PTinfo

PTinfo

Hogy hívják a reptereket?

2011. március 20. - mestska

Március 16-án átnevezték a budapesti repteret, a jövőben Ferihegyi nemzetközi repülőtér helyett a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér lesz a hivatalos neve az orszég legnagyobb légikikötőjének. A tárcaközi földrajzinév-bizottság az elnevezést nem támogatta, javaslatában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Budapest-Ferihegy elnevezés szerepelt, hivatkozva Ferihegyre, mint védendő földrajzi névre.

A javaslatuk végül nem valósult meg, a repülőtér nevéből kikerült Ferihegy. Ez persze nem változtat a dolgon, a nagy többség formálisan úgyis Ferihegynek hívja majd a jövőben is a helyet.

Az új elnevezés kapcsán megpróbáltam utánajárni, hogy vajon mennyire szokás valakiről elnevezni egy repteret. Fogtam tehát Európa 100 legforgalmasabb repülőterének listáját, és kiszedtem belőle, vajon hánynak a nevében szerepel valamilyen módon valamilyen híres ember. Összesen 27-ig jutottam, a fennmaradó 73 jellemzően a város vagy településrész nevét viseli.

A legnagyobb három reptér, ami elnevezésében személynevet hordoz, a párizsi Charles de Gaulle, a római Leonardo da Vinci és az isztambuli Atatürk repülőtér. Az egyetlen repülőtér pedig, ami csak a személynevet hordozza, se a városnév, se a nemzetközi, se más milyen megjelölés nem szerepel a névben, az az Izmirt kiszolgáló Adnan Menderes repülőtér. Adnan Menderes Törökország miniszterelnöke volt nem mellesleg.

Az alábbi kis grafikon jól mutatja, hogy a személynevek milyen kombinációban szerepelnek az egyes repülőtér elnevezésekben.

A grafikonba belevettem azon olasz és spanyol reptereket is, amiknek a hivatalosan használt elnevezésében nincs benne a névadó neve, ugyanakkor a reptér mégis valakinek a nevét viseli valamilyen módon, egy-egy terminál révén, vagy máshogy. Ide sorolható többek között a malagai reptér, ahol a kettes terminál Pablo Ruiz Picasso nevét viseli.

Ferihegy új elnevezésével egy szűk körbe került be, a százas listán mindössze másik két repülőtér van, ahol a város és egy személy nevén kívül a nemzetközi elnevezést is beleszuszakolták a névbe: az athéni Elefthérios Venizélos repülőtér valamint Isztambul második reptere, a Sabiha Gökçen került ide.

Érdekességképp berakom a névadó személyek foglalkozásait is:

A politikusok természetesen fölényesen nyertek. Bár a Liszt Ferenc reptér kapcsán a varsói Chopin repteret citálták, a cataniai repülőteret szintén egy zeneszerzőről, a helyi származású Belliniről nevezték el.

Ha valaki összeadja a számokat, ne csodálkozzon, hogy eggyel nagyobb számot talál a fent jelzett 27-nél. Palermo repterének nevében ketten is szerepelnek, Giovanni Falcone és Paolo Borsellino. A két maffia ellen küzdő jogászt 1992-ben gyilkolták meg.

Álljon végül itt egy lista, ki is ez a 28 személy:

  Adnan Menderes,   Charles de Gaulle,   Eleftherios Venizelos,   Francisco de Sá Carneiro,   Franz Josef Strauss,   Frederic Chopin,   Galileo Galilei,   Giovan Battista Pastine,   Giovanni Falcone,   Guglielmo Marconi,   Henri Coandă,   John Lennon,   Karol Wojtyła,   Kemal Atatürk,   Konrad Adenauer,   Leonardo da Vinci,   Liszt Ferenc,   Marco Polo,   Nikos Kazantzakis,   Otto Lilienthal,   Pablo Ruiz Picasso,   Paolo Borsellino,   Sabiha Gökçen,   Saint Exupéry,   Sandro Pertini,   Szent Pál,   Ugo Niutta,   Vincenzo Bellini

 

Kérnék mindenkit, hogy a kommentekben a politikai megnyilvánulásokat mellőze.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr942754642

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Lisztferihegy 2011.03.20. 18:34:26

A kormány azt tervezi, hogy Liszt Ferenc repülőtérre nevezik át a Ferihegyi repülőteret - értesült az MTV Híradója. A csatorna úgy tudja: a cél az, hogy már jövőre megtörténjen a névváltás, amikor Liszt Ferenc születésének 200. évfordulóját ünnepli az...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

krj 2011.03.21. 09:19:47

a washingtoni Dulles sincs az első százban?

Dr Gregory House 2011.03.21. 09:27:38

A kérdésem: kaphatna-e ma Liszt Ferenc magyar állampolgárságot? „A zeneszerzőnek soha nem sikerült tökéletesen megtanulnia magyarul...”

satie · http://321.hu/sas 2011.03.21. 09:30:15

2 régebbim:

1: Lisztet pont a nyugat magyarnak ismeri, lásd
en.wikipedia.org/wiki/Ferenc_Liszt

2: a zsidóellenes idézet az általam korábban hivatkozott link szerint egy szélsőségesen antiszemita bárónő kicsit "megszerkesztett" változata

Liszt abszolút mérsékelt volt a kisebbségekkel szemben, biztos, hogy nem voltak ilyen pici kisebbségekkel szemben fóbiái, egy biztos, hogy:

lehet, hogy Kármán Tódor repülésileg jobb választás, de liszt jelenleg még nála lényegesen ismertebb magyar világsztár

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2011.03.21. 09:52:23

Sokkal fontosabb kérdés, hogy ez miért fontos kérdés? Nem atomhalálkurvamindegy mi a neve annak a szar reptérnek? Nincs ezer jobb helye a pénznek, mint erre költeni? Mert nehogy azt higgye valaki is, hogy egy ilyen átnevezés nagyon olcsó móka.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.03.21. 09:58:27

Jó nagy tapló vagyok, de Leonardo-n és Galilei-n kívül ki a másik 2 feltaláló?

blue moon 2011.03.21. 09:59:58

A névadással egy komoly gond lesz: Nem fog elterjedni.
A "Ferihegy" egyszerűen kimondható, lehet rá hivatkozni, mondani a taxisnak, a külföldről érkezőnek.
A szakemberek is erre hívták fel a figyelmet. Nem az a gond, hogy Liszt Ferenc, hanem az, hogy a közbeszédbe nem fogja használni senki.
Miként fogtok ezután hivatkozni a reptérre?
"Liszt reptér"?

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.03.21. 10:04:14

@blue moon: A Westminster palota óratornyát sem hívja senki ezen a néven, de problémát nem okoz. Szerintem ez sem fog.

jobbcsapott 2011.03.21. 10:06:28

mi ezzel a baj de tényleg? Ferihegyről átkeresztelik Liszt-re. JFK-ről is neveztek el NY-ban! aztán ha vki ezt olvassa és nem tudja ki az a JFK akkor rákeres. Lisztről ugyanez elmondható majd. MIÉRT FÁJ EZ SOKAKNAK?

mook 2011.03.21. 10:08:42

George Best Belfast City Airport

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.21. 10:10:39

@Yooha:

a bukaresti névadó Henri Coandát

en.wikipedia.org/wiki/Henri_Coanda

és a berlini névadó Otto Lilienthalt soroltam ide

en.wikipedia.org/wiki/Otto_Lilienthal

a besoroláson természetesen lehetne vitatkozni.

EnTeO 2011.03.21. 10:14:13

írta már valaki, hogy a müncheni reptér FranzüJosef Strauss Repülőtér? (Helybéli tartományi miniszterelnök volt...)

satie · http://321.hu/sas 2011.03.21. 10:14:30

igen, sztem a "kiugrom a Lisztre" (hosszabban: "kiugrom a Liszt reptérre") fog elterjedni (az Oktogon melletti közkedvelt fás teret pedig Liszt térnek fogják hívni továbbra is)

grünweinsalz 2011.03.21. 10:15:48

@dbeata: A kutyás hasonlat óriási!
Engedelmeddel terjeszteni fogom!

Megfigyelo 2011.03.21. 10:16:17

Törölték a hozzászólásomat. Úgy látszik, itt csak dícsérni szabad a kormányt, kritizálni nem...

Szégyen és gyalázat!!!

queenlly 2011.03.21. 10:24:14

@satie: csak néhány dolog:

1. Liszt Ferencet lehet, hogy magyarnak ismerik, de Franz List (va Liszt)-et NEM! azok ismerik magyarnak, akik Verne Gyulát!

