Ok, ez a hír meglepett. Lehet, hogy épp ezzel indul el ismét a blog. Párizsban a hírek szerint a külföldön is ismert, a közlekedésben alapvetésnek számító RER márkanevet megszüntetnék.
RER: Réseau Express Régional. Regionális expressz hálózat. Ejtsd: er-ö-er.
Ha valaki nem tudná, mi is az az RER. Párizsban a metróhálózat ma is ismert alapja a XX. század első három-négy évtizedében kiépült. A villamos sebességű, sűrűn megálló vonatok azonban egyre kevésbé voltak képesek kiszolgálni a folyamatosan növekvő várost, az agglomerációba pedig nem, vagy épphogy kiértek a vonalak, így egyfajta expresszmetróként létrejött az RER hálózat, ami a városon belül kevés megállással hozta be az ingázók százezreit.
Versaille-ba tartó RER C vonat, a végállomást négyjegyű kód jelöli (forrás: laguiadeparis.com)
Az első három, számmal jelölt metrókhoz képest A-B-C betűkkel jelölt RER vonal a hetvenes évek végén nyílt meg. A különbséget jól mutatja, hogy míg a párizsi 1-es metró átlagos állomástávolsága 660 méter, addig a vele a városon belül közel párhuzamosan haladó RER A vonalé 2400. Másképp fogalmazva: míg az egyes vonal a Párizs határán már túl lévő nyugati Defense és a keleti Nation megálló között 21-szer áll meg, addig az ugyanezt a két megállót érintő RER A mindössze hatszor. Mintha a ceglédi és a váci személy össze lenne kötve a hármas metróval párhuzamosan a föld alatt, de csak a legfontosabb csomópontokon állna meg.
Az RER hálózat a hetvenes évek vége óta folyamatosan bővült, ma öt vonal szolgál ki 257 állomást, amiből mindössze 33 esik Párizs területére. A vonalakat a nemzeti vasút, az SNCF, és a párizsi üzemeltető, az RATP osztottan üzemelteti. Az RER világszerte az egyik legismertebb példája lett a városon belüli kétszintű kötöttpályás közlekedésnek.
Épp a fentiek miatt érdekes, hogy a RER beágyazódottsága és nevének ismertsége ellenére megszüntetnék a jövőben az RER mozaikszót július 1-től. A vonalak a továbbiakban megtartanák A-E jelüket, de mint vonat hivatkoznának rájuk.
Meddig lesz még látható az RER jelzés?
Az ok a helyi BKK, a STIF szerint, hogy a jelenleg a Párizs környéki közlekedésben alkalmazott 7 elnevezés RER, elővárosi vasút, metró, expresszvillamos, villamos, TZen (buszkorridor) és busz túl sok, a különbségek nem mindenki számára érthetőek. Az egyszerűsítés érdekében a jövőben csak a vonat, metró, villamos, busz elnevezéseket használnák.fr
Más vélemények szerint a márkanév megszüntetése nem erről szól, csak egész egyszerűen megszüntetik az azt elnevezést, ami mára egybeforrt a késésekkel, leállásokkal és sztrájkokkal.
Bár a különböző hírforrásokban július 1. jelent meg a váltás dátumaként, nem valószínű, hogy ez tényleg teljeskörűen megtörténik ekkor, tekintve a hátralévő szűk időszakra. Ráadásul sem a STIF, sem az RATP oldalán nincs közölve erről hír. Viszont a július 1-én nyíló 11-es villamosvonalon állítólag már nem lesznek feltüntetve a keresztező csomópontokban az RER logók, csak a betűjelek. Meglátjuk, hogy lesz-e belőle hosszabbtávú folyamat.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.