PTinfo

PTinfo

Szegedi négyes

2009. március 28. - mestska

Lassan finisébe ér a szegedi villamostender, elsőként a három, párhuzamosan futó hazai kiírás közül. Pár napja kiderült, hogy négy cég jelentkezett a felhívásra, a spanyol CAF, a cseh Inekon, a lengyel PESA, és a svájci Stadler.  A hazai villamosprojektek sorsát követők erről a tényről is közvetve, a Délmagyarból értesülhettek csak, sajnos a hivatalos, és klassz projekthonlapok elég esetlegesen frissülnek.

De vissza a négy jelentkezőhöz. Mint látható, a három nagy villamosgyártó cég, a Siemens, a Bombardier, és az Alstom egyike sem indult a tenderen, ez azonban a 9 darabos alacsony sorozatszám miatt valószínűsíthető volt. Félő, hogy itthon csak a miskolci tender üti meg azt a darabszámot, ahol a nagy gyártók is bekapcsolódnak.

Érdekesebb, hogy a Skoda nem indult el, bár ennek több oka is lehet. Műszaki problémák, vagy a tender "lepasszolása" a szintén cseh Inekonnak egyaránt szóba jöhet. 

A most induló négy cég közül talán leginkább a Stadler ismert, aki legutóbb a potsdami villamostendert nyerte meg. A szegedi tenderre egyelőre nem tudni, melyik járműtípusával pályáztak a svájciak, a Variobahn, és a Tango egyaránt szóba jöhet. Előbbit számos európai városban megtaláljuk (bár tény, hogy a Variobahnok jó része nem Stadler gyártmány még - részletesebben lásd itt),a Tango egy újabb járműtípus, Bázelben nemsokára elég sokat találunk belőle, de ilyenek fognak pl. futni a lyoni reptéri gyorsvillamoson is. 

Az Inekon itthon kevésbé ismert, pedig a Skoda az Ostravai céggel együtt indította el első villamosainak tervezését. A két cég útjai aztán különváltak, az Inekon azonban mind Csehországon kívül az Egyesült Államokba is szállított, a két országba összesen 21 villamost. (a darabszámban benne van a még le nem szállított 3 washingtoni villamos is)

A CAF, teljes nevén Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles elsősorban a nagyvasúti, illetve metrószerelvények gyártásában érdekelt. A cég a villamospiacra a spanyol villamosépítési láz kapcsán tört be, több kevesebb sikerrel, a kisebb hálózatok (mint pl. Vitoria, vagy Velez-Malaga) egy részét sikerült meghódítania, a nagyobb járműigényű, mondhatni presztizshálózatokat (Madrid, Barcelona) azonban az Alstom elhódította előle. Szegedre vélhetőleg az ezeken a hálózatokon is futó járművével jelentkezett a cég. 

A PESA-ról a közelmúltban már volt szó ezen a blogon is, akkor a cég Európa legnagyobb villamostenderét, a varsóit nyerte meg, és kapott jogot 186 jármű legyártására. A nagy siker ellenére a cég maga nem nagy, mindössze 4 éve gyárt villamosokat, eddigi megrendelései kizárólag Lengyelországból származnak. A PESA-nak tehát szüksége lehet külföldi, jól mutató referenciákra is, erre vélhetőleg lesz több helyen esélye a közeljövőben.

S hogy milyen villamosokon utazhatnak a szegediek a jövőben? Egyelőre ez még nem ismert. A fent idézett Délmagyar cikk alapján az árak 500 millió és egymilliárd között alakulnak járművenként, Varsóhoz hasonlóan tehát itt is nagy a szórás. Bármelyik cég is adta a legdrágább ajánlatot, visszalépések, kizárások nélkül nem valószínű, hogy győzelmi esélyei lennének az ajánlati felhívásban megfogalmazott súlypontrendszer alapján. Az ugyanis egyértelműen a beszerzési árat tekinti mérvadónak. 

A varsói indulók közül kettő Szegeden is indult, a lengyel fővárosban az alábbi árakkal:

  • PESA 524 millió forint  / jármű
  • Stadler 1,3 milliárd forint /  jármű

Mivel a két váos tenderén a járművek hasonló hosszúságúak voltak, így ebből kiindulva - hacsak valami csoda nem történt,hasonló árakkal számolhatunk itthon is. A PESA, mivel nem hazai pályán mozog, vélhetően a fentinél magasabb árral számolt ugyan, de a legdrágább ajánlatot vélhetőleg itt is a Stadler adta.

