Lassan finisébe ér a szegedi villamostender, elsőként a három, párhuzamosan futó hazai kiírás közül. Pár napja kiderült, hogy négy cég jelentkezett a felhívásra, a spanyol CAF, a cseh Inekon, a lengyel PESA, és a svájci Stadler. A hazai villamosprojektek sorsát követők erről a tényről is közvetve, a Délmagyarból értesülhettek csak, sajnos a hivatalos, és klassz projekthonlapok elég esetlegesen frissülnek.
De vissza a négy jelentkezőhöz. Mint látható, a három nagy villamosgyártó cég, a Siemens, a Bombardier, és az Alstom egyike sem indult a tenderen, ez azonban a 9 darabos alacsony sorozatszám miatt valószínűsíthető volt. Félő, hogy itthon csak a miskolci tender üti meg azt a darabszámot, ahol a nagy gyártók is bekapcsolódnak.
Érdekesebb, hogy a Skoda nem indult el, bár ennek több oka is lehet. Műszaki problémák, vagy a tender "lepasszolása" a szintén cseh Inekonnak egyaránt szóba jöhet.
A most induló négy cég közül talán leginkább a Stadler ismert, aki legutóbb a potsdami villamostendert nyerte meg. A szegedi tenderre egyelőre nem tudni, melyik járműtípusával pályáztak a svájciak, a Variobahn, és a Tango egyaránt szóba jöhet. Előbbit számos európai városban megtaláljuk (bár tény, hogy a Variobahnok jó része nem Stadler gyártmány még - részletesebben lásd itt),a Tango egy újabb járműtípus, Bázelben nemsokára elég sokat találunk belőle, de ilyenek fognak pl. futni a lyoni reptéri gyorsvillamoson is.
Az Inekon itthon kevésbé ismert, pedig a Skoda az Ostravai céggel együtt indította el első villamosainak tervezését. A két cég útjai aztán különváltak, az Inekon azonban mind Csehországon kívül az Egyesült Államokba is szállított, a két országba összesen 21 villamost. (a darabszámban benne van a még le nem szállított 3 washingtoni villamos is)
A CAF, teljes nevén Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles elsősorban a nagyvasúti, illetve metrószerelvények gyártásában érdekelt. A cég a villamospiacra a spanyol villamosépítési láz kapcsán tört be, több kevesebb sikerrel, a kisebb hálózatok (mint pl. Vitoria, vagy Velez-Malaga) egy részét sikerült meghódítania, a nagyobb járműigényű, mondhatni presztizshálózatokat (Madrid, Barcelona) azonban az Alstom elhódította előle. Szegedre vélhetőleg az ezeken a hálózatokon is futó járművével jelentkezett a cég.
A PESA-ról a közelmúltban már volt szó ezen a blogon is, akkor a cég Európa legnagyobb villamostenderét, a varsóit nyerte meg, és kapott jogot 186 jármű legyártására. A nagy siker ellenére a cég maga nem nagy, mindössze 4 éve gyárt villamosokat, eddigi megrendelései kizárólag Lengyelországból származnak. A PESA-nak tehát szüksége lehet külföldi, jól mutató referenciákra is, erre vélhetőleg lesz több helyen esélye a közeljövőben.
S hogy milyen villamosokon utazhatnak a szegediek a jövőben? Egyelőre ez még nem ismert. A fent idézett Délmagyar cikk alapján az árak 500 millió és egymilliárd között alakulnak járművenként, Varsóhoz hasonlóan tehát itt is nagy a szórás. Bármelyik cég is adta a legdrágább ajánlatot, visszalépések, kizárások nélkül nem valószínű, hogy győzelmi esélyei lennének az ajánlati felhívásban megfogalmazott súlypontrendszer alapján. Az ugyanis egyértelműen a beszerzési árat tekinti mérvadónak.
A varsói indulók közül kettő Szegeden is indult, a lengyel fővárosban az alábbi árakkal:
- PESA 524 millió forint / jármű
- Stadler 1,3 milliárd forint / jármű
Mivel a két váos tenderén a járművek hasonló hosszúságúak voltak, így ebből kiindulva - hacsak valami csoda nem történt,hasonló árakkal számolhatunk itthon is. A PESA, mivel nem hazai pályán mozog, vélhetően a fentinél magasabb árral számolt ugyan, de a legdrágább ajánlatot vélhetőleg itt is a Stadler adta.
A másik két cég közül magam részéről úgy gondolom, hogy az Inekon adta az olcsóbb ajánlatot, a CAF azonban meglehetősen sötét lónak tűnik, bevállalhat akár egy alacsonyabb árat is. Három hét múlva meglátjuk.