Igencsak érdekes műszaki alkotást adtak át a belga mérnökök június 6-án. A Brüsszel-Amszterdam közötti nagysebességű vasútvonal Antwerpentől közvetlenül északkeletre eső szakaszán (Google maps még a napelemek nélkül) egy mesterséges alagút tetején 16 ezer napelemet helyeztek és üzemeltek be. Az A1 autópályával párhuzamos 3,6 kilométer hosszú keretet a vonatok fölé eredetileg a vonal melletti kidőlő fák miatt kellett megépíteni. Az így kialakult óriási felületen végül azonban 50 ezer négyzetméternyi (8 futballpálya, ha valaki így jobban el tudja képzelni) napelemet helyeztek el.
Az alagút tetején (fotó: inhabitat.com)
A projekt összköltsége 15,6 millió euró volt, az eredmény pedig 3300 MWh megtermelt energia lesz évente, ezer lakás éves átlagos fogyasztása. A megtermelt energiát az antwerpeni pályaudvar energiafogyasztásának fedezésére használják (mintegy felét fedezi), de jut egy kis kakaó a vonatoknak is.
A világon máshol nem alkalmaznak hasonló rendszert egyelőre, a projetfejlesztő Enfinity azonban reméli, hogy a "termékét" az Egyesült Államokban is kedvezően fogadják majd, és hasonló rendszerek ott is kiépülhetnek. Bár arrafelé nem sokat jelent, hogy a szén-dioxid kibocsátás például jelen beruházásnak köszönhetően évi 2400 tonnával csökken...