2. nem karom firtatni a magyarságát... monarchia meg minden... DE van néhány olyan történelmi (vagy csak híres) magyar személy, akit egyértelműen magyarként és egyértelműen magyar (helyesírású) neve alapjn ismernek, hogy akár Kossuth-val, akár Tellrrel példálózzm, de Szentgyörgyi nevét őrzi a Szentgyörgyi-Creb ciklus stb.

3. nem műveletlen külföldi ismerősöm a napokban érkezett. az ismertető táblák alapján még rá is kérdezett, hogy kicsoda Liszt Ferenc, mert ílyen írással nem esett le neki.

4. maga a procedúra nevettséges és fölösleges, mind anyagilag, mind nemzeti büszkeségi szemontból. egy félresíklott píár fogás.

5. többen említették a könnyen megjegyezhető nevet... hát gondolj már bele ebbe!

és végül kicsit OFF: könyörgöm! ne hozzátok már érvként mindenre a Wikit! annyi szembeötlő durva hiba van benne (saját szakterületemen biztos), hogy az fáj az embernek!

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.21. 10:27:12

@Megfigyelo:

nem, itt semmilyen politikai hozzászólás nem kívánatos.

satie · http://321.hu/sas 2011.03.21. 10:32:47

queenlly: 'a wiki'-t nem hoztam érvként, mivel a 'a wiki' egy - rendkívül hatékony tartalomfejlesztési modell, amelyet számos lap használ.

Például az angol Wikipedia, amelynek például a Lisztről szóló cikke (függetlenül, hogy Franz vagy Ferenc) egyértelműen, helyesen és könnyedén kimondja (nem is tartja más se Lisztet osztráknak), hogy Liszt egy magyar zeneszerző, de megkérdem szisztematikusan a külföldi ismerőseimet

Halál Bika 2011.03.21. 10:44:25

Liszt Ferihegyet is majd továbbra is Ferihegyként fogják hívni az emberek.

Lett egy új osztyapenkónk...
Annak például nem is tudom a mostani nevét.

Csülök 2011.03.21. 10:44:36

Ez az elnevezés is úgy fog járni, mint a "Papp László Budapest Sportaréna". Embertől nem hallottam még, hogy koncertre megyek a Papp Lászlóba, mindenki a "bées"-be megy. Ferihegyen is az a nyakatekert név lesz kiírva, hogy "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér", aztán mégis minden utazó a "ferihegyire" megy majd...

Csülök 2011.03.21. 10:48:23

Ja, bocs a bejegyzés írójának csak annyit, hogy nehéz ebben az ügyben (is) "nem beszélni" a politikáról, mikor a névváltoztatást ellenző bizottság több tagja, szinte percekkel a véleménynyilvánításuk után elvesztette az állását...

ubu1 2011.03.21. 10:51:16

Neveket nem buzerálunk. Ilyen egyszerű.
Ha egyszer az a k. repülőtér Ferihegyről van elnevezve, akkor maradjon az.
Ha Budapest legdélibb (nem autópálya) hídja Lágymányosi híd, akkor hiába vannak a régebbi budapesti hidak többségében emberről elnevezve, az akkor is Lágymányosi híd. Most és mindörökké. Pont.

egerészölyv 2011.03.21. 10:57:26

@Csülök: hogyne, vannak vén szatyrok, akik ma is az OTI-ba mennek a Széll Kálmán téren... Aki a repülőtérre megy, ma sem úgy mondta, hogy "a Ferihegyi Repülőtérre megyek", hanem úgy, hogy a repülőtérre.

egerészölyv 2011.03.21. 10:58:32

@satie: liberális szemszögből Liszt magyar, mert annak vallotta magát. Magyarul ugyan egy szót sem tudott.

egerészölyv 2011.03.21. 10:59:10

@queenlly: Szentgyörgyi-Krebs-ciklus.

egerészölyv 2011.03.21. 11:00:16

@Zka: igaz, ruccanjunk ki egy kicsit a Lenin körútra jó levegőt szívni.

"the dragon" · http://kigondoltam.blog.hu/2013/08/26/elrendezett_hazassag 2011.03.21. 11:00:59

Szerintem legyen inkább Chopin repülőtér, hátha végre idetéved majd valaki!

histar007 2011.03.21. 11:01:01

A kérdésre a válasz: sem Széchenyi sem Rákóczi, sem Liszt nem beszélt rendesen magyarul.
Ennek oka egész prózai volt:
- születésükkor még éppen szárnyát bontogatta a nyelvújító mozgalom, akkoriban nem igazán volt alkalmas a magyar nyelv komolyabb gondolatok kifejezésére.
- ahogy ma sem, akkor sem beszélte Európa nagy része a magyart, az uralkodó elit meg pláne nem...

Viszont Liszt magyarnak vallotta magát, ami szerintem elég kell hogy legyen. Mivel élete óta komoly vita övezi identitását, (németek és magyarok is kisajátítanák, sőt volt amikor a szlovákok is bejelentkeztek), talán nem árt világosan kifejezni, hogy mi miképpen is tekintünk rá.
Lehet aktívan cselekedni, és lehet utólag tiltakozni. Aktívan elnevezni egy repteret róla, és kinyilvánítani hogy a miénk és büszkék vagyunk rá. Vagy utólag tiltakozni és reklamálni egy EP bizottságban, ami már senkit sem érdekel.

Annyi igazságtalanság ért már minket. Főleg azért, mert képtelenek voltuk elejét venni, és önerőből megakadályozni. Utólag persze igazunk volt, csak addigra lapozott a történelem. Most időben cselekszünk.
Ez is baj?

TomDo 2011.03.21. 11:02:53

A köznapi használatban eddig úgy mondtuk: " Leszálltunk Ferhegyen; indultam Ferihegyről; a taxisnak: Vigyen Ferihegyre ! ; Ezutan : Leszálltunk LISZTRE (? )- Még jó hogy nem fújta el a szél ! vagy Most indultam a LISZTRŐL; Ökörség volt megváltoztatni ! De a híd átnevezés sem kutya ! Eddig átmentem a lágymányosin. Ezután átmegyek Szent Lászlón ?
Vallásgyakorló keresztény vagyok ezért mondom meg kellene gondolni a névadásokat.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.03.21. 11:03:36

zenészről légkalapácsot is nevezzenek el vagy betonkeverőt

vomita 2011.03.21. 11:04:04

A Liszt Ferenc Repülőtér név kiejtve túl keménynek és hosszúnak tűnik. Nem dallamos név talán a mássalhangzó torlódás miatt. Ha rövidebben azt mondjuk, hogy megyek a Liszt Ferencre ez még szembetűnőbb. A Teller Ede például dallamos könnyen kiejthető.

veny 2011.03.21. 11:04:22

Tulajdonképp Tulipános Krumplinyomó 3.2 bétának is lehetne hívni Ferihegyet, funkcionálisan a név eléggé mindegy.

Az igazi kérdés az, hogy minek átnevezni valamit, aminek amúgy semmi baj nincs az évtizedek óta használt, széles körben ismert és elfogadott nevével.

Nettó butaság az egész.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.03.21. 11:07:20

biztos el tudjátok képzelni, avagy érzitek ti is, mit érez egy kifinomult hallású ember a repülőgépzajban...

Brix 2011.03.21. 11:07:21

Liszt Ferenc a valaha elt legnagyobb zeneszerok es zongoristak koze tartozik, aki mindig is magyarnak tekintette magat. Erdemes meghallgatni a Hungarian Rhapsody-t, www.youtube.com/watch?v=goeOUTRy2es
Egyszeruen fantasztikus!

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2011.03.21. 11:09:25

így aztán ki lehet jelenteni, a névdonort biztosan nem vették tekintetbe névadásnál...

Dr Gregory House 2011.03.21. 11:12:14

@histar007: Azt írod: „születésükkor még éppen szárnyát bontogatta a nyelvújító mozgalom, akkoriban nem igazán volt alkalmas a magyar nyelv komolyabb gondolatok kifejezésére”
Ez nem teljesen igaz, mert mondjuk kortársa Arany János (Nagyszalonta, 1817. március 2. – Budapest, 1882. október 22.) egész jól ki tudta fejezni gonolatait magyarul, valamint:
„A magyar művelődés történetében általában azt a néhány évtizedre (1790–1820) kibontakozó mozgalmat értik magyar nyelvújítás alatt...”
„Liszt Ferenc (németül Franz Liszt) (Doborján, 1811. október 22. – Bayreuth, 1886. július 31.)”

