesz olyan hosszú...
Zöld-kék-fehér (Fotó: Mariusz Belko)
Wroclaw: Wrocławban november 12-én bemutatták annak a 31 Skoda villamosnak az első példányát, amelynek beszerzéséről én is írtam tavaly februárban. A 65%-ban alacsonypadlós járműveket a 2012-es futball Európa-bajnokság ideje alatt már szeretnék használni a stadionhoz vezető új vonalon. A kétirányú, egyenként 30,25 méter hosszú kocsik 2,46 méter szélesek. És katasztrofális a belső terük szerintem.
Fekvőhely is van már az új villamosokban (fotó: lulek89, www.skyscrapercity.com)
Zaragoza: Spanyolország ötödik legnagyobb városában szintén elkezdődtek a járműtesztek novemberben, a lakosoknak le is rajzolták amolyan Sajdik-jellegűen (gyk. Pom-pom), mire kell figyelni a villamos megjelenésével. A zaragozai villamos első szakasza jövő áprilisban fog megnyílni, (térkép) a vonal teljes hossza a 2013-as átadáskor 12,8 kilométer lesz. A vonalon a CAF által gyártott, a miskolci és debreceni ajánlathukhoz hasonló járművek fognak közlekedni, összesen 21 darab a teljes kiépítés mellett. A vonal érdekessége lesz, hogy a sevillai Metrocentrohoz hasonlóan a kocsik egy szakaszon felsővezeték nélkül, a CAF ACR elnevezésű energiatárolási rendszerének segítségével közlekednek.
Lendületben a CAF (fotó: www.heraldo.es)