PTinfo

PTinfo

Borisz fejszéje

2009. január 29. - mestska

Január 10-én új szakasszal bővült a londoni DLR hálózat,átadták az eddig a King George V megállóig közlekedő szakasz folytatását, a Temze déli partján fekvő Woolwichig. (focirajongók is ismerhetik: itt alapították az Arsenalt) Ha valaki nem tudná, mi az a DLR: a teljes nevén Docklands Light Railway névre hallgató hálózat London keleti felében épült ki 1987-től kezdődően, lényegében függetlenül a londoni "nagy" metróhálózattól, a Tubetól. Az automata vonatokkal lebonyolított forgalom első lépcsőben a Tower Gateway állomás és Stratford között épült ki, a névadó Dockland üzleti központtá válása, felhőkarcolókkal való benépesülése azonban újabb újabb ágak megépítését vonta maga után. Mára a hálózat elérte Greenwichet, a London City Airportot, a hálózat teljes hossza pedig 31 kilométert, az éves utasforgalom 60 millió felett van valahol.

Az új, Woolwichig vezető szakasz 2,5 km hosszú, építései költsége 180 millió font volt. Bár mindössze egy megállóval nőtt a vonal hossza, a vasúti hálózat Woolwich állomásának elérése, a Temze újabb keresztezése kiemelt jelentőséget biztosít a szakasznak. A folyót a vonal alulról, 35 méter mélyen keresztezi, a 2,5 km-ből 1,8 fut alagútban.

A DLR következő szakaszának átadása 2010-ben várható, Stratford, és a Canning Town között. A vonal Stratfordban is bővül: eléri az épülő Stratford International állomást, mely a London-Párizs nagysebességű vonal egyik londoni megállója lesz, közvetlenül a 2012-es olimpiára épülő központi stadion mellett. A DLR tehát az Olimpia alkalmából is bővül, de legalább ilyen fontos, hogy az összeköttetéssel a kiemelt ütőérként kezelt nagysebességű vasúti vonal (nem gyorsvasút, mint ahogy sokszor megjelenik a hazai médiában) és a Docklands is közvetlen összeköttetést kap.

Könnyen lehet azonban, hogy a DLR további bővítése ennek az átadása után egy időre leáll. Előző év végén fogadták el a TfL, a London tömegközlekedéséért felelős Transport for London új stratégiai tervét, mely a korábbiakkal ellentétben nem tartalmazza például a DLR Dagenham felé történő meghosszabbítását. Nem tartalmazza ezenfelül a korábbi tervben még szereplő CrossRiver villamost, a Croydonban már most is működő villamoshálózat bővítését, a kelet-londoni tömegközlekedés további fejlesztését, a némileg politika-szagú Oxford streeti villamos tervét. Helyesebben tartalmazza mindet, kiemelve azonban, hogy ezek a tervek mind szem előtt vannak, az anyagba azonban a költségek elszaladása vagy a polgármester jövőképével, fejlesztési elképzeléseivel való összeegyeztethetetlenség miatt nem kerülhettek be a 2018-ig tartó fejlesztési elképzelésekbe. 

A polgármestert Boris Johnsonnak hívják, 2008 tavasza óta ő a Mayor Londonban, felváltva az előtte regnáló, a londoni dugódíjat bevezető Ken Livingstonet. Johnson, vagy inkább Borisz, ahogy arrafelé inkább nevezik, már a kampány során kiemelt két témát a londoni közlekedés fejlesztése kapcsán: az egyik a dugódíjövezet tervezett bővítésének megfúrása, a másik a szintén Livingstone által bevezetett csuklós buszok eltüntetése, és a jó öreg emeletes buszok, a Routemasterek XXI. századi kiadásának megteremtése. Ez utóbbiról azóta meg is jelent pár hivatalos és önjelölt művész látványterve, sajnos, vagy nem sajnos eddig igazán klasszat én nem láttam köztük)

(utóbbival kapcsolatban az a a véleményem, hogy bár a turisták remekül elszórakoznak az otthon ismeretlen városi emeletes buszokon, a kommerszebb csuklós buszok sokkal inkább képesek lebonyolítani a feladatot: az utasok elszállítását. Gyorsabb bennük az utasáramlás, rövidebb tehát a menetidő, hatékonyabbak. Persze ezt egy hagyományaira oly büszke országban, mint Angliában nehéz elfogadni. Nekem meg azt, hogy egy mosdón miért 50 centire kell egymástól elhelyezni a forró-, és hidegvizes csapot, dehát én már csak ilyen modern szárazföldi vagyok. De, szeretem az angol hóbortságokat, csak épp néha nem értem őket :))

De mik is ezek a tervek - zömében villamosok -, és mennyibe kerültek volna ezek a tervek, amik nem fértek bele Borisz koncepciójába? Nézzük sorra:

  • A DLR dagenhami meghosszabbítása Kelet-Londonban - 750 millió font

A dagenhami meghosszabbítás a DLR becktoni ágából kiágazva haladt volna keletre a Temze északi partján, elérve, és felfűzve az intenzíven fejlődő, nagyszabású át-, és beépítési tervekkel rendelkező, mintegy 11.000 ház építését előrevetítő területeket. 