Vincenzo90 2011.03.21. 11:15:04

Érdekes, mert én műveltebb külföldiektől mindég azt hallottam, hogy Liszt Ferenc(nem Franz) magyar volt, és természetesen ismerik. Persze kinek milyen ismerős jutott. VV Dzserzit biztos le tudjátok írni, meséljetek róla a külföldi ismerősöknek.

egerészölyv 2011.03.21. 11:15:33

@Csülök: nem én mondtam bátornak Dutkó Ákost, hanem az index.

11zuzuki (törölt) 2011.03.21. 11:16:45

@histar007:

Ekkora ökörséget még életemben nem olvastam:A kérdésre a válasz: sem Széchenyi sem Rákóczi, sem Liszt nem beszélt rendesen magyarul.
Ennek oka egész prózai volt:
- születésükkor még éppen szárnyát bontogatta a nyelvújító mozgalom, akkoriban nem igazán volt alkalmas a magyar nyelv komolyabb gondolatok kifejezésére.
- ahogy ma sem, akkor sem beszélte Európa nagy része a magyart, az uralkodó elit meg pláne nem...

Ezt Te komolyan gondoltad,vagy csak egy leheletnyit kihagyott az agyad?A magyar nyelv (a régi) a legősibb nyelvek közé tartozik.Elismeréssel nyilatkoztak róla mindenhol a világban.Erre jössz..és egy ekkora égbekiáltó marhaságot írsz.Félelmetes..

egerészölyv 2011.03.21. 11:21:26

@11zuzuki: II. Vilmos császár sem tudott magyarul, pedig később született.

satie · http://321.hu/sas 2011.03.21. 11:29:30

Brix: főleg a Tom és Jerry-s változatban :)

Öreg Sam 2011.03.21. 11:53:00

Talán rovásirással kellene irni,azt az egész világon ismerik,meg mássalhangzó torlódás sincs benne.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.03.21. 12:06:05

@mestska: Eszemben sincs.
Ám részletesebben megnézve a listát (ez elsőre nem tűnt fel) Marconi is feltaláló, nem? Vagy ő egy másik? Vagy másról is híres.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.21. 12:43:57

@Yooha:

ja igen, Galileit csillagásszá "degradáltam", és Marconi a negyedik "feltaláló".

kén-e egy nick? 2011.03.21. 13:16:58

@one male individual:
Majd egyszer, ha lesz egy kis időd, tanulj meg rendesen angolul.

A "will you" simuló kérdést a haverodnak mondhatod, szolgáltatónak kifejezetten sértő bizalmaskodás.
Szóval épp a hozzád hasonló bunkók vagy angolul csak makogók szokták mondani.

Aki tud angolul, azt azt mondja helyett: please.

@krj:
Mi is ezzel a bajod a magyar nyelv nem tudásán kívül?

@ubu1:
Nem sokáig.
Tarlós épp most tervezi átnevezni Szent László hídra a Lágymányosit.

@histar007:
Rákóczi tökéletesen beszélt magyarul. 12 éves koráig tisztán magyar könyezetben nőtt fel. Igaz, tanult németül IS.

Széchenyi legalább felnőtt korában megtanult. A könyveit magyarul írta.

Liszt meg annak vallotta magát, amihez épp érdeke fűződött, hol franciának, hol németnek, hol magyarnak.

@Brix:
A mit?
Hát ennyit a nagy magyarkodásról...
Egyébként ezek alapján Berlioz is magyar volt, érdemes meghallgatni a Rákóczi-indulót...

@11zuzuki:
Hát amekkora baromságokat írsz, az tényleg félelmetes... Ne Badinyi-Jós Ferenctől meg Varga Csabától tanulj, azok még nálad is hülyébbek.

@Vincenzo90:
Na ja, én meg ismerek egy csomó olyan külföldit, aki hibátlanul beszél magyarul.
Külföldön bizony ő Franz Liszt. Minden zeneszeretőnél.

@Öreg Sam:
Hát hogy rovásírással is ki lesz írva, az csak természetes.

dbeata 2011.03.21. 13:45:27

@regio54:

Persze, csak bajba ne kerülj miatta. :-)

dbeata 2011.03.21. 13:59:14

@Halál Bika:

Jaja.. Vagy ezentúl Liszt Ferihegynek fogom hívni. Jut is, marad is alapon. :-)

dbeata 2011.03.21. 14:01:18

@regio54:
Nem hiszed el, de kimoderálták a kommentemet. :-)

one male individual · http://soundcloud.com/cliponville 2011.03.21. 14:07:20

@kén-e egy nick?: Rest assured buddy, my English is good enough. It may not be good enough for you but it is good enough for the folks I work for. And for anyone else, if that matters. Message me in case you wish to participate in a 'Whose English is better' competition. Written, oral, or both, your choice. And I can't help but think of the words 'moron' and 'douchebag' when I'm reading your comments. Have a nice week. :)

kén-e egy nick? 2011.03.21. 17:12:47

@one male individual:
Juhéj, működik a GoogleTranslate, öcsém? :-)

Le tudtál írni 7 mondatot angolul? A kutyafáját!

Ettől még ugyanolyan sík idióta vagy, mint előtte, és ugyanúgy fingod nincs a helyes használatról, de legalább büszke is vagy rá. Biztos jó lehet a röhejes hülye mintapéldányának lenni, úgyhogy büszke is lehetsz!

Rubens 2011.03.21. 18:39:49

@kén-e egy nick?:
Fájdalmasan tájékozatlan vagy a történelemben. Horthy István annyira volt fasiszta, mint Kun Béla demokrata. Egyébként is ezt a "horthyfasiszta" témát már illene elfeledni, hacsak nem te is Marx és Engels (vagy még inkább Sztálin) tőgyéből szopogattad a tudományt...
Arról már nem is beszélve, hogy Göring sem volt fasiszta, fasizmus és nemzetiszocializmus között ugyanis jelentős különbségek vannak.

vaga 2011.03.21. 19:33:53

Azért ez a Wikipedias gyűjtemény elég pongyola. Münich Franz Joseph Strauss – nincs benne. ATH – Eleftherios Venizelos, etc...

aritus 2011.03.21. 19:47:28

Miért is kellett kimoderálni azt, hogy eddig kiről volt elnevezve Ferihegy?! Széchényi jó barátja volt. Mi vele a baj?

hu.wikipedia.org/wiki/Mayerffy_Ferenc

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.21. 20:12:21

@vaga:

ott van a listában, nézd meg újra...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.21. 20:13:00

@aritus:

bocs, ezzel semmi baj nem volt, a másik érintett téma miatt töröltem.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.21. 20:16:34

@aritus:

ezzel semmi baj nem volt, a második fele miatt töröltem, nem akartamidehozni a témát.

aritus 2011.03.21. 20:26:37

@mestska: ok, értem, bár szerintem ebben a konkrét ügyben már nem lehet csak arról értekezni, hogy melyik név lenne jó a reptérnek. Ez a "téma" már elválaszthatatlan az új névadástól. Szerintem.

pimpalini 2011.03.21. 21:06:50

@trickortreat:

Van benne valami, de egy dolgot nem értek...:)

Ti úgy csináltok, mintha ez az átnevezés oly nagy mértékben foglalná le a kormány, sőt, az egész országgyűlés kapacitását, hogy másra nem marad idő. Nem érzitek ezt nevetségesnek?:)

pimpalini 2011.03.21. 21:08:33

@vaga:

A wikipédián (magyar) pl. Peter Sellers sincs benne, ami több, mint bosszantó.

pimpalini 2011.03.21. 21:13:33

@Rubens:

Ugye mennyire fájdalmas az emberi butaság, alul tájékozottság, s öntudatos hülyeség?:)

Ezek fasisztáznak reggeltől estig, Mohácstól Ulanbatorig, gyök kettőtől 728-ig, miközben azt sem tudják mit jelent maga a szó. Történelmi tényekről nem is beszélve.

@kene egy nick:

Ajánlom neked néhány történelemkönyv olvasgatását, az talán segít szellemi nyomorodon. Horthy István nemzeti hős. Olyan ember, aki életét adta ezért az országért, az itteni emberekért, a közvetve érted is. Így vedd szádra a nevét.

kén-e egy nick? 2011.03.21. 22:22:15

@Rubens:
Horthy István fasiszta volt.
Ahogy a kedves apukája is.
Ez tény. Bár a hozzád hasonló szélsőjobbosok vagy újfasiszták próbálják szépítgetni és apróságokba belekötni, pl. hogy a nemzetiszocializmus meg a fasizmus nem teljesen ugyanaz, de a tény attól még tény marad.

