PTinfo

PTinfo

Épült: 34 évig

2008. december 20. - mestska

2008. december 11-e nagy nap a krakkói villamosközlekedés életében. Az építkezés 34 éve történt megkezdése után átadták a Főpályaudvar alatt keresztben húzódó villamosalagutat, mely új kapcsolatot teremt a város északi és déli része között.

Az alagutat még 1974-ben kezdték el építeni, Krakkó első metróvonalának részeként. A vonal a város nyugati részeit kötötte volna össze a városközponttal, majd későbbiekben Krakkó keleti részén kiépített ipari központtal, Nowa Hutával. Az eredeti elképzelésekben az alagút hosszabb lett volna, keresztülszelve a városközpontot. 

Az alagút első szakaszát Krakkó főpályaudvarának átépítésével egyidőben kezdték el építeni, keresztirányban a peronok alatt. Az építkezés gyorsan haladt, a 80-as évek közepén a kapcsolódó felszíni villamosjáratokat is megszüntették.

1990-re 180 méternyi alagút készült el, a rendszerváltás azonban megakadályozta a munka folytatását, anyagi okokból az összes beruházást fel kellett függeszteni. A pénzhiány következtében a koncepció is változott. Az új elv szerint alagút immár észak és dél, nem kelet és nyugat között teremtett kapcsolatot, metró helyett pedig gyorsvillamos részére épül.

A munkálatok 1995-ben folytatódtak az alagút keleti bevezető útján, 1999-re 605 méter alagút készült el. Ezután hosszú, építésmentes szünet következett,2004-es újrakezdéssel. Az alagút pontos kialakítása ezekben az években is változott, ahogy a kivitelező személye is, a munka pedig meglehetősen szaggatottan haladt előre. 2006-ra elkészült a tulajdonképpeni villamos-alagút, de a kivezetése a Rondo Mogilskiego felé továbbra sem volt megoldva, a munkálatokban újabb szünet állt elő. Az alagút teljes hosszában végül 2007 júliusában készült el, 2008. december 11-én pedig végül átadták az összesen 1538 méter hosszú földalatti létesítményt.

Az alagútban a 10 percenként közlekedő 50-es viszonylat halad keresztül. A villamosviszonylatok jelenlegi útvonalai itt láthatóak.

Az alagút átadásáról további fotók találhatók ezen a lapon

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr24833278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.12.20. 13:03:13

Én valamiért azt hittem, hogy ez egy újabb projekt. Ebből látszik, hogy nem csak hogy nem jártam Krakkóban, de az ottani tömközről se tudok sokat. A jövőben hogyan módosul a város villamosközlekedése emiatt? Lesznek felhagyott felszíni szakaszok?

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2008.12.20. 22:08:21

hát, végülis a mi körgyűrűnk (amit pl. Peking körül egy év alatt lerendeztek) is több mint 20 éve épül, és hol van még a vége...? és azt még csak le se kellett vinni a föld alá...

papamaci1 2008.12.20. 22:36:05

Látok ! Látom a jövőt ! 34 év múlva elkészül a négyes metró Budapesten ! :-)
Kár, h nem érem meg !

OkoskaTo:rp 2008.12.20. 22:46:24

papamaci1: A 4-es metróval 1972-ben kezdtek el foglalkozni, akkor még DBR-nek (Dél-Buda - Rákospalota) hívták. Aztán a budafoki befejezést lenyisszantották Kelenföldnél, a rákopalotai (ma Újpalota) vége meg talán ha a Bosnyák térig fog eljutni. Szóval az M4-et még nem sikerült lekörözniük a lengyeleknek.

warren buffet 2008.12.20. 23:24:03

a legeslegszebb lányok Krakkóban vannak.
mindenki nézzen ki aki teheti!!!:)

ui.:persze jó a villamos is meg minden...:D

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2008.12.20. 23:36:53

Hamster, van egy olyan érzésem, hogy a posztoló is csak annyit tud Krakkó föld alatti tömegközlekedéséről, mint Te, max. fordított valami lengyel kordokumentumot :)
De ezt csak a pillanatnyi rosszindulat mondatja velem, tuti nem is így van és elnézést a szerzőtől, csak csipkelődős a kedvem :)

Té, mint Tamás 2008.12.20. 23:39:52

Ez az 1538 méter mire vonatkozik? Ennyit megy föld alatt? Mert villamosvonalnak egy kicsit rövidnek tűnik.

Té, mint Tamás 2008.12.20. 23:40:27

Ja, bocs, már látom, hogy benne is van a mondatban. Előző komment törölve.

Shadow82 2008.12.21. 01:53:02

Azé másfél kilométert építeni ennyi ideig... Lehet összehasonlítani a 4-es metróval, de azt csak tavaly kezdték fúrni, és már hosszabb, mint ez.

NevadaCeg.com · http://nevadaceg.com/ 2008.12.21. 07:26:37

De legalabb kesz van! Meg ha kicsit sokaig is tartott!

eisen 2008.12.21. 08:42:41

34 év alatt 1538 méter! Ez alulmúlhatatlan világrekord.

siófoki 2008.12.21. 09:19:32

Ha már Lengyelország, akkor érdemes megnézni a varsói metró történetét is. A metró gondolatával még a II. vh előtt kezdtek el foglalkozni és elkezdték építeni is, de az ismert történelmi tények miatt megakadt az építkezés (gyk. Varsót szisztematikusan felrobbantották a németek). Az 50-es években újból elkezdték építeni a metrót, más útvonalon. Na az is elakadt Sztálin halála után. De, hogy ne csigázzak senkit, 1995-ben adták át végül az első és eddig egyetlen metróvonalat (23 km - 21 állomás).

baba jaga 2008.12.21. 09:56:25

ozirisz -
azért azt megjegyezném,hogy pekingben valószínűleg nem sokat problémáztak a vonatkozó telkek,házak kisajátításával.

mestska · http://cities.blog.hu 2008.12.21. 21:45:21

Hamster:

Az alagút a gyorsvillamos vonalának a része, később lesz egy poszt róla. Az alagúthoz kapcsolódóan épült egy új villamosszakasz is a régi Dworzec Glowny megállótól északra a Polytechnikáig, illetve a vasútállomás környéke is teljesen átépült egy rendses intermodális csomóponttá.

Az alagút megnyitásával a 34-es villamos megszűnt, helyette van az 50-es, ugyanolyan végállomásokkal, csak immár az alagútban közlekedve. Bár a jövő viszonylataiba nem látok bele, úgy gondolom, a következő projekt a Kotlarski hídon átvezetett viszonylat is erre fog majd jönni.

mestska · http://cities.blog.hu 2008.12.21. 21:46:51

lokoszt:

hát én már voltam Krakkóban, sőt Nowa Hutában is :)) és egy ideje már várom, hogy átadják ezt a vonalat :)))

de tény, hogy használtam lengyel forrást.

mestska · http://cities.blog.hu 2008.12.21. 21:47:30

Jómunkásember:

valóban, a krakkói lányok nagyon klasszak :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2008.12.23. 17:38:25

mestska: Hallottam egy pletykát, hogy nem építettek jelzőrendszert az alagútban, és azért járnak az alacsonypadlósok ott, mert azokban legalább van holtember-funkció, a többi járgányban meg nincs. Ebben van valami igazság?
süti beállítások módosítása