A HAON ma arról számolt be, hogy Kósa Lajos dr. Molnár Ágnes fejlesztéspolitikai koordinációért felelős államtitkárral és Szászfalvi László egyházi, nemzetiségi és civil kapcsolatokért felelős államtitkárra egyeztetett. Az egyik téma Molnár Ágnes révén természetesen a fejlesztések voltak, a gyógyfürdőtől a vasútállomásnál építendő új intermodális központig számos dolog előkerült.
A villamos a Petőfi tér közepén menne? (forrás: hg.hu/Céh Zrt.)
A legmeglepőbb azonban talán egy új villamosvonal terve volt, amely az eddigi elképzelések között egyáltalán nem szerepelt. Mára elég közismert lett, hogy Debrecen a jelenleg meglévő egyetlen, Nagyállomás és a Nagyerdő között közlekedő villamosvonala mellé egy második, mintegy 7,8 kilométeres vonalat is épít, amely Vénkert és Újkert lakótelepi részeit tárja fel, kiváltva a város legforgalmasabb, 31-es és 32-es jelzésű buszait. A vonal építése médiavisszhang mellett jelenleg is zajlik, várhatóan 2014-ben adják át. A vonalhoz kapcsolódó, 18 villamos beszerzéséről szóló tender szintén elhúzódott, mindössze hatodik kísérletre sikerült nyertest hirdetni és vele szerződni. (A villamosokat a spanyol CAF cég szállítja egyébként)
Be sem fejeződött tehát a kettes villamos építése, máris itt a következő. Debrecenben az elmúlt években több villamosvonalról is lehetett hallani, volt szó a kettes villamos déli szakaszának különböző alternatíváiról, volt szó arról, hogy a villamos menjen ki a repülőtérre, de azt is vizsgálta a város, hogy nyugati példákhoz hasonlóan a villamos a vasúti vágányokon közlekedve, tram-train rendszerben érje el Józsát és Hajdúböszörményt.
Olyan azonban, hogy a meglévő egyes villamos haladjon tovább egészen a Temetőig, arról eddig nem esett szó. A polgármester a nettó 13 milliárdba kerülő fejlesztést az új Nagyerdei Stadionnal indokolta, de szerintem más okok rejlenek a háttérben. A Stadiont ugyanis legfeljebb meccsek előtt és után pár járat erejéig lenne szükséges villamossal megközelíteni, így kétséges, hogy vajon egy ilyen vonal kiépítése hozná-e azt a hasznosságot, amit az unió elvár a támogatott projektjeinél.
A Nagyerdő környéki villamosvonalak (piros - meglévő vonal, kék - épülő kettes vonal, lila - tervezett vonal(?)), térkép forrása: debrecen.hu
Debrecen előnye a HAON cikke alapján sokkal inkább a meglévő villamosvonal felújítása lenne, valamint 13 új villamos beszerzése. Ha ez Debrecennek sikerülne, akkor várhatóan a jelenleg a vonalat kiszolgáló, 15-18 éves Ganz által gyártott KCSV6-os villamosok eltűnnének a városból, azaz olyan fiatalon mennének nyugdíjba, amire kevés példa volt az utóbbi évtizedekben itthon. Elnézve némelyik budapesti villamost, örömmel látná sok fővárosi ezeket a - szerintem nagyon jó - kocsikat Budapesten.
Eltűnhetnek a kék Ganz villamosok (fotó: dkv.hu)
Persze ez a jövő, nem tudni mit hoz, az építkezés elkezdésére várhatóan 2016-7 előtt nem kerülhet sor, a felvetés mindenesetre érdekes. Megjegyzendő azonban, hogy ha a város komolyan gondolja a tram-train vonal kiépítését Böszörmény irányába, a nagyobb beruházási költség miatt arra lenne érdemes az elérhető uniós forrásokat fordítani.