@pimpalini:
Nemzeti hős a lófaszt.
A fasiszta kormányzó fasiszta kisfia, aki mi mást választott volna, repülős lett, mert az azért este otthon alhatott, nem a fronton kellett harcolnia, mint azoknak a százezreknek, akiket az apja a Don-kanyarba küldött meghalni, aztán hagyott a sorsára élelem, ruházat, megfelelő fegyverek nélkül.

És még a nem egészen 300 embert kivégeztető Kádárt tartják a hozzád hasonlók tömeggyilkosnak és hazaárulónak, mi?
A több százezer embert kivégeztető (vágóhídra hajtó) Horthynak meg szobot akartok állítani. Mi a faszt is kerestek a magyar katonák a Don-kanyarban?

pecs2010 2011.03.21. 22:51:43

Sziasztok, ajánlom a facebook-os tiltakozó oldalt az átnevezéses szörnyűség ellen:

www.facebook.com/EzFerihegyNemLisztFerihegy

Rubens 2011.03.21. 23:08:05

@kén-e egy nick?:
Itt csak egyetlen tény van, kedves (?) uram, mégpedig az, hogy SEMMIT nem értesz a történelemhez. Nem vagyok se újfasiszta, se szélsőjobbos, csak egy történelemtanár, aki ért is a szakmájához és irritálja ha ökörségeket mondanak/írnak, de még mindig nem tanulta meg, hogy idiótákkal kár vitatkozni (főleg az interneten).

one male individual · http://soundcloud.com/cliponville 2011.03.22. 08:44:45

@kén-e egy nick?: Hit me in English, douchebag. The problem is that you don't even have a clue. You think you can, I know I can. But hey, it's the likes of you who turn the web2 into a funny place. What would we do , how could we survive without you morons, douchebags, smart asses and assholes? :)) Without you the world would be an empty place. :))
The challenge is still on: if you have the guts come and hit me in English. Until you do so and prove that you actually know something you're just a miserable douchebag. Message me off topic, let's exchange cell numbers and have a conversation, real time, in English. Or let's do it face to face, the pleasure will be mine.
Google translate? Give me a break, it's a joke. You should just know as it probably didn't work and you had to reply me in Hungarian.:)
Have a nice week buddy! :)

one male individual · http://soundcloud.com/cliponville 2011.03.22. 08:53:21

@Rubens: Kén-e egy nick-nek nem nick, hanem egy kis ész kéne. Arc az nem, az van neki. Én személy szerint az angol nyelvismeretének valódi szintjére lennék erősen kíváncsi, ha már egyszer vette a bátorságot és olyasmibe nyúlt, amihez - az eddigi megnyilvánulásaiból ítélve - nem sok köze van. De én nem szeretem a másik felet megismerni, ezért őszintén remélem, hogy áll a próbatétel elébe és beszélget velem egy kicsit angolul. Persze ha - tegyük fel, de ez csak teória - Kén-e egy nick - eg gyáva fütyi, akkor néhány flame-en kívül nem sokra számíthatunk tőle. De ha tényleg van arca és vér a pucájában, akkor felveszi a kesztyűt.
Amúgy sajnálom, hogy idáig fajult ez a topik. 20 évig voltam repteres, ezért érdekel a téma.
Üdv mindenkinek, Joó Gábor

one male individual · http://soundcloud.com/cliponville 2011.03.22. 08:54:24

@one male individual: Azt akartam írni természetesen, hogy én SZERETEM a másik felet megismerni. Bocs.

pimpalini 2011.03.22. 12:20:04

@one male individual: @Rubens:

Nyilvánvaló, hogy az illető egy troll. Sőt. Valószínűsíthető, hogy szándékosan provokál a kommentszám növelése céljából.:)

A nickjét nemrég kreálták...

one male individual · http://soundcloud.com/cliponville 2011.03.22. 12:41:18

@kén-e egy nick?: I'm not Joó Gabi from Index. There are more Joó Gabis out here. I'm another one. And no, I didn't work at the airport as a cleaner. You'd be surprised, douchebag. You're just a coward, a piece of faceless shit. You don't even speak any proper English, do you?
I suggest that you pick a new nick. 'Smartass Bunny' would be appropriate. It always is for cowards like you.
Have a nice week! :)

Rubens 2011.03.22. 12:52:59

@pimpalini:
Valószínűleg tényleg troll. Ostoba, tájékozatlan, mindenbe belepofázik, mindenkibe beleköt, láthatóan dilettáns. "Replikái" igen gyengék, szellemtelenek. Csak dobálózik a kifejezésekkel, de érvek sehol.
Don't feed the troll.

krj 2011.03.22. 15:19:07

@kén-e egy nick?: az, hogy az import szóban az im (az in-nek a hasonult változata) már jelzi a "be" igekötős jelentést. ez olyan mint a kiexportál, beinvitál, áttranszportál. idétlenül hangzik, azt sugallja, hogy aki mondja, nincs tisztában az eredeti szó jelentésével.

már ha erre utaltál, mert nem tudom, hogy mire írtad a "magyar nyelv nem tudásán kívül"-t.

portare latinul vinni, hordani. importare (in+portare hasonulva) bevinni. erre próbáltam utalni.

Gerardus A. Lodewijk 2011.03.22. 15:43:05

Az átnevezéssel önmagában semmi bajom, Liszt Ferenc egyáltalán nem rossz név. Az meg majd az elkövetkezendő években eldől, hogy a köznyelv beveszi-e az új nevet.

Az átnevezés módját viszont (diplomatikusan szólva) furcsállom. A repülőtér nem földrajzi képződmény, ezért a neve sem lehet földrajzi név. Földrajzi neve a repülőtér által elfoglalt területnek van (a jelen esetben ez Ferihegypuszta), azt viszont nincs sok értelme változtatgatni. A repülőtér mint létesítmény neve természetesen különbözhet ettől, de azt meg nem a kormány jogosult meghatározni, hanem a tulajdonos. A kormány csak olyasmit nevezhet el bárkiről, ami állami tulajdonban van.

Más.
Eléggé bizarr ötlet volt Francisco de Sá Carneiróról elnevezni a portói repülóteret: az illető miniszterelnök volt, és az oda tartó repülőgép balesetében halt meg.

Más.
Az összes nem francia pilóta Csárlsz dö Gól erportnak mondja CDG-t. A Tábornok, ha élne, kikérné magának :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.22. 16:54:51

@krj:

én értettem rögtön, ahogy beírtad. Teljesen jogos volt :)

krj 2011.03.23. 08:38:49

@mestska: köszi. kén-e egy nickecske nem érti, mert ő csak magyarul gondolkozik, de éljen csak a kis világában, legfeljebb közröhej tárgya lesz tanult emberek társaságában...:-)

Peredhil 2011.03.23. 23:43:26

@pimpalini: Nem. Nem ezzel kéne foglalkozni. Erre volt a földrajzinév-bizottság.

Peredhil 2011.03.23. 23:44:26

@pimpalini: Azért erről megkérdezném a II. Magyar Hadsereget...

Peredhil 2011.03.23. 23:46:02

@pimpalini: és hű társadét, makóihagymáét???

Peredhil 2011.03.23. 23:54:36

@Rubens: A történelem, a túlélők, a következő nemzedékek nem így bírálják el. Márpedig történelmi távlatokban kell gondolkodni történelmi eseményekről. Akkor és ott/most és itt -- percemberkék pillanatnyi életében nagy-nagy különbség lehet fasizmus és nemzetszocializmus között. Az idők rostáján azonban max. egy lábjegyzetet jelent, néhány -- történelmi kérdésekben tárgyilagossággal próbálkozó -- kutató számára. Mert az eredmény "mindkét" (szerinted oly igen eltérő) esetben katasztrófa volt. Ahogy szegény nyomorult Horthynál is, aki egy vesztes háborúba nyargalt az ország élén. Neked inkább azt tanácsolom: NE olvass több történelemkönyvet (összefüggésükből kiragadva). Hanem vakold tovább a falat.

Peredhil 2011.03.23. 23:58:31

@pimpalini: Nem, "kéne egy nick" nem troll. Csak egyszerűen értelmes és némileg tájékozott. Gáz, mi? Ezzel nehéz neked mit kezdeni, gyorsan sütsz rá egy dehonesztáló bélyeget, be egy fiókba, szevasz, meg van oldva... Háát... így működsz. Visszakérdezek: te kapsz ezért pénzt? (Mert Lázár Jánosod elvei szerint teljesítményed ölég gyenge, sokat nem érdemelsz...)