A másik két cég közül magam részéről úgy gondolom, hogy az Inekon adta az olcsóbb ajánlatot, a CAF azonban meglehetősen sötét lónak tűnik, bevállalhat akár egy alacsonyabb árat is. Három hét múlva meglátjuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr51031496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2009.03.28. 19:24:27

attól tartok mindhárom tender esetében, hogy a forint 20 százalékos leértékelődése még súlyos gondokat okozhat.

szegedi_kozlekedes 2009.03.28. 20:11:52

Nagyon vártam már ezt a postot, mert ami a délmagyarban megjelent cikk, az nem elégítette ki a kíváncsiságomat:D Az a baj, hogy szerintem formára egyik villamos sem illene a városba, de majd meglátjuk szegedi festésben hogy mutatnak

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.03.28. 20:43:50

Jól látom, hogy mindegyik, a tenderen indult villamos - eltérően a Combino Suprától - kellő mennyiségű és jól megközelíthető állóhelyjel és több, szűk dobozok nélküli szekcióval rendelkezik?
Ezek többnyire acélból vagy alumíniumból vannak?

ubk 2009.03.28. 21:55:19

Szerintem a PESA szegedi festésben jól nézhet ki.
De azért nem csak a kinézet a fontos, hanem a belbecs is! :-D

(szerintem a legszebb magyar villamos a Bengáli, de mint tudjuk, inkább egy Sínfarkas, mint villamos..... )

Vattamás (törölt) 2009.03.29. 03:49:53

@szegedi_kozlekedes: a cikkben azt írják, hogy a 2-es vonalán fognak majd járni. Magyarul nem a városban (hanem ott, ahol egyébként semmi szükség rájuk).

K2 2009.03.29. 04:26:40

@szegedi_kozlekedes: hello, azt hogy kell érteni, hogy nem illik a városba? milyen esztétikai kritériumrendszer nem lehet jó egy városnak? szerintem baromi nehéz összevetni egy város karakterét egy ipari jármű designnal, úgy, hogy a formáját nem befolyásolhatja a festése, stb. ez azért is furcsa, mert akkor kocsikat is ki lehetne tiltani pl. szegedről, mert esztétikailag nem illenek bele a városképbe?! [házakról nem is beszélve]

Tamas88 2009.03.29. 07:46:21

Én azért elgondolkodnék azon, mielőtt új villamost veszek, hogy az elfogadható-e, hogy a 3-as vonalon télen -20 °C van a beltérben a járművön...

Mindenesetre örülök ennek az egésznek, de érzem, magyaros lesz a módi... :\

Kekeckokec 2009.03.29. 09:05:49

@Vattamás:
Hali, olvasd már el az ujpalyan.hu-t, ott láthatod, hogy a 2-es nem csak a Rókusi körúton fog menni. Aztán nézd meg a 83-ast reggelente, és rájössz, mire van szükség.

szegedi_kozlekedes 2009.03.29. 10:47:03

Vattamás, K2:

Egyrészt tényleg a Rókusi körúton kell valami nagyobb kapacitású jármű, mert általában tömegnyomor van + a villamos környezetkímélőbb, mint a régi Ikarusok (igaz, azokat is imádom:)

másrészt: Szegedre szerintem nem kell túl hosszú villamos, mint pl. az első képen látható, mert maga a város nem akkora léptékű és idegenül hatna. Kinézetre én Combinókat (persze rövidebbeket) tudnék ide elképzelni, vagy olyasmi villamosokat, mint Debrecenben vannak.

A 3as viliket pedig remélem, hogy tényleg lecserélik, mert az kicsit durva, hogy januárban, ha nem vigyázol, odafagy a kezed a kapaszkodóhoz, a vezető pedig vastag télikabátban vezet...:P

Egyébként meg lenne még elképzelésem, hogy hová lehetne minimum trolit kiépíteni...

dr. Tonyk 2009.03.29. 10:54:42

Kekeckokec:

Hanem hol fog még menni a 2-es ??? Nézd már az a qrva térképet legalább ...
A 83-as busszal átutaztad szegedet, így meg majd két villamosjeggyel tudod csak megtenni átszállással.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.29. 12:34:58

A 2-es villamos a vasútállomásig fog menni.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.03.29. 16:32:03

hát az szkt közelmúltbeli történelme alapján az inekonnak "jó esélye van" :)

dr. Tonyk 2009.03.29. 18:57:06

Fricy: Na ezt most jól megmondtad! 1 megálló talán lesz is azon a szakaszon (Szilánk előtt). Ezért így ez már "teljesen" más. Máris indokolt az egész projekt.