  • Cross-River Tram - 1,3 milliárd font

A vonal kiépülésével a villamos ismét visszatérhetett volna London szívébe. A vonal Camdentől és a King's Cross pályaudvartól haladt volna Peckhamig és Brixtonig, a Waterloo hídon keresztül. A vonal nagyszabású lett volna, a közös szakaszon két perces követést terveztek. Érdekességképpen elmondható, hogy a Tram Power Ltd., a közelmúlt lényegében egyetlen angol villamosfejlesztőjelehetőséget lát a vonal magántőkéből való megvalósításában is, és elkezdett befektetőket keresni, vagy legalábbis bejelentette, hogy elkezd befektetőket keresni. A Tram Power terméke volt a City Class elnevezésű, angolosan ronda villamos, melynek egyetlen példánya 2007. januárjában kiégett Blackpoolban.

 

  • Oxford Street Tram - 500 millió font

Egy másik villamos, melyben lehetőséget lát a Tram Power. A villamos a minden Londonba látogató előtt ismert Oxford Streeten közlekedett volna, bár inkább volt idea, mint valós terv. Az Oxford Streetet áruházain kívül ma elsősorban a taxik, és emeletes buszok végetelen sora jellemzi,ebbe a környezetbe csöppent volna bele a villamos, az elképzelések alapján jelentősen csökkentve a buszok számát. 

  • Gateway Bridge - 500 millió font

A Gateway Bridge egy új közúti átkelő lett volna a Temzén, Beckton, és Thamesmead között, közel a DLR új, Temzét keresztező szakaszához, kiváltva a jelenleg itt üzemelő kompot. A hídról megoszlottak a vélemények: a zöldszervezetek, és a Zöld Párt ellenezte a hidat, a kormányzati állásfoglalás azonban létfontosságúnak tartotta Dél-, és Délkelet-London kiszolgálása érdekében. A híd megépítése állítólag 42.000 új munkahelyet, na meg persze az ingatlanfejlesztők örömére 160.000 új lakás kiépülését hozta volna magával, előbbire a szakszervezetek hivatkoznak is a híd fejlesztési tervekből való eltűnés után.

Szó mi szó egyébként, a térség meglehetősen szegény hídban. A kompot leszámítva a két, jelenleg is működő szomszéd átjáró, a Blackwall Tunnel és a Dartford Crossing között jó 20 kilométer van.

  • A croydoni villamoshálózat bővítése - 170 millió font

Nagy-London mai egyetlen villamoshálózatának további, Crystal Palace felé történő bővítése is kikerült az elkövetkező évek fejlesztései közül, holott ennek megvalósulása szinte már biztosnak látszott. Ezzel bezárult a kör: az anyagban sem a létező sem a tervezett közúti vasúti vonalak bővítése, megvalósítása nem szerepel a következő 10 év tervei között. London ezzel némileg szembemegy az európai trendekkel, elsősorban a francia, olasz, spanyol városokkal, akik egykor megszüntetett villamosaikat intenzíven, városfejlesztésekkel összekötve építik ki újra.

A fenti projektek elhalasztásával tehát Londonnak több, mint 3 milliárd fontot sikerül spórolnia közlekedésfejlesztésén, melynek azonban lesz helye. Az elkövetkező években a londoni Tube, a metróhálózat fejlesztése tovább folyik: mozgólépcsők, légkondi, biztosítóberendezések, pár apróság, mely a kényelem, és a biztonság fejlesztéséhez egyaránt hozzájárul. Kétségtelen, hogy erre szükség van, aki Londonban utazott metróval, az tudja ezt.

És persze ott van a Crossrail is az anyagban, London legnagyobb vasúti fejlesztése nem is tudom mióta, a vasút, mely a teljes londoni vasúti kapacitást 10 százalékkal növeli, a vasút, mely az elővárosi vonalak földalatti összekötését a városközpont alatt oldja meg, lehetőséget teremtve új, kelet-nyugati irányú viszonylatok kialakítására. Ez persze drága móka, a kiépítés költségeit 16 milliárd fontra becsülik, sokan félnek azonban a költségek elszabadulásától, s akár a 30 milliárd font elérésétől is.

A vonal mindesetre impozáns számadatokkal bír: 65 db, 10 kocsis szerelvény, 2,5 perces követés, 22 km alagút, az átadás pedgi 2017-re várható. De hogy mi lesz belőle...?

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr70870751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.01.30. 11:07:09

A hírek egyik-másikát már hallottam, de elég riasztó, hogy London a kevésbé látványos, de darabonként relatíve olcsó fejlesztések felől elmozdul a látvány- és gigaberuházások felé.

RoGeR 2009.01.30. 16:33:08

Az első térkép nincs meg nagyobban?

Toymao 2009.01.30. 19:07:11

Bocsánat, a térkép Rogernek ment.

Sorin (törölt) 2009.04.23. 15:04:45

Kedves, Roger!

Ez szeretnem en is tudni.
süti beállítások módosítása