BPO654 2011.03.24. 09:35:29

@kén-e egy nick?: Mi a f... köze van Lisztnek a II. VH.-hoz?
Egyébként 200 éve született ezért lett Liszt Ferenc nki repülőtér, és nem másért.
Ja, és magyar volt, uúgy ahogy Petőfi Sándor is magyar volt és nem szlovák, tehát nem Alekszander Petofiként ismerik, csak tőlünk északabbra egyesek (J Slota)... .

pimpalini 2011.03.24. 11:52:49

@Peredhil:

A hősi halált halt katonák haláláért nem Horthy felelős, hanem az orosz hadsereg. Fura ugye? Mint ahogy a háborúban elesett amerikai katonák haláláért is inkább felelős a japán hadsereg, vagy a német/olasz, mint Roosevelt egy személyben. A te/ti logikád/logikátok szerint Roosevelt, Sztálin, Churchill, De Gaulle, stb... ugyanolyan fasiszta, háborús bűnös kellene legyen, mint az általatok átkozott Horthy. Csakhogy itt bukik meg a látszólagos pacifista logikátok, s válik kettős mércévé.

Ugyan már mióta tájékozottság az általánosító fasisztázás?

Minden történész tudja, hogy a történelemről, s bizonyos eseményekről, szereplők tetteiről nem az idők távlatában kell gondolkodni, s az idők távlatából mérleget vonni. Ez súlyos hiba. Sőt. Hazugság. Az adott tetteket, eseményeket az akkori viszonyok között kell értékelni. Könnyű utólag okosnak lenni. Butának meg még könnyebb, lásd. haverod és a te hozzáállásod, félművelt, nemzetietlen okoskodásod.

Akármennyire nem tetszik is egyeseknek:
a) Horthy Miklós megelőzött egy négyéves német megszállást, s kemény népirtást (a magyar népet ugyanis vagonokba akarták pakolni Hitler fajelmélete alapján). A taktikája 1944-ig jól működött. Vele, s Magyarországgal szemben pl. a szlovák állam fasizmusban született. Kőkemény fasizmusban. Ennek ellenére a szlovák nacionalizmus hivatkozhat rá nyugodtan, míg a hozzád hasonló idióták miatt Magyarország még mindig nem volt képes normálisan értékelni az akkori történéseket.
b) Horthy István hősi halált halt a keleti fronton, tehát hős.
c) Teleki Pál szintén nemzeti hős, nemcsak a fasizmus elleni harca miatt (ő volt az, aki átengedte a magyar-lengyel határon a lengyel menekülteket, akik kivételes ellátásban részesültek nálunk, s zöld útjuk volt nyugat felé - pl. a lengyel légierő nem egy tagja szökhetett rajtunk keresztül Londonba, majd harcolhatott a németek ellen). Egyenesen szánalmas, hogy sok agymosott faszfej még Teleki Pál nagyságát sem képes elismerni, miközben Varsóban utca van elnevezve róla.
d) Végül, de nem utolsó sorban segítek: akikről ti beszéltek, akik ellen még mindig görcsösen kikeltek, s akiket szerettek összemosni minden 1920-45 között élt politikussal, azok a nyilasok. Szálasi Ferenc például. De ők ugye 1944. október 15. után vezették Magyarország egy részét, s semmi közül sincs pl. Horthy Miklóshoz, aki világéletében megvetette őket.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.03.24. 12:01:59

Vicces, hogy valóban sikerült Horthynál lehorgonyozni (hm, ez most milyen találó szó..) Liszt Ferihegyi repülőtér átnevezése kapcsán.

Csak gyorsan pár dolog: Horty mennyire volt antiszemita, fasiszta stb ezt nem tudhatjuk már. Vannak olyan emberek, akiket még nagy idők elteltével sem tudunk meghatározni, hogy milyen is volt, mert egyszerűen olyan zavarosak voltak a körülmények. Olyan értelemben nem volt fasiszta, mint, ahogy a náci Németország az volt. Ugyanakkor meg nem tudom elhinni, hogy ne ellenszenvezett volna a zsidósággal. Vagy csak egyszerűen ügyetlen volt és rossz döntéseket hozott. De ezen miért megy a vita? Mi van akkor, ha valaki Horthyt fasisztának vagy épp nem annak tartja?

@pimpalini: "Akkoriban nem voltak szlovákok...:) Mivel addig sosem volt még szlovákia sem. "
Elárulom neked, hogy a szlovákok sokkal régebb óta vannak Európában, mint a magyarok. Szlávok azon a területen, már az 5-6-ik századtól vannak. Az, hogy maga a jelenlegi "Szlovákia" nem régi, nem jelenti azt, hogy ne éltek volna ott azoknak az őseik, akik ma szlováknak vallják magukat.

Liszt Ferencről: Én magamat liberális érzelműnek tartom (liberálisan tiltanám a részegséget az utcán, a drogot stb ;) ) így felőlem nevezhetjük Lisztet magyarnak, csak azért, mert Ő annak tartotta magát. De ha egy külföldi nem tartja magyarnak, akkor azzal is egyet tudok érteni.

Magához a Ferihegy témához: Elkeserítő az egész. Most próbálok csak nagyon kevés politikával operálni. Szóval az az elkeserítő, hogy nyugdíj elrablása és hasonlók, ez tiszta sor. Kell a pénz a Tiszteletreméltó Pártnak. De akkor miért nem mutatnak legalább az ilyen apróságokban nagyvonalúságot? Ha egy picit is gerinces emberek lennének a parlamentben, akkor azt mondanák férfiasan, hogy "na jó, az elnevezésekről dönthettek ti.." De nem. Még arról sem. A népakarat erejének illúzióját is eltiporják!
Aztán oké, megtudják ideologizálni, hogy elveszik pl Sztálin díszpolgári címét (mintha a történelmet el lehetne törölni..) meg mindenféle mostani pártellenség elnevezéseket el lehet venni. De itt az a súlyos, hogy Mayerffy Ferenc senkinek sem ártott, még a Pártnak sem, most mégis "el kell felejteni". Most már tényleg nincs biztonságban sem Kékes tető, sem a Badacsony, de még Budapest sem.
Ettől függetlenül, de ugyanígy kiakadtam azon, hogy Hajós Alfréd iskolát Kolonics György iskolára neveztek át. Hajós Alfréd egy igazi, becsületes legenda volt, első magyar olimpiai bajnok és emellett tanult, intelligens ember. A legmegfelelőbb névválasztás egy sportbarát iskolának. Mi szükség van bárkire átnevezni? Ez a legnagyobb pofátlanság.. Ha valahol új sportsulit, egyesületet csinálnak, akkor legyen Kolonics a neve és fémjelezze a világ végéig a nevét..de felülírni ilyen emberek nevét, mint a Hajós Alfréd...

Fentebb megjegyeztem, hogy a történelmet nem lehet eltörölni. Tévedtem. Belegondolva el lehet, mégpedig a jelen eltörlésével. És végülis ahhoz jó úton haladunk..

pimpalini 2011.03.24. 14:15:38

@sanche:

A történelem állítólagos eltörlésének mi köze van Sztálin nevére hallgató objektumok átnevezéséhez? Miért kellene nekünk Sztálinról bármit is elnevezni? Ennyi erővel lehetne Hitler tér/híd/alagút/képzőművészeti akadémia is. Ez a baj a "liberálisokkal" (s ezt ne vedd szitokszónak), hogy nem tudnak objektíven gondolkodni, értékelni.
Ősrégi vita folyik arról, ami egy őszinte, még nem befolyásolt, nem megdolgozott agyú gyermek számára egyszerű, mint egy pofon. Ha valaki bűnt követ el, az bűnös. Meg kell büntetni. Ez alól nincs kibúvó. Az sem jelent kibúvót, ha éppen vörös zászló alatt követte el a tetteit.
HA mi demokráciát, jogállamot építünk, akkor nem lehetnek egyenlőbbek. Akkor a múltunkkal is el kell számolnunk. Megtörtént? Nem. Még mindig náciznak sokan, 90 éves aggastyánokat vesznek elő nehezen bizonyítható "rémtettek" okán, mert a fasizmus (de helyesebb szerkezet a második világháború vesztes oldalon álló katonai erői) által elkövetett bűnök nem évülnek el. Rendben van, azt mondom megértem. De kérdem én: a történelmi távlatban hozzánk, a jelenkorhoz sokkal közelebb álló cucialista/kommunista/sztálinista (mikor épp mi) diktatúra bűnelkövetőinek miért jár amnesztia? Sőt, nem amnesztia, mert az ugye eleve feltételezi az ügyek kivizsgálását, törvény elé citálását. De itt még ez sem történt meg. Minden maradt a fű alatt, mindent elhallgattak, az emberek manipulálásával, hazugságokkal szépen elfelejtették ezeket a dolgokat. Ettől kezdve lehet itt bármiféle jogállamról beszélni? (a Mások életében van egy baromi jó rész, amikor az egyik főhős - a megfigyelt - utána nézhetett a róla készült jelentéseknek, s ott NÉVRE és kódnévre szólóan MEGTALÁLTA AZT, AKI ŐT MEGFIGYELTE, nem voltak kihúzások, meg titkosítás; nálunk ilyen SOHA sem történt meg) Ha az alapok nem léteznek? Bizonyos szempontból a mai demokrácia nem demokrácia. Mivel annak idején pont a legfontosabb dolgokról felejtkeztek el (szándékosan) a rendszerváltók. Más a megbocsátás, s más az elhallgatás. Megbocsátani annak lehet, akiről legalább ország-világ tudja, hogy mit tett, s ezt legalább be is ismeri, netán elnézést két tettéért. Megtörtént ez az 1947-89 között elkövetett kitelepítésekért, bűnökért? Még biszku béla belügyminiszter szintjén sem. Ha valaki itt Horthy fasisztázik, mit szól biszkuhoz? Őt felmenti?

Visszatérve Horthyhoz. Valóban nehéz meglátni a kor lényegét, lehetőségeit, kereteit. Kereteket, melyeket a történelem szabott, lehetőségeket és röghöz kötöttséget, melyet a nemzetközi erőviszonyok, a nagypolitika szabott egy magára hagyott országnak (ugye egyre kevesebb a túlélő, aki a konkrét viszonyokról értekezni tudna).
Ezt ugye végig kellene gondolni, talán utána is kellene olvasni, netalán nem nol.hu-ról tájékozódni, vagy épp alapvetően pártok szekerét toló, megvásárolt értelmiségiek kijelentéseire hagyatkozni.
Tetszik-nem tetszik: Horthy úriember volt, tagja annak az úri világnak, úri Magyarországnak, amelyről a régi filmek, vagy korabeli írások tájékoztatnak. Ahol súlya volt az adott szónak, a becsületnek. Teleki Pál a becsület elvesztése (pedig nem a sajátjáról volt szó) okán golyót röpített a fejébe. A múlt rendszerben szocializálódott niemandok közül ki tenne ma ilyet?
Horthy-t Hitler nem kedvelte, pontosan az egyenessége, becsületessége, úri mivolta miatt.
HA valaki utána olvas a történelemnek, vagy jó tanára volt a középiskolában, az tudhatja mi is a találkozó érdekek fogalma. Pl. az USA, NBR, és a SZU érdekei találkoztak, ennek ellenére az USA sosem volt kommunista, a sztálini Szovjetunió meg sosem volt kapitalista állam. Annak ellenére, hogy Franciaországban 1939-ben táborokba zárták a zsidó és baloldali értelmiség egy részét, még nem állítják/állítjátok ti, károgók azt, hogy Franciaország fasiszta/antiszemita állam lett volna. Mint ahogy a - szintén zsidóüldöző - SZU-ról sem állítja senki, hogy fasiszta lett volna.
Miért is ez a tiszteletkör? Mert az igazságtalanul megcsonkított (az igazságtalan jelzőt több nyugati politikus is elismerte 1920 után) Magyarország elszigeteltségében nem politizálhatott más felé, mint Olaszország, s később a náci Németország. Nem azért, mert a magyar állam fasiszta volt, hanem mert csakis tőlük várhatták a korábbi békék felülvizsgálatának felvetési lehetőségét. Akkoriban is az volt a lényeg, hogy egy kis állam mellett milyen nagyhatalom áll, vagy állhat. A magyar állam jó ideig kettős játékot űzött (fenntartva a kapcsolatot a nyugattal és a kényszerszövetséget a tengellyel), s amennyire lehet, próbálta minimalizálni a veszteségeit (lásd. "Kállai-kettős, vagy hintapolitika, meg az állandó alkudozások a Szu elleni háborúban történő részvétel Hitler által elvárt és a mieink által kötelezően vállalt minimális volumenében)". Ennek 1944-ben lett vége, s a legnagyobb hiba az, hogy az utolsó időszak - nyilas hatalomátvétel - alapján ítélik meg sokan az egész kort. Persze ez az ítélkezés az "átkos" idején intézményesített hazugság volt (lásd. az ominózus sort: "múltat végképp eltörölni") alátámasztandó az ideológiát, no meg a szovjet barátságot, csak ezen már túl kellene lépnünk, elvégre 89 óta eltelt 22 év.
S egy sokadik észrevételedre reagálva:
miért itt a vita? Mert valaki a fasisztázással szándékosan provokált, mellette pedig meglehetősen hiányos történelem ismeretről tett tanúbizonyságot.
Másrészről pedig azért, mert még mindig nem néztünk szembe a múltunkkal, s sokan felülnek a múlt eseményeit is felhasználó, érdekből meghamisító megélhetési politikusok pártpolitikai érdekből elkövetett hazudozásainak.

pimpalini 2011.03.24. 14:18:00

@sanche:

Az elején módosítok: természetesen a díszpolgári címre gondoltam.

BPO654 2011.03.24. 15:57:22

@Peredhil: Te dolgozz inkább, és tanulj mert még bőven lenne mit...... . Mondjuk olvasd el ezt, csak nevek:
avanti.blogter.hu/459531/miert_orult_meg_hitler
És csak megjegyzem, h Liszt 1811-ben született, tehát a II VH-hoz semmi köze... .:D
(M.o azért csatlakozott a II VH.-ban a németekhez, mert tőlük reméltük a területeink visszaszerzését, és nem másért... Világos?)

BPO654 2011.03.24. 16:22:02

@Peredhil: Történelmi távlatokban persze. Sok mindent még ma sem tudnak, és minél több idő telik el, annál kevésbé valószínű, h megtudjuk valaha is, pl mert a tanúk időközben elhalnak.. . Íme egy pl:

www.honvedelem.hu/cikk/0/20706/kassa_bombazasa.html

BPO654 2011.03.24. 16:37:25

@sanche:
"Most próbálok csak nagyon kevés politikával operálni. Szóval az az elkeserítő, hogy nyugdíj elrablása és hasonlók, ez tiszta sor. Kell a pénz a Tiszteletreméltó Pártnak. De akkor miért nem mutatnak legalább az ilyen apróságokban nagyvonalúságot? Ha egy picit is gerinces emberek lennének a parlamentben, akkor azt mondanák férfiasan, hogy "na jó, az elnevezésekről dönthettek ti.." De nem. Még arról sem. A népakarat erejének illúzióját is eltiporják!"
Mondjuk azt írod, h kevés politikával akarsz dolgozni, ehhez képest rögtön politizálsz. Csak azért reagálom le mert a tetves magánnyugdíjp.-ri dolggal nem előszőr jössz elő, mármint, h lenyúlták a pénzt. Nos, ne válaszolj csak gondolkodj már el azon, h miféle MAGÁNnyp. az ahová az ÁLLAM betesz havonta(!) 30 Mrd.-ot???:DDD A külföldiek hiteléből méghozzá, tehát NEM A NYUGGEREK pénze!! Persze az is benne van. És a nyugger új buszt akar meg mindent újítsanak fel de nincs pénz -mert sose volt, akkor járuljon hozzá v kussoljon, h öreg a busz, retkes a villamos, kigyullad a metró az oljsártól stb.
A népszavazás meg pénzbe kerül mind1 milyen népszavazás, ha országos akkor kb ÖTMILLIÁRD Ft.-ba. Akkor azért menne a duma, h kidobott pénz. A demokrácia különben is drága, és azt is jegyezd meg, h tulképp a legjobb demokrácia a diktatúra, v annak fejlettebb ,puhább változata, az államkaptalizmus (Kína).

BPO654 2011.03.24. 16:39:18

@BPO654: "..kigyullad a metró az olajsártól stb.":XD

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.03.24. 18:09:46

Látom csúnyán sikerült mégis a Horthy-vonalba belefolynom :)

1: Horthyféle vonulatról próbálok nem sokat: "Ennek 1944-ben lett vége, s a legnagyobb hiba az, hogy az utolsó időszak - nyilas hatalomátvétel - alapján ítélik meg sokan az egész kort. "
Ezért nem a kommenisták, a felelősek, hanem maga Horthy. Ő hozott rosszkor, rossz, de saját döntéseket, melynek a végén csak-csak az lett az eredménye, hogy igenis kiszolgáltatta az országot a fasisztáknak, a nyilasoknak. És ezen nincs mit szépíteni.

És bár Szálasiéknak szerencsére nem jutott sok idő, ha lehet még nagyobb kárt okoztak az országnak, mint a kommunisták.
Én nem fasisztáztam le Horthyt, csak mondtam, hogy ettől függetlenül NEM ALAPTALAN lényegét tekintve a hatását annak tekinteni.
Igazi fasiszta persze nem volt (nagy baromságnak tartom én is a feltételezést is), de ha ezt mondják neked és téged ezzel lehet provokálni, akkor veled van a gond.
Amitől viszont az én hajam áll égnek, mikor elkezdik magyarázni, hogy "Magyarország nem tehetett mást a világháborúkban". Nem a fenét nem! Ha valami, hát ez az utólagos szépítgetés! Az az óvatos ladikos stratégia pont csak arra volt jó, hogy utólag a történelemkönyvbe ne kelljen leírni azt, hogy csúnya nácik voltunk, mint a németek..mert velük harcoltunk, de nem nagy meggyőződéssel. Semmi másra nem jó. Persze, igaz, hogy utólag okos az ember, de igenis volt választási lehetőség, nem is egyszer. És ennek köszönhetően elmondhatjuk, hogy TÉNYLEG a létező legrosszabb forgatókönyv következett be. Tudod, mikor a három futó közül a középső nagyon taktikázik az erejével és a sebességével, a másik kettő meg csak simán fut.- Az egyik egyenletesen, de lassabban, a másik meg gyorsabban, de ereje fogytán egyenletesen lassulva. Ez a középső futó a verseny több pontján több pozícióban van és kijöhetne jól is, de megbotlik és utolsó lesz.
A taktikát "mi" választottuk és ugyanúgy benne volt ez a bukás, mint a többi lehetőségbe. Csak ne maszatoljunk, hogy nem volt választás!!

2: Én neked csak azt a szlovákos dolgot mondtam, furcsamód, egyedül azt nem reagáltad le. Ha már "múltat végképp eltörölni"-t említetted, akkor gondolj arra, amit a szlovákokkal kapcsolatban mondtál.

3: Sztálin díszpolgársága: Gondolom csak kötözködsz, mert nem hiszem el, hogy számodra komolyan most díszpolgárrá avatni Sztálint, ugyanazt jelenti, mint 50 évvel ezelőtti díszpolgári listát nem átfirkálni.
Erre egy csomó vicc volt. Pl
* külföldi turisták Németo-ban:
-Nahát, én úgy tudtam, hogy itt lakott Hitler!
idegenvezető: -NEM! Németországban soha semmilyen, Hitler nem élt!
-De..
-Semmi de! Hitler nem élt itt se, és máshol se!
-És a koncentrációs..
-Össze-vissza beszél! Ilyen nem történt. nem tudom miről beszél, de nem történt olyan.*

Pont ilyen utólag "elvenni" a díszpolgárságot. Sztálint a grúzokon kívül minden értelmes ember elmebetegnek tartja (más kérdés, hogy Churchill, Roosevelt és Bush sem normálisabb).
Az, hogy Budapest díszpolgára volt Haynau és Sztálin és még sokan mások, ez a történelem része. Most elvenni, törölni a listát, pont a történelemmel való NEM szembenézés!
Egy utólagos javítgatás, mint az ügynöklistával! Maszatolunk ide-oda, ahelyett, hogy elfogadnánk, hogy akkor ez volt a helyzet.
Úgyhogy egészen félreértelmezed a múlttal való elszámolást. A múlttal nem úgy kell elszámolni, hogy eltöröljük, meg letagadjuk.

A többi mondandód: Egy büdös szót nem mondtam róluk. Nekem történelemleckét adsz a tankönyvből, mikor semmi ezzel ellenkezőt nem állítottam. Így erre nem is reagálok.

@BPO654: Mivel politikai döntés született, azért teljesen ezt nem lehet politika nélkül megbeszélni.
Na mármost mulatságos, hogy a magáénnyugdíjnak az elnevezésével van a bajod?? Azzal, hogy magán a neve, miközben nem 100% magán??
Elárulom a legjobb nyugdíjrendszer olyan lenne, ami azt jelenti, hogy MINDENKINEK jár egy NAGYON minimális kis nyugdíj, amitől már önmagában is, talán éppen nem halna éhen.Ezen felül, hogy ne kelljen teljesen nyomorogni lenne a magánkassza, ami mindenkinek a saját és cége megtakarítása. Ebben Te mi rosszat látsz? Miért jó neked, ha a mostani nyugdíjasokat se tudja eltartani már a társadalom, 20 év múlva még ennyire se fogja! Ebbe kéne belegondolnod.
És bizony milliókat vettek el pofátlanul, emberek saját megtakarításait, hogy aztán a most 25-30 éves ember majd tényleg ne kapjon semmit. A mostani nyugdíjast nagy nehezen kifizetik belőle (és nem a magánnyugdíj 30%-ából, hanem az egészből érdekes módon!!) meg jut a rosszul működő máv és BKV kifizetésére is, aztán ennyi. Marhára jó így, igazad van...
De abszolút nem ez volt a mondandóm lényege. Azt mondtam, hogy a lopást, csalást ésszel felfogjuk, megértjük. A szembeköpést viszont nem értjük, hogy mi szükség van rá. Pl a tolvaj is, ellopja a házból a tyúkot, érthető. De miért kell a betört ház elé még odasz.rni is?

A "nyuggerezésedet" meg főleg nem értem, mi szükség volt most rá. Szerintem a mostani nyugdíjast pont nem érdekli, hogy milyen régi az a busz.Viszont amit feszegetsz, hogy fizessen érte mindenki, utána sípoljon, hát ez pont az öngondoskodás, amiről a (félig)magánnyugdíj is szól.
És szerintem nem a nyugdíjasra kell köpködni, hanem a rendszerre. Pl én azt is vérlázítónak és nevetségesnek tartom, hogy a BKV dolgozó családjának is vannak utazási kedvezményei! Milyen alapon?Ráadásul egy veszteséges cég! De ilyenkor nem téged, vagy más sofőrt szid(ok) hanem magát a rendszert. Te csak megkapod, amit ad az állam.A nyugdíjas ugyanígy. Attól még jogod van neked is, a nyugdíjasnak is nemtetszését kifejeznie.

BPO654 2011.03.25. 08:51:05

@sanche: Nem 100% magán. Ja. Nem a neve a gond, hanem ilyen alapon mondjuk Én magántaxis lennék mondhatnám, h adjon nekem is az állam havi 300 ezret stb. Havi 30 Mrd az pedig 360 Mrd évente. Az nem kis summa. Ebből még a MÁV is szépen elvergődne 2-3 évig, nemhogy a BKV. És meddig lehetett volna a hitelpénzt beönteni szerinted?:D
NYUGGEREZÉS: A nyugdíjas ingyen utazik de az időseknek mindig nagyobb a pofájuk, itt egy friss video, bár a honlapot nem kedvelem.. .
Most jár a 86-on egy vadiúj MAN busz 5 ajtós (és nem kombi:P) a hátsó ajtó nem csukódik mert odaállnak a sárga sávra és nem engedi az elektronika, csak ezt a nyugger nem fogja, mert nem ehhez van szokva. Ahol gyártották (Németben) ott meg elsőajtós felszállás van minden vonalon, tehát ott ilyesmi nem fordul elő. Képzeld ha itt is elsőajtózás lenne mondjuk a 7E-n, akkor hogy üvöltene a sok barom.

bkvfigyelo.postr.hu/parasztnak-hi-tech-anyazas-es-veszekedes-a-jovo-europajanak-autobuszan

BPO654 2011.03.25. 10:53:46

Nos miután a II.VH.-t jól kitárgyaltuk Liszt (1811-1886)kapcsán akinek -amint az az évszámokból is kitűnik- oly sok köze volt hozzá, volt egy Liszt-loco is a GYesevnél, mivel 2011 az Liszt-év, uúgy ahogy 1983 Bartók év volt (anno vezették be nálunk az új 1000Ft-ost ami zöld volt és az Ő feje -portréja- volt rajta).
Nos, a Liszt mozdony:

www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=3530&Itemid=3

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.03.26. 17:56:10

@BPO654: Ha buszsofőr vagy, akkor tulajdonképpen magántaxis vagy :) A BKV egy magáncég, mégis felesben az állam tartja el, nem? De tisztázzunk valamit: ez nem rossz. Ez pont arról szól, mint a magánnyugdíj: Egy részét fizetem én, egy másik részét meg az állam. Államnak is, embernek is ez a legjobb.
BKV ugyanígy (csak mások az arányok) a bérlettel egyrészt fizetem én az utazásom költségét, a másik felét meg az állam. Feldobhatsz akármilyen számot. Ha manyup-pal fizetett az állam évi 360 milliárdot, akkor manyup nélkül fizethet 800 milliárdot.
A manyupnak a magánjellegű része pedig legalább biztos, hogy oda került, ahova kell, ellentétben most.

