Európában mára a 100% alacsonypadlós villamos szinte elvárás lett, nagyon kevés olyan új rendelés van, ahol nem ez a követelmény, ráadásul ezeknek sokszor speciális okai vannak. (pl. magaspadlóra kifejlesztett hálózat) Az oroszok azonban ebben a tekintetben még nem érték utol Európát, a helyi villamosgyártók egyelőre csak részben alacsonypadlós kocsikat adnak el - már ha épp nem még mindig magaspadlósat.
Az új csúcsmodell, a 71-631 (fotó: ukvz.ru)
Az egyik legújabb, napokban bemutatott termék az Uszty-Katavi UKVZ gyárhoz kötödik, 71-631 jelű kocsikjukról nemrég jelentek meg az első fotók. A picit több, mint 28 méter hosszú, 2,5 méter széles kocsi 65%-ban alacsonypadlós. A transphoto.ru oldalról letölthető prospektusa szerint egyaránt gyártanák egy- és kétirányú változatban. A kétoldali ajtóelrendezésű kocsi meglehetősen furcsa, amint az lentebb látszik. (az egyoldali elrendezésűért katt ide)
Kevés ajtó, az is aszimetrikusan? (fotó: transphoto.ru)
A sorozat első tesztkocsiját május 25-én szállítják át tesztelni Zlatousztba, ahol egy 50 kilométeres villamoshálózat várja, innen a kocsi továbbmegy majd Kijevbe, ahová eladni tervezik az új tipust. (vagy már el is adták?)
A gyárnak nem ez az első alacsonypadlós kisérlete, már 2006-ban elkerült Moszkvába egy háromrészes, 70%-ban alacsonypadlós kocsi, a 26,5 méter hosszú 71-630-as típus, amelyre azonban további rendelést azonban nem kapott a gyártó, bár 2008 után még utasforgalomban is volt.
Az építészt egy életre el kellene tiltani (fotó: Scodaru)
Nem így a négytengelyes 71-623-ból, amelyből mára 24 fut különböző orosz üzemekben. A mindössze 16,5 méteres kocsi 40%-ban alacsonypadlós, így remek kis lépcsők vannak az utastérben.(lásd a linket) Bár jópár helyen vannak elszórva egy-egy darab a sorozatból, a legnagyobb megrendelők Perm és Szmolenszk voltak, előbbibe 45, utóbbiba 9 kocsi fog érkezni, illetve részben már érkezett.
Érdekes lesz egyébként, ha elkezdenek 100%-ban alacsonypadlós kocsikat is nagy tételben gyártani az oroszok, nagy gyártókapacitásuk, alacsony áraik miatt akár a közép-kelet európai régióba is betörhetnek.