PTinfo

PTinfo

Amerika leteszi az autót és felszáll a vonatra

2014. október 25. - mestska

Az Egyesült Államokban, amit mi úgy képzelünk, hogy mindenki nagy, olajzabáló autóval jár, már nem annyira szeretik a kocsikat. De legalábbis egyre többen tömegközlekednek Természetesen a növekedés nem egyenletes az ország különböző részeiben, elsősorban a keleti és nyugati parti városokban és környékükön növekszik folyamatosan azok száma, akik az autóhasználat mellett vagy helyett valamilyen közösségi közlekedési eszközt használnak.

new_york_tomeg.jpg

Tömeg New Yorkban (fotó: nyctalking.com)

Ami tény: 1956 óta soha nem használták annyian az Egyesült Államokban a közösségi közlekedési eszközöket, mint manapság. 2013-ban 10,65 milliárd utazás történt a különböző közlekedési eszközökön, ez 37%-os növekedés 1995 óta. Sokan azt hitték, hogy a 2008-as évben kialakult utasszám-rekordot (10,59 milliárd) jó ideig nem lehet majd átlépni, abban az évben jelentősen emelkedtek a benzinárak. A tavalyi évben a benzinár átlagár alacsonyabb volt, mint öt évvel korábban, mégis új csúcsot hozott az év, amit sokan a beinduló tömegközlekedési fejlesztésekkel magyaráznak. (az usa címke alatt jópárat megtalálhattok ezen a blogon is)

A fejlődés egyik motorja New York és környéke, ahol a metróhálózat idén szeptemberben szintén újabb rekordot döntött. 1985 óta, amióta New Yorkban nyilvántartják a napi utazások számát, sose mértek ilyen magas számot. Sőt számokat, hiszen szeptemberben több napon keresztül megdőlt a korábbi mintegy 5,98 milliós napi érték. Az új rekord immár hatmillió felett van.

new_York_metro_80s.jpg

Volt honnan fejlődni. (fotó: Richard Sandlers)

Hogy a nyolcvanas évek óta folyamatosan fejlesztett, teljesen leamortizált metrók cseréje utáni hálózatra ma már másképp gondolnak a helyi utasok is, az jól látszik az utasszám fejlődésén. Míg 1985-ben a 3,7 milliós érték rekordnak számított, addig ma már stabil hatmillió körüli értékről beszélünk. A négymilliót először 1988-ban lépték át, amit azonban több éves visszaesés követett, majd 1996 óta folyamatosan afölött mérnek. Mindössze nyolc évet kellett várni az ötmillióra is, ezt 2004-ben sikerült átlépni, hogy aztán újabb tíz év alatt újabb egymilliós növekedés legyen.

Ha valakit a részletes számok érdekelnek, kattintson ide, az MTA sajtóközleményében mindent megtalál.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr226831991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.10.25. 17:34:56

...és a New York-i adat különösen úgy érdekes, hogy közben a hálózat nem igazán bővült. De a szolgáltatás stabilan javul.

v2peti 2014.10.28. 13:32:46

Na ja. Egy 80-as évekbeli beszámoló szerint az utasszám ca. a fele volt a 30-as évekbelinek, az itt említett 3,7 vs. hatmillió azt jelzi, hogy tényleg eléggé mélyponton volt a 80-as években az utasszám.
Igaz, Rudy Giuliani sokat tett azért, hogy a várost rendberakja. Ebbe beleartozott a lerobbant metróhálózat szalonképessé tétele.
Annó nemcsak a sok firkálás és a bűnözés volt gond. A tarifarendszer sem volt jó. Csak tökönverős kapuk voltak és zsetonok (tokenek)), bérlet, napijegy és hasonlóak nem. Azóta már ez is megváltozott.
süti beállítások módosítása