Maurusz 2009.03.29. 21:20:56

Amint látom itt minden második ember a projekt alapjait sem ismeri. Szóval a szegedi 2-es jezésű villamos útvonala: Indóház tér-Boldogasszony sgt.-Aradi Vértanúk tere-Széchenyi tér-Kossuth Lajos sgt.-Rókusi körút-Vértó(Makkosháza). Ide kerül a kilenc új villamos, az 1-es is megmarad Indóház tér-Rókus vá. között csak 12-15 percesre ritkítják. Lényegében véve a 2-es sűrítőjárata lesz. Itt várhatóan csuklós KT4-es Tatra villamosok járnak majd. A 3-3F kérdése feladja a leckét az SZKT-nak, ugyanis eredetileg a szóló T6A2-esek mentek volna ide, amik felszabadulnak az 1-esről. A gond az, hogy ha megépül az új buszállomás a "kisvillamos" már nem lesz elég oda, ráadásul tervben van (szóba került) a 4-es sűrítése is, amihez viszont új járművek és pályafelújítás kéne, és ha a 3, 3F felszívja az összes villamost marad a 12 percezős tömegnyomor a 4-esen :-(((((

szegedi_kozlekedes 2009.03.29. 21:21:07

Én a 2-es villamosnak úgy semmi értelmét nem látom, ha a 2-es, 83-as, 90-es buszok továbbra is Makkosházig járnak, mert így gyakorlatilag eggyel több vonal fut a körúton... de ha ezek mondjuk csak a széchenyi térig/Mars térig járnak, akkor már sokkal jobb a helyzet. Persze valami közös megálló kell, ahol át is lehet szállni a 2es vilire. Ami meg szerintem simán járhatna akár a József Attila sugárútig is...

Kekeckokec 2009.03.30. 06:36:42

@Tonyk:
Miért káromkodsz? Mondom, te is olvasd el az ujpalyan.hu-t, abból kiderül.Én olvastam, te ezek szerint nem.

szegedi_kozlekedes 2009.03.30. 07:46:46

@Maurusz: Ezen a hármas problémán már én is gondolkoztam, hogy hogyan fogják megoldani. Attól félek, hogy egy ideig maradnak az FVV-k, aztán télen megint lehet fagyoskodni+a síneket felújítani, mert azok tönkrevágják rendesen...

Maurusz 2009.03.30. 08:06:04

@szegedi_kozlekedes: Ez így biztos nem fog bekövetkezni, az FVV gyilkolja a pályát, akkor felesleges lenne felújítani. A 4-esre is csak elvétve eresztenek ki Bengálit 2006 óta. Nem jött jókor az sem, hogy 208-ast leamortizálta az a busz, és sajnos a javítása többe kerülne, mint a teljes felújítása volt :-( Gyanítom az SZKT szerez majd valahonnan 2-3 használt KT4-est és azokat is bedobja, de lehet nem is kell szereznie, hiszen van még a telepükön egy két lepusztult KT4, ha azokat kipofozzák talán lesz elég villamos.

Maurusz 2009.03.30. 08:11:23

@szegedi_kozlekedes: A 2, 83, 83A meg is fog szűnni Makkosháza-Mars tér között. A 90-90F páros viszont megmarad, elvégre más területeket tárnak fel, mint a leendő 2-es villamos. Amúgy a 2-es továbbépítése idővel elképzelhető, olyan verzió is van, hogy Tarján Víztorony térig járna, de erre nincs pénz, meg talán utas sem elegendő. (ki szállna fel a 2-esre Tarjánban, ha a 10-es trolival harmadannyi idő alatt beér majd a központba?)

akkor 2009.03.31. 12:41:03

@szegedi_kozlekedes: Szerintem a szegedi villamosok most annyira csiricsáréra vannak színezve, hogy mindig elszörnyülködöm, mikor arra járok. Remélem, az új villamosoknak valami visszafogottabb színezést találnak ki. A mostani színezés abszolút nem illik a városba...

AlbertZ 2009.04.02. 20:15:54

Szerintem a fent bemutatott négy villamos mind "illik majd a városhoz" (by szegedikozlekedes), ha olyan színűre lesz festva, mint a többi. Engem nem zavar a mostani színezet, bár kétségtelenül szebb a trolik zöld-fehér színe. A tervek szerint a 9 új villamossal teljesen eltüntetnék az FVV-ket az utcákról. A baj csak annyi, hogy abból most 11-et üzemeltetnek, és így 2-vel kevesebb lesz megint (a 60-as évek óta egyre kevesebb villamos van Szegeden: akkor hatvanvalamennyi volt, most 38-ról 36-ra csökken az új villamosokkal).
Maurusz: a 2-est szerintem nem érdemes hosszabbítani már a 4-es végállomásáig sem, egyrészt mert sok épület van útban, másrészt a 4-essel hamarabb be lehet érni az Anna-kútig.
Én a villamoshálózatot Újszeged felé is bővíteném. Legalább a Liget köré, ahol régen is volt. De lehet, hogy elég lenne a troli is, ha elmenne pl. az Erdélyi térig. Akkor ki lehetne iktatni a 2-es vagy a 71-es buszt.
süti beállítások módosítása