Egy normális cégnél, nem egy langymeleg, élősködő állami cégnél, hanem tényleg egy rendes cégnél úgy fogadják a huszonéves új embereket, hogy "srácok, abban senki ne bízzon, hogy a kemény munka után majd kaptok rendes nyugdíjat"..és egy csomó helyen (a korrektebbek) külön programjaik vannak az öngondoskodásra. És ezt nem a jódolgukban meg viccből csinálják az emberek. És pont ezt nehezíti meg most az állam. Ez a normális szerinted? Mintha megtiltanák a BKV-nak, hogy jegyeket adjon el. Majd gondolod, hogy tudni fogja finanszírozni az állam úgy, mint ami a jegyekből összejött?

Még az első gondolatmenethez: Ráadásul a BKV, de főleg a MÁV ezzel sokkal jobban vissza is él a támogatással. A legkevésbé sem törődnek a piaccal, a legkevésbé sem akarnak hatékonyak lenni és a legkevésbé megy arra a pénz, amire kéne mennie.

A nyuggeres rész: Ez konkrétan a tömeghiszti jelenség. Nem nyugdíjas sajátosság, hanem tömegjelenség. Ott éppen egy idősebb ember adta az alaphangot hangosan, máskor meg fiatalabbak.
A tömeg sosem okos, sem szóban, sem tettekben. A múltkor én is kiakadtam, mikor a villamosok valami miatt nem mehettek tovább reggel és 5-10 percig álltunk. Mögöttünk jó pár villamos torlódott fel(reggeli csúcsidő) és előttünk is egy pár. A mi villamosunkon nem volt nagy balhé, csak szentségelés, hogy mi van már.. a mögöttünk levő villamoson (nem "nyuggerek" )addig rúgták-ütötték az ajtót, míg ki nem nyitotta a villamosvezető, hogy akkor menjenek a fenébe, ha akarnak.
Mikor elindultak a villamosok, a megállókban óriási tömegek voltak..részben a mögöttünk levő villamosról leszállók, részben mert reggel a Fehérvárin akkor is tömeg van, ha percenként váltják a villamosok egymást..
Mögöttünk a villamos teljesen üres volt, a villamosvezető pedig próbált trükközni: nem nyitotta ki a megállókban az összes ajtót, hogy akinek jó a mögöttünk levő villamos is, az inkább oda szálljon át, akinek ez kell, az azért feltudjon szállni. Szerinted hányan értették meg a szitut rajtam kívül? Olyan indulatos, hülye szitkozódás volt, hogy döbbenet! Egy centi hely nem volt már, de azért verték az ajtót belülről olyanok, akik le se akartak szállni, hogy nyissa ki az ajtót a vezető, mert a megállóban fel akarnak szállni. És nem esett le nekik, hogy nem véletlen h pár megállón át csak néhány ajtót nyitott ki.

A linked az esetről. Akkor elmondom, hogy szerintem mi volt. Szereplők: Egy buszon háromszor annyi ember, mint amekkorára tervezték a buszt, 1 ártatlan sofőr, meg egy ártatlan BKV alkalmazott.
Nem látod a hibát? Melyik idióta-már bocsánat- vezető, vagy szakértő gondolta, hogy majd nem lesz balhé és működni fog, ha egy ilyen szinten tömött a busz ahol még állni se lehet mindenhol.
És te itt nyuggerezel, meg kiakadsz, hogy pofáznak akik nem is fizetnek. Elmondom, hogy mi az ennél sokkal undorítóbb és vérlázítóbb. Az, hogy Neked és a kedves BKV vezetőségnek teljesen természetes, hogy a főbb vonalakon egy nap kb 8 órán át olyan minőségben és tömegben lehet csak utazni ezért a rengeteg pénzért, plussz nem csak a "nyuggerek" piacihoz való utazását állom, hanem a BKV dolgozók családtagjait is és emellett az egész vezetői kar, sok milliós fizetését is! Úgyhogy ne nyuggerez indulatosan, inkább sajnálj engem. A tömeghisztire fentebb írtam példát, az sosem az intelligenciáról szól és sosem az kapja a javát, akinek kéne. De azt a helyzetet a BKV teremtette. Mintha kivinnék tesztelésre forgalmas helyre a buszt motor nélkül és azt mondanák, hogy "nem tudtuk, hogy gondot fog okozni élesben, ha nincs motor".De tényleg kíváncsi vagyok, hogy ki volt az, aki előre nem látta, hogyha felszáll 300 ember és ott nyomorognak egymáson, majd biztosan sikerül szabadon hagyni az ajtó előtti helyet.Mert én szívesen átvenném a munkáját, cserébe a buszvezetőknek sem kéne ilyen atrocitást megélniük.
Az ilyen buszokon, kulturált helyeken, ilyen utasmennyiségnek kell lennie:
www.youtube.com/watch?v=MsFqMEqEcTY&feature=related
www.youtube.com/watch?v=t9-klUYMYBk&feature=related
Oké, a legnagyobb csúcsidőben elfogyhat minden üres ülőhely. De ennyi. Az nem szolgáltatás, ami a járatokon van jelenleg. És itt erőltetik ránk ezeket a szűk, alacsonypadlós sz.rokat, miközben ezeket nem ilyen utasforgalomra csinálták. Ha 20 másodpercenként menne egy 86-os, akkor nem lenne gond. De nem jár 20 másodpercenként! Mint a krumplit, kb olyan minőségben szállítják az embereket! Kitalálták, hogy milyen jó dolog a busz, mert "olcsó", csak éppen háromszor ennyi kéne belőlük a járatokra.

BPO654 2011.03.27. 14:10:25

A BKV a Főv Önkorm tualjdona, tehát állami cég. Az új buszról itt egy másik -demo- video csak a tisztánlátás végett:

index.hu/video/2011/03/24/teszteltuk_az_unios_szuperbuszt/

A amnyup elméletben egy jó dolog, csak a magán attól magán, h az állam nem tesz bele pénzt, pláne nem a külföldiek hitelpénzét! Te és a munkáltatód teszik bele a pénzt és senki más.:D A személyszállítás egyébként mindenütt veszteséges... .
A buszok egyébként is tömöttek voltak mindig 1989 előtt is, de most két ok van amiért méginkább azok, egyrészt nincs elég kocsi mert nincs, mert nem volt (....) évi 6-7-Mrd Ft 100 db buszra, ennyi kellett volna évente és akkor ha lassan is de kicserélődött volna a jpark, meg évi 10 új troli...., de M4-re van.... . Plussz 400 Ft az üzemanyag, úgyhogy egyre többen teszik le a kocsit és szállnak fel persze jegy nélkül mert a tömegben úgyse tud ellenőrizni senki, és ez igaz is. a buszok-trolik méretét jogszab hat-za meg, tehát nem lehet akármekkora a busz ezért ahol nagy a tömeg oda kell a villamos. Pont a 86 ami helyett villamos kell, ez lenne a budai fonódó, amit Dr Lángész akadályoz, mivel a 86 az egyetlen É_D-i átmérős járat Budán, meg a 18 de az villamos. A 86-ost meg is lehetne szüntetni. Átmérős vonalakat villamossal, ráhordósakat busszal-troilval kellene kiadni. A helyzetet pedig a Főv Önkorm teremtette nem a BKV, azzal,h nem adott pénzt jcserére, út-vill.pálya felújításra,csak a négyesmetróra... . Ezen a továbbiakban nem kívánok vitatkozni veled, mert különben is itt offf a téma.
süti beállítások módosítása