Ma már nem ritka, hogy egy városban a tömegközlekedési szolgáltatásokat nem egy, a helyi az önkormányzat által üzemeltetett cég végzi, hanem egy piaci alapokon nyugvó magánvállalat megfelelő ellenszolgáltatásért cserébe. A dolog működik: egy anyagiaktól függő, piaci szemléletű cég vélhetően hatékonyabban tudja lebonyolítani ugyanazokat a szolgáltatásokat, mint lassan reagáló, jellemzően bürokrata önkormányzati és állami társai. Az elvre kicsiben Magyarországon is van példa: jópár budapesti buszt alvállalkozók, a Transman és a Nógrád Volán üzemeltetnek a BKV, mint fő szolgáltató helyett.
A világon szerte számos hasonló példát találunk, nagyvasúti közlekedéstől, villamos, és metróüzemeltetésig. A legismertebb magán tömegközlekedési szolgáltató a Veolia, korábbi nevén Connex, mely mind az öt kontinensen jelen van, és olyanok kötődnek az üzemeltetéséhez, mint pl. a bordeauxi villamos, cseh városi, és elővárosi buszok, a santiagói metró, vagy elővárosi vasutak Miamiban.
A Veolia idén azonban piacot is veszít: novembertől az eddig általa üzemeltetett stockholmi metrót az MTR, a leginkább a hongkongi metróról ismert üzemeltető veszi át. Az átvétel természetesen nem holmi bartellügylet keretében, hanem nemzetközi tender során dőlt el, s ennek eredménye lett a január 22-én kihirdetetett üzemeltetőváltás. A jelenlegi, és az új üzemeltetőn kívül a következők tettek ajánlatot:
- Arriva Skandinavien, Keolis Nordic and Stockholm Tub
- ISS TraffiCare, ISS Facility Services and Svenska Tågkompaniet
- S-Bahn Berlin
- T-banebolaget Stockholm (EurailCo and DSB Sverige)
A Storstockholms Lokaltrafikon, a helyi BKVN-n keresztül tualjdonos stockholmi önkorámányzat 2,46 milliárd svéd koronát, azaz 65 milliárd forintot fog fizetni évente a szolgáltatásért, amit a szolgáltatás színvonalának változásától, az utasvisszajelzésektől, a menetrendtől függően évi 145 millió bónusszal, vagy minusszal terhelhet. A tulajdonos véleménye alapján a 108 km hosszú hálózaton az üzemeltetőváltás még magasabb szolgáltatási szintet fog hozni ugyanazért az árért.
A továbbiakban is az SL fog a pályafenntartásért felelni, míg az üzemeltetésért, az utaskapcsolatkért, takarításért az MTR, aki a 3000 alkalmazotton túl az eddigi 500 metrókocsi üzemeltetését is átveszi.
Az MTR szerződése 8 évre szól, mely további hatra meghosszabbítható (a Veoila 1999 óta üzemelteti a svéd főváros metróját). A tervek szerint ezalatt az idő alatt az MTR felújítja az egyik vonal biztosítóberendezéseit, és új járműveket helyez forgalomba. Utóbbiban partnere a norvég Mantena, mely elsősorban a norvég vasút számára szállít vasúti járműveket.
Az MTR-nek nem mellesleg nem ez az első nagy európai fogása, 2007 óta a Deutsche Bahnnal közösen üzemelteti London Overgroundot. A távol-keleti tőke tehát már a kötöttpályás üzemeltetés piacán is megjelent, lehet egyszer ők üzemeltetik nálunk is majd az ötös